کد خبر: ۴۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
سخنگوی وزارت خارجه گفت که اگر طرف‌های مقابل به ویژه اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند، گام سوم ایران محکم‌تر خواهد بود.

موسوی در ابتدای این نشست و در واکنش به توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی انگلیس در جبل الطارق گفت: از انگلیس می‌خواهیم که نفتکش را آزاد کند و این دزدی دریایی را نمی‌پذیریم و هشدارهای لازم را داده‌ایم. من نمی‌دانم که مقصد نفتکش کجا بوده، اما هیچکدام از بنادر سوریه مناسب پهلوگیری نفتکش فوق نبوده است.

پرونده برجام بسته شده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره بحث مذاکره درباره برجام گفت: مذاکرات برای نحوه اجرای برجام و تعهدات طرفین است و موضوع جدیدی نیست. برجام پرونده‌ای است که خاتمه یافته است، به این معنا که کلمه‌ای به آن اضافه نمی‌شود و یا از آن کم نمی‌شود. اینکه دولت‌ها تلاش می‌کنند که انتظارات ایران برآورده شود را قدردانی می‌کنیم اما این کارها را باید زودتر انجام می‌دادند. طرف‌های مقابل 11 تعهد را متقبل شده بودند که انجام دهند. اگر مذاکراتی باشد مربوط به اجرای تعهدات طرف مقابل است. آمریکایی ها باید دست از جنگ و تروریسم اقتصادی بردارند و برگردند تعهدات خود را انجام دهند.

وی در ادامه افزود: ایران حق دارد که به بی عملی اروپایی‌ها و باقی کسانی که در برجام تعهد داشتند واکنش نشان دهد، و واکنش آن حقوقی و بر مبنای بندهای 26 و 36 است. اگر می‌خواستند نگران باشند باید بیش و پیش از این حرف‌ها نگران می‌بودند. این نگرانی‌ها وجهی از نظر ما هم به لحاظ حقوقی، قانونی و اخلاقی ندارد. ما پنجره دیپلماسی را باز گذاشته‌ایم و سفرهای متعددی که به کشور شده را تایید می‌کنیم. تا آنجایی که ما خبر داریم، هیات‌هایی که آمده‌اند به اندازه انگشتان دست نرسیده است. طبیعی است که این‌ها با حسن نیت و با هدف کاهش تنش است. همچنان درب دیپلماسی به روی همه باز است و ایران قاطعانه به حقوق مردم خود متعهد است و اگر رفت و آمدی است، باید این را مد نظر قرار دهند که علت تنش‌ها چه بوده است. آمریکا بستگی به خودش و رفتار خود دارد و ما فرش قرمز برای امریکا پهن نمی کنیم. اما اگر به تعهدات خود برگردد، می تواند گام مثبت تلقی شود.

بیشتر بخوانید

گام سوم ایران محکم‌تر خواهد بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با اشاره به نشست خبری روز گذشته مقامات ایران درباره اعلام کاهش تعهدات ذیل برجام گفت: ما این اقدام تقابلی و کاهش خود را در برجام آغاز کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که بین تکالیف و حقوق ایران در برجام با اقدامات طرف‌های مقابل به ویژه اروپایی‌ها تناسبی وجود ندارد. ما گام سوم را بعد از 60 روز اعلام می‌کنیم و هنوز در حال بررسی هستیم. اگر طرف‌های مقابل به ویژه اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند، گام سوم ایران محکم‌تر خواهد بود. 60 روز آینده این اقدامات اعلام خواهند شد. گام بعدی ما هم در چارچوب حقوقی مندرج در بندهای 26 و 36 برجام خواهد بود مگر اینکه برخی کشورها بخواهند اقدامات عجیب و غریبی انجام دهند که در آنصورت ما اقدام نهایی را انجام خواهیم داد. هرگاه قانع شدیم اقداماتی که انجام می‌شود، آن چیزی است که به انتظارات و خواسته‌های ما نزدیک باشد، این موارد قابل بازگشت هستند.

وی افزود: 60 روزهای دیگری در کار نخواهد بود. این دو 60 روز بر اساس سناریوهایی بود که ایران اعلام کرد. امیدواریم آنها بتوانند گامی رو به جلو در مسیر اجرای تعهدات بردارند. هنوز اعلام می‌کنیم که برجام زنده است و اما حقوق ایران دربرابر تعهداتی که داده است رعایت نشده است.

سفر مشاور ماکرون به ایران

موسوی همچنین تاکید کرد: ما نه امید و نه اعتماد به کسی و کشوری نداریم، اما باب دیپلماسی باز است. ما گام‌های خودمان را بر می‌داریم، اگر آنها نگران زنده ماندن برجام هستند می‌توانند با اقدامات عملی و نه صرفا برای سفر و برای عکس گرفتن به ایران بیایند. نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام هم احتمالا اواخر جولای خواهد بود و زمان و مکان آن متعاقبا اعلام خواهد شد. طی روزهای آینده بار دیگر مشاور دیپلماتیک امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به تهران سفر خواهد کرد.

وی در خصوص اینکه آیا با آمریکا گفتگوها درباره موضوعات جدیدی خواهد بود یا نه گفت: خیر. ایران مبنای کارش برجام فعلی است نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر. ایران گفتگوی خارج از برجامی را در دستورکار خود ندارد. اقدام آمریکا در درخواست جلسه شورای حکام به عنوان ناقض قطعنامه شورای امنیت کمی عجیب بوده و جالب نیست. اگر چنین جلسه‌ای باشد ایران مدعی خواهد بود.

سخنگو در خصوص اظهارات ترامپ و نتانیاهو درباره اقدامات اخیر ایران در برجام گفت: از کی تا به حال ترامپ و نتانیاهو نگران برجام شده‌اند؟

بیشتر بخوانید

مسئول حفظ کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز ایران است

موسوی درباره تحولات منطقه هم گفت: ایران یک بازیگر مهم در منطقه بوده و به دنبال صلح و ثبات در منطقه است. یکی از کانون‌های بی ثباتی می‌تواند افغانستان باشد که داعش را به آنجا کوچ داده‌اند. ایران از بازیگران فعال است که می‌تواند به صلح و ثبات در افغانستان کمک کند و این کار انجام می‌شود. همچنین مسئول حفظ کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز ایران است و اینجا منطقه و خلیج ماست و بر اساس وظایق قانونی و ذاتی خود امنیت را برقرار می‌کنیم. اینکه کشورهایی واقع در کیلومترها فاصله و مسافت دور (آمریکا) اعلام می‌کنند که می‌خواهند امنیت را برقرار کنند حرف زیادی است.

احضار کاردار نیجریه به وزارت خارجه درباره وضعیت شیخ زکزاکی

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیگیری‌های ایران درباره آخرین وضعیت شیخ زکزاکی گفت: اخیرا کاردار سفارت نیجریه به وزارت خارجه آمد و مراتب نگرانی ایران در خصوص وضعیت شیخ زکزاکی اعلام شد، ایشان یک شخصیت عالم و برجسته هستند. امیدواریم تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد به نتیجه برسد و ایشان سلامتی کامل خود را بازیابند.

واکنش به سریال گاندو

وی در خصوص سریال گاندو گفت: آنچه درباره وزارت خارجه یا شخص وزیر یا همکاران ما نشان می‌دهد خیلی انطباق با واقعیت ندارد. اگر به ما می‌گفتند اسنادی است و ما اسناد را به آنها می‌دادیم تا فیلم واقعی تر باشد. کاش کمی در آن فیلم تقوا پررنگ تر می‌شد. اینکه آقای ظریف گفتند تلویزیون نگاه نمی‌کنند منظور صدا و سیما نیست. ایشان به علت مشغله کلا تلویزیون را روشن نمی‌کنند. ایشان کلا وقت برای تماشای تلویزیون ندارند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار