کد خبر: ۴۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
قم - رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دو برنامه‌ای که سازمان اوقاف باید با جدیت نسبت به آنها اهتمام داشته باشد توسعه وقف‌های حوزوی و سرمایه‌گذاری در حوزه وقف است.

به گزارش آرانیوز، علی لاریجانی در جمع مدیرکل و معاونان اوقاف استان قم با بیان اینکه خوشحالیم مسئولیت اوقاف قم به حجت الاسلام اسکندری سپرده شده است، اظهار کرد: امیدواریم این تغییر مدیریتی موجب تحولی مثبت در فعالیت‌های این اداره کل شود.

وی افزود: لازم است با خیرین و نیک اندیشان جلساتی برگزار شود تا توجه آنها را به موضوعات و نیازهای روز جامعه برای ایجاد وقف‌های جدید جلب کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توسعه وقف‌های حوزوی به ویژه در استان قم خاطرنشان کرد: اتکای حوزه‌ها به بودجه‌های دولتی امری مناسب نیست بنابراین باید مردم، صنعتگران و تجار را برای توسعه وقف‌های حوزوی تشویق کنیم.

وی ادامه داد: سنت حوزه‌های علمیه از سالیان پیش استقلال از دولت‌ها بوده و منبع اصلی درآمد آنها نیز وقف بوده است بنابراین امروزه نیز باید توسعه موقوفات حوزوی را جدی بگیریم.

لاریجانی عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه وقف یکی از اقدامات مهمی است که مدیریت جدید سازمان اوقاف نسبت به آن اهتمام جدی دارد البته در این زمینه باید از مشارکت بخش خصوصی و نیز کمک دولت بهره‌مند شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم ایجاد مراکز اقامتی و تجاری در جوار بقاع متبرکه تصریح کرد: این امر موجب اشتغالزایی به ویژه در حوزه مشاغل خُرد می‌شود که تجربه آن در گذشته نیز وجود داشته است همچنین اوقاف باید از ظرفیت موقوفاتی که در اختیار دارد برای کارآفرینی بیشتر در جامعه استفاده کند.

وی ادامه داد: کشور در شرایط کنونی نیاز به توسعه اشتغال دارد و رهبر معظم انقلاب نیز بر رونق تولید و افزایش اشتغال تأکید فراوانی دارند بنابراین سازمان اوقاف و امور خیریه نیز می‌تواند با توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه وقف به این مسئله کمک شایان توجهی داشته باشد.

لاریجانی افزود: از جمله راه های ایجاد اشتغال در قم و رونق تولید، توسعه کشت گلخانه ای است؛ اداره کل اوقاف قم هم می‌تواند با استفاده از ظرفیت زمین‌های موجود و مشارکت بخش خصوصی اقدامات جدی در این زمینه انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در برنامه بودجه، تسهیلاتی برای این امر در نظر گرفته شده که سازمان اوقاف نیز می‌تواند از این تسهیلات بهره‌مند شود همچنین راه‌اندازی مراکز کشت گلخانه ای در نزدیکی روستاها مزیت دیگری نیز دارد چرا که سود تسهیلات برای روستانشینان چهار درصد در نظر گرفته شده است.

اولویت اوقاف سرمایه‌گذاری در حوزه وقف است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم نیز در این دیدار اظهار کرد: کار وقف بر مدار شرع و قانون اداره می‌شود و بر این اساس مهمترین مسئله‌ای که سازمان اوقاف نسبت به آن اهتمام دارد اجرای امینانه نیات واقفان است زیرا خود را امانت‌دار خیرین و واقفان می‌داند.

حجت‌الاسلام عباس اسکندری افزود: در صدد هستیم موضوعات جدید و نیازهای روز جامعه را برای وقف به نیک اندیشان و واقفان معرفی کنیم.

وی با اشاره به ثبت ۳۰ وقف جدید در استان قم خاطرنشان کرد: این وقف‌ها شامل واحدهای مسکونی آپارتمانی، زمین‌های کشاورزی و مواردی از این قبیل بوده‌اند که نیت بیشتر آنها انجام عزاداری برای امام حسین علیه السلام است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: حدود ۶۰ درصد بخش‌ها در استان قم با همین نیت به ثبت رسیده‌اند البته وقف‌های قرآنی و نیز مواردی برای تامین دارو و درمان نیازمندان در مراتب بعدی قرار دارد.

وی با اشاره به وجود برخی موقوفات حوزوی در استان قم عنوان کرد: توسعه وقف‌های حوزوی در دستور کار سازمان اوقاف و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم قرار دارد.

حجت‌الاسلام اسکندری تصریح کرد: احیای موقوفات یکی از برنامه‌های سازمان اوقاف به شمار می‌رود زیرا موقوفات تصرف شده ای داریم که متصرفان حاضر به پرداخت حقوق آنها نیستند.

وی با بیان اینکه گاهی یک روستا به طور کامل موقوفه بوده یا شامل رقبات وقف می‌شود گفت: برای احیای اینگونه موقوفات با مشکلاتی مواجه هستیم زیرا مردم نیز توان تحویل موقوفات یا پرداخت اجاره بهای آنها را ندارند بنابراین دولت باید در این زمینه با سازمان اوقاف همکاری لازم را داشته باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه در تعیین اجاره بهای موقوفات درصدد مراعات حال مردم هستیم افزود: برخی از موقوفات نیز در اختیار دستگاه‌های دولتی هستند که برای آنها نیز برنامه‌ای داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه راهبردی سازمان اوقاف در دوره مدیریت جدید خاطر نشان کرد: در صدد توسعه سرمایه‌گذاری بر روی موقوفات هستیم زیرا عقیده داریم این امر موجب افزایش درآمدهای سازمان اوقاف و به تبع آن نفع بیشتر به جامعه خواهد شد.

حجت‌الاسلام اسکندری با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری وقف در سطح استان ماندگی‌های داریم ادامه داد: زمین مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در اختیار ما قرار دارد و منابع مالی نیز موجود است ضمن اینکه مردم هم مشتاق اینگونه طرح ها هستند بنابراین در صدد اجرای هرچه سریعتر پروژه سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی هستیم.

وی با اشاره به برخی از زمینه های سرمایه گذاری در حوزه موقوفات بیان کرد: راه اندازی نیروگاه های خورشیدی با توجه به ظرفیت فراوان آن در استان قم، توسعه زمین‌های کشاورزی، اجرای پروژه های دامداری و پرورش ماهی از جمله این طرح ها هستند که مطالعات اولیه برای راه‌اندازی آنها در حال انجام است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم احداث مجموعه های اقامتی ارزان قیمت در قم را یکی دیگر از زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری در حوزه موقوفات دانست و تصریح کرد: آستان مقدس امامزاده جمال‌الدین علیه السلام به دلیل قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی استان قم یکی از مناطقی است که برای این امر در نظر گرفته شده زیرا تردد زائران خارجی نیز از این منطقه بسیار زیاد است.

وی اشتغال‌زایی را یکی از اهداف اساسی سازمان اوقاف دانست و تصریح کرد: با توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه وقف می‌توانیم به این هدف دست یابیم.

حجت‌الاسلام اسکندری با اشاره به راه‌اندازی مراکز افق در بقاع متبرکه شاخص استان قم خاطرنشان کرد: این مراکز با هدف توسعه فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در گستره جغرافیای مناسب هر بقعه ایجاد شده‌اند که هدف اصلی آنها زیر پوشش قرار دادن خانواده هایی است که از نظر اجتماعی و فرهنگی در معرض آسیب قرار گرفته‌اند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار