کد خبر: ۴۶۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
بررسی جزییات طرح واگذارای سهام شرکتهای بزرگ دولتی در قالب ETF به عنوان یکی از پیشنهادهای سازمان برنامه در قالب برنامه اصلاح ساختار بودجه،نشان می‌دهد، با توجه به درامد حاصل از این طرح بایستی محل مصرف این درامدها به صورت کامل شفاف شود.
جزئیات تازه از طرح ETF برای واگذاری سهام شرکتهای بزرگ دولتی/ درآمدها و محل هزینه طرح شفاف نیست

دولت به‌منظور تأمین درآمدهای مطمئن در راستای طرح اصلاح ساختار بودجه در کوتاه‌مدت طرح مهم  فروش دارایی‌های دولتی از طریق صندوق‌های قابل معامله در بورس یا به اختصار(ETF) را پیگیری می‌کند.

گفتنی است، منشأ درآمدهای پایدار دولت، فرآیندهای جاری درون‌زای اقتصاد هستند که تحت‌تأثیر شوک‌های بیرونی مانند نوسانات درآمدهای نفتی و تحریم‌های بین‌المللی قرار نمی‌گیرند. برای جداسازی بودجه دولت از درآمدهای نفتی، لازم است راهکارهایی برای افزایش پایدار درآمدهای عمومی در میان‌مدت و اقدامات کوتاه‌مدتی جهت‌گذر از تنگنای بودجه‌ای دولت در سال پیش‌رو تعبیه شود.

لازم به ذکر است، سازمان برنامه و بودجه در راستای درآمدزای پایدار یکی از محورهای برنامه اصلاح ساختار بودجه را به طرح واگذاری و فروش شرکتهای بزرگ دولتی در قالب صندوقهای قابل معامله بورسی تخصیص داده است.

بیشتر بخوانید

بر اساس پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، دولت می‌تواند سهام برخی از دارایی‌های خود (شامل شرکت‌ها) را در صورتی‌که تمایل به حفظ مدیریت این مجموعه‌ها را دارد، در قالب صندوق ETF تعریف کند و واحدهای آن‌ها را در بازار بورس عرضه کند.

گفتنی است، پیشنهاد فروش دارایی‌ها از طریق صندوق‌های قابل‌معامله در بورس، در بخش اصلاحات ساختاری جهت ایجاد درآمدهای پایدار بودجه در قسمت طرحهای کوتاه مدت مطرح کرده است.

با توجه به زمان‌بندی مطرح‌شده از سوی سازمان برنامه و بودجه و تصویب پیشنهاد مذکور در شورای هماهنگی سران قوا، به نظر می‌رسد تا پایان سال 98 بایستی منتظر اجرایی شدن این طرح باشیم.

آخرین خبرها حاکی است  در ادامه بحث بررسی طرح اصلاح ساختار بودجه در شوری هماهنگی سران قوا، این طرح در جلسه اخیر این شورا مورد بحث قرار گرفته است.

علی‌اکبر کریمی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیئت واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی در این باره گفته است، درباره این مصوبه که در سران قوا به تصویب رسیده، در هیئت واگذاری‌ها نیز بحث و تبادل‌نظر و بستر لازم برای تشکیل و توسعه این صندوق‌ها فراهم شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه برخی از بنگاه‌های دولتی وجود دارند که بخش خصوصی توان خرید آنها را ندارد، ادامه داد: به‌طور مثال پالایشگاهی وجود دارد که 10میلیارد دلار ارزش دارد و قطعاً هیچ فرد یا شرکتی توان خرید آن را ندارد که از طریق "ای‌تی‌اف" می‌‌توان آنها را واگذار کرد.

نماینده مردم اراک در مجلس اضافه کرد: یکی از خاصیت‌های بزرگ این صندوق‌ها ضد تورمی بودن آنها است که می‌توان از طریق آنها نقدینگی سرگردان در دست مردم را جمع‌آوری کرد.

به گزارش تسنیم، با توجه به تصویب این طرح در شورای هماهنگی سران قوا و اجرایی شدن آن طی سال 98 درامد قابل‌توجهی نصیب دولت خواهد شد. بر این اساس بایستی همزمان با تصویب طرحهای اینچنینی در شورای هماهنگی سران قوا بایستی محل مصرف درآمدهای حاصله برای اهدافی مثل قطع وابستگی بودجه به نفت مشخص شود.

گفتنی است، در برنامه اصلاح ساختار بودجه موضوع کاهش وابستگی درآمدهای کشور به منابع نفتی به‌عنوان یک محور اساسی مطرح شده است. طرحهایی مثل استفاده از صندوقهای قابل معامله در بورس  یکی از پیشنهادهای مطرح شده در برنامه مذکور می‌باشد که با توجه به عدم شفافیت در طرح دولت بایستی برآورد  اولیه از درآمدهای حاصل از این طرح طی سال 98 مشخص شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار