کد خبر: ۴۶۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
اردبیل- دادستان کل کشور تأکید کرد: احیا و صیانت از حقوق عامه یکی از وظایف و تکلیف مهم دادستان‌ها است.

به گزارش آرانیوز، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری صبح دوشنبه در آئین تکریم و معارفه دادستان جدید اردبیل گفت: تاکنون قانون مشخصی در خصوص احیا و صیانت از حقوق عامه نداشتیم اما دستگاه قضائی طی سال‌های اخیر در این زمینه ورود کرده و تحقق این مهم از جمله تأکیدات قوه قضائیه است.

وی با بیان اینکه حقوق عامه بحث مهمی است که باید دادستان‌ها در این زمینه ورود کنند، ادامه داد: در دفاع و صیانت از حقوق عامه، دادستان‌ها نباید کوتاه بیایند، چرا که در این زمینه تکلیف دارند و به ویژه تأکید می‌کنیم که برای تحقق حقوق عامه از اعمال تند پرهیز کرده و با مذاکره، همدلی و هم افزایی امور مربوط به حقوق عامه را پیگیری کنند.

منتظری همچنین با تأکید بر اینکه با عمل کردن به چارچوب قانون و پاکی و عدالت باید زمینه را برای اعتماد به دستگاه قضائی فراهم کنیم، یادآور شد: به هیچ وجه نباید اجازه داد فساد به دادگستری و بخش‌های آن راه پیدا کند و هیچ آلودگی نباید وجود داشته باشد.

دادستان کل کشور خطاب به عوامل قضائی تأکید کرد: مسئولان قضائی باید با کوچک‌ترین آلودگی و فساد در هر سطحی مبارزه کنند، ضمن اینکه در برخورد با مردم و شهروندان باید کمال تکریم را داشته باشند.

وی در عین حال بر لزوم اعمال اهرم‌های نظارتی در راستای پیشگیری از بروز فساد در جامعه و دستگاه‌هایی اجرایی تأکید کرد و متذکر شد: بحث پیشگیری در قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضائیه است اما باید به این نکته توجه کرد که مسئله پیشگیری یک بحث فراقوه ای است و امکان ندارد دستگاه قضائی بتواند به تنهایی در حوزه پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی موفق شود.

دادستان کل کشور با اشاره به نقش تأثیرگذار دستگاه‌های مختلف در این خصوص بیان داشت: مدیران باید نظارت بیشتری به زیرمجموعه خود داشته باشند و اجازه بروز فساد را ندهند. همچنین نیروهای انتظامی و به ویژه اطلاعاتی در زمینه پیشگیری از فساد در مجموعه‌های مختلف نقش بسیار مهمی دارند که باید ایفا کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد پرونده‌های موجود در دستگاه قضائی با نظارت بیشتر بر دستگاه‌ها و با هم افزایی می‌تواند کاهش داشته باشد، افزود: منشأ بسیاری از پرونده‌های موجود سهل انگاری‌های صورت گرفته از سوی مدیران دستگاه هاست.

منتظری تصریح کرد: چرا باید اجازه داد در خصوص یک ساخت و ساز غیرمجاز و بدون مجوز اقدامی صورت بگیرد. ما امروز خسارت کم کاری‌ها و قصورهای صورت گرفته را می‌پردازیم. آسیب‌ها زیاد است و جامعه را تهدید می‌کند و باید بر این مورد نظارت ویژه ای صورت گیرد.

دادستان کل کشور با اشاره به حوادث اخیر سیل در شمال و جنوب کشور یادآور شد: بخش عمده‌ای از خسارت‌های سیل قابل پیشگیری بود، چرا که عمده این خسارت‌ها به دلیل تجاوزهای صورت گرفته به حریم رودخانه‌ها و جنگل‌ها با استفاده از سهل انگاری‌های صورت گرفته پیش آمده بود.

وی در عین حال به برنامه‌ها و اقدامات دشمن در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: دشمن در ۴-۳ جبهه علیه ما کار می‌کند، به ویژه در حوزه اقتصادی که عملاً جنگ راه انداخته تا با فشارهای اقتصادی مردم را خسته کند و از این حربه در جهت تضعیف نظام استفاده کند اما همچون ۴۰ سال گذشته، بی شک این حربه دشمن کارساز نخواهد بود.

منتظری با بیان اینکه جنگ اقتصادی یک جنگ واقعی است و باید همه خود را با این شرایط وفق بدهند، به بحث شبیخون فرهنگی دشمن اشاره کرد و گفت: دشمن از طریق فضای مجازی به اتاق تک تک فرزندان ما راه پیدا کرده است. ما در این خصوص به دولت تأکید کردیم که باید اهرم‌های نظارتی دقیق‌تر و بیشتری را فعال کند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: به ویژه در این خصوص باید هر چه سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود و فضای مجازی باید مدیریت شود. مدیریت فضای مجازی در اختیار دستگاه قضائی نیست، بلکه به عهده دولت است و گام‌های برداشته شده در این حوزه متناسب با حملات دشمن نیست.

وی بحث نفوذ را از دیگر برنامه‌های مهم دشمن برای تضعیف نظام برشمرد و گفت: باید توجه ویژه ای در این خصوص اعمال شود. چنانچه طی پرونده‌ای که اخیراً شکل گرفته بود ما توانستیم با نفوذ به فضای سایبری دشمن، بسیاری از این نفوذها را شناسایی و معدوم سازیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار