کد خبر: ۴۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرحی خواستار تقویت نظارت مجلس بر عملکرد وزرا شدند.

به گزارش آرانیوز(حوزه تهران)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرحی با تغییر بخش‌هایی از آیین‌‌نامه داخلی پارلمان، خواستار تقویت بُعد نظارتی مجلس در حوزه تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان شدند.

متن کامل طرح مجلس به‌شرح زیر است:

مطابق قانون اسلامی «تذکر» یکی از ابزار نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و مطابق ماده 206 آیین‌نامه هر نماینده می‌تواند در مورد وظایف و عملکرد رئیس جمهور و وزرا تذکر کتبی یا شفاهی دهد و از تریبون مجلس قرائت شود. اما این ماده و عملی شدن نتیجه تذکر به‌عنوان ابزار نظارتی دارای حلقه مفقوده‌ای است یعنی اگر سؤال شود که؛ بالاخره «تذکر» نمایندگان چه تأثیر و چه نتیجه‌ای در پی داشت؟

پاسخی برای آن وجود ندارد، در حالی که دستگاه‌های اجرایی که تذکر دریافت می‌کنند موظف به توجه و پیگیری موضوع مورد تذکر و اعلام نتیجه آن هستند، به همین جهت تبصره 2 پیشنهاد شده تا به ماده 206 اضافه شود و تذکر نمایندگان چه کتبی و چه شفاهی به سرانجام عملی و نتیجه‌بخش برسند.

با اضافه شدن تبصره 2 به ماده 206، تبصره آن ماده تبصره 1 می‌شود.

تبصره 2 ــ پس از ابلاغ تذکر کتبی و اعلام تذکر شفاهی نماینده یا جمعی از نمایندگان، معاون پارلمانی رئیس جمهور در مورد تذکر به رئیس جمهور و یکی از معاونین وزیر در مورد تذکر به وزیر موظف است ظرف مدت یک ماه جلسه‌ای را با حضور نماینده تذکردهنده و یا نماینده نمایندگان تذکردهنده و مسئولین ذی‌ربط تشکیل و مورد تذکر را بررسی و نتیجه آن را به هیأت رئیسه، کمیسیون مربوط و نماینده تذکردهنده اعلام نمایند.

در صورتی که نماینده یا نمایندگان تذکردهنده معتقد به باقی بودن مشکل باشند، تذکر در قالب سؤال در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار