کد خبر: ۴۵۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برای قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و کاهش آسیب پذیری کشور اصلاح ساختار بودجه و مالیات در قالب ۲۴ برنامه کوتاه و میان مدت در دستور کار قرار دارد.
 

به گزارش آرانیوز، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سال جاری برای بار دوم به استان قزوین سفر کرد تا ضمن بازدید از برخی پروژه‌ها نشستی با مسئولان استان داشته باشد.

سفر اول نوبخت به استان قزوین بیش از ۲۴۵ میلیار تومان تعهد مالی برای معاون رئیس جمهور ایجاد کرد که تاکنون ۱۷۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده و با هزینه کرد آن بسیاری از پروژه‌ها شتاب گرفت و گامی در مسیر توسعه استان برداشته شد.

نوبخت در سفر دوم خود که تقریباً دو روزه بود و با استقبال خوب استاندار، معاونان استانداری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و نمایندگان مجلس روبرو شد ضمن افتتاح یک واحد صنعتی بزرگ تولید بیسکویت و شیرینی در شهرک صنعتی کاسپین در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان شرکت کرد و پس از شنیدن گزارشی از مصوبات جلسات مهمترین رویکردهای کشور در شرایط کنونی را تشریح کرد.

معاون رئیس جمهور همچنین از بوستان باراجین، دهکده طبیعت و سافاری پارک و هفت دره دیدن کرد و این بوستان را یکی از کم نظیر ترین مجموعه‌های گردشگری کشور دانست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه این سفر در گفتگو با خبرنگار مهر به سوالات مختلفی در خصوص افزایش حقوق کارمندان، اصلاح ساختار بودجه، تسریع در پروژه‌های عمرانی و ملی پاسخ گفت.

* پروژه جاده رحیم آباد به کلاچای برای اتصال به استان گیلان به دلیل مشکلات زیست محیطی متوقف شده برای تسریع در این پروژه اقدامی خواهید کرد؟

دو جاده مهم پروژه رحیم آباد به کلاچای و قزوین به الموت و تنکابن در استان شما در حال اجراست که هر دو از نظر ترافیکی جایگاه خاصی دارد چون مسیر قزوین به گیلان بسیار پر تردد است لذا ما در کنار اتوبان قزوین به رشت، شبکه ریلی راه آهن قزوین به رشت را افتتاح کردیم تا مسیرهای دسترسی بیشتر باشد البته در این میان حدود هشت کیلومتر از اتوبان قزوین به رشت در محدوده رودبار به منجیل باقیمانده که با گرفتن دو پیمانکار آن را آغاز کرده‌ایم تا کار تکمیل شود و امیدواریم در سال آینده افتتاح شود.

به هر حال ترافیک استان‌های شمالی بالاست و دو جاده دیگر رحیم آباد به کلاچای برای ارتباط گیلان و قزوین و الموت به تنکابن برای اتصال مازندران و قزوین در دست ساخت است که به دلیل مسائل زیست محیطی مدتی است که پروژه رحیم آباد به کلاچای متوقف شده و برای بررسی موضوع بزودی به همراه رئیس سازمان محیط زیست کشور از این جاده بازدید خواهیم داشت تا از نزدیک وضعیت را ببینیم و تصمیم گیری شود.

* برای تسریع در دو خطه شدن راه آهن قزوین به تهران اعتباری اختصاص خواهید داد؟

هر چند اعتبارات کشور محدود و کم است ولی تلاش می‌کنیم کام مردم را با افتتاح طرح‌های عمرانی مهم شیرین کنیم و در این راستا تکمیل طرح‌های نیمه تمام در اولویت است.

دو خطه شدن راه آهن قزوین به تهران از دیگر برنامه‌هایی است که در اولویت ما قرار دارد و امسال با اختصاص ۱۱۲ میلیارد تومان این کار به پایان می‌رسد.

پروژه‌هایی که امسال و سال آینده قابل بهره برداری باشد در اولویت است و در این راستا ادامه اتوبان همت امسال به کرج متصل می‌شود تا بار ترافیک ورودی به پایتخت کاهش یابد.

با اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای جاده تهران به چالوس این مسیر بیش از ۶۰ کیلومتر کاهش می‌یابد و از نظر زمانی یک ساعت و ۴۵ دقیقه زودتر این مسیر طی می‌شود.

* قطع وابستگی به درآمدهای نفتی نیازمند اصلاح برخی ساختارهاست آیا این مسیر آغاز شده است؟

باید از خود بپرسیم چرا آمریکا باید بتواند ما را تحت فشار قرار دهد و اگر خود را تقویت نکنیم، آسیب خواهیم دید لذا امروز که ترامپ اعلام کرده می‌خواهد ایران را زمین بزند تنها با ایستادگی و تلاش مضاعف می‌توانیم مقابل آنها بایستیم ولی مقابله با آمریکا با پشت میز نشستن ممکن نمی‌شود و باید تدبیر کنیم.

با داشتن یک رهبر بزرگوار و دور اندیش و رئیس جمهور مردمی باید بتوانیم از تنگناها عبور کنیم و برنامه‌ای بنویسیم تا کمترین وابستگی را داشته باشد و هزینه‌های خود را اولویت بندی کنیم.

بعد از اردیبهشت که معافیت خرید نفت کشورها از ایران از سوی آمریکا با تشدید تحریم‌ها اعمال شد، فکر کردیم بهترین فرصت برای اصلاح ساختار مدیریت کشور همین زمان است تا وابستگی خود را به نفت کاهش دهیم لذا اصلاح ساختار بودجه‌ای برای پیدا کردن منابع جایگزین و رهایی از وابستگی به نفت در صدر کارها قرار گرفت و در کنار این کار لازم است هزینه‌ها را هم کاهش دهیم.

در شرایط کنونی باید برخی ساختارها اصلاح شود تا بتوانیم با مشکلات کمتری جامعه را مدیریت کنیم که در این راستا اصلاح ساختار بودجه‌ای کشور ضروری است، اگر بخواهیم اقتصاد بدون نفت را تجربه کنیم باید برخی ساختارها در بودجه و مالیات اصلاح شود به همین بهانه برای تأمین منابع جایگزین نفت یک سری برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت پیش بینی شده تا بخشی از هزینه‌ها را کارآمد کنیم.

* این اصلاح ساختار چگونه صورت خواهد گرفت؟

بودجه در یک نظام ۴ مرحله‌ای در مسیر دولت، سازمان برنامه و بودجه و مجلس تهیه و تصویب می‌شود تا توسط دستگاه‌های مختلف به اجرا درآید که در این میان نظارت کافی نیز صورت می‌گیرد و ما دنبال اصلاح این ساختار هستیم که در این راستا ۱۱ برنامه کوتاه مدت و ۱۳ برنامه میان مدت در مجموع ۲۴ برنامه پیش بینی شده و اجرا خواهد شد که با قرار دادن طرح در سایت سازمان از ایده صاحب نظران هم استفاده خواهیم کرد تا به نتایج خوبی برسیم.

* موضوع افزایش حقوق کارمندان و تأمین منابع آن و رتبه بندی معلمان در چه مرحله‌ای است و آیا مشکلی در تأمین آن ندارید؟

مهمترین اولویت ما ابتدا پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان است که تلاش می‌کنیم در هیچ شرایطی پرداخت کارمندان عقب نیفتد. در خصوص افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت که از ابتدای فروردین عملیاتی شده نمایندگان افزایش ۴۰۰ هزار تومانی به طور یکسان برای همه و در کنار آن افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی را پیش بینی کردند که ما ۲۰ درصد برای همه را پیشنهاد دادیم البته با آنچه برخی نمایندگان می‌خواستند کمی تفاوت دارد ولی قانونی است و دیوان محاسبات آن را تأیید کرده که در نهایت ما به نظر مجلس احترام می‌گذاریم و هر جور که صلاح بدانند رفتار می‌کنیم.

بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق کارکنان دولت پیش بینی شده که البته در برابر مشکلات آنها ناچیز است ولی با توان دولت می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند و در ادامه ۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان و ۳ هزار میلیارد برای هم سازی حقوق معلمان پیش بینی شده که ما برای همسان سازی حقوق بازنشستگان حدود ۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده‌ایم.

به اطلاع کارمندان و بازنشستگان می‌رسانیم هیچ التهابی در پرداخت حقوق نداریم و همه حقوق کارمندان و افزایش امسال را در مدت امروز و فردا پرداخت می‌کنیم و تا پایان سال التهاب نداریم.

* بوستان باراجین به عنوان یک مجموعه ملی با ردیف دار شدنش با کمک ریاست سازمان برنامه و بودجه امروز به سرعت در حال توسعه است آیا از حمایت‌های مسئولان کشوری برخوردار خواهد شد؟

نگرش به این مجموعه کم نظیر در کشور از نگاه توسعه راهبردی است و از آنجا که سازمان برنامه و بودجه وظیفه رصد توسعه کشور را برعهده دارد در حمایت از این طرح‌ها جدی است. امروز شاخصی در توسعه وجود دارد که بر اساس آن رتبه بندی کشورها صورت می‌گیرد زیرا در عصر کنونی دیگر توسعه به معنای توجه صرف به زیرساخت‌ها و اجرای طرح‌های عمرانی نیست و ساخت جاده و راه آهن و مظاهر زیرساختی نمی‌تواند همه نیازها را تأمین کند و بخش دیگر توسعه مربوط به طبیعت است.

هر چند تأمین زیرساخت‌ها مهم است اما نباید این کار به قیمت تخریب طبیعت باشد بلکه هم گرایی و همزیستی مسالمت آمیز بین توسعه زیرساخت و طبیعت ضروری است و توسعه ما نباید به تخریب طبیعت منجر شود تا توسعه پایدار محقق شود، در این میان، توسعه انسانی نوع دیگری است که جمهوری اسلامی در این زمینه جایگاه خاصی دارد بویژه بعد از انقلاب کارهای خوبی شده است و اگر در آموزش، اقتصاد و طبیعت موفق عمل کنیم به نتایج خوبی می رسیم.

در خصوص ظرفیت‌های بوستان باراجین قزوین باید اذعان کرد، اکثر کسانی که وارد مجموعه باراجین می‌شوند از نشاط و شادابی قابل توجهی برخوردار می‌شوند لذا توجه به این مجموعه برای تکمیل شدن را حرکتی در مسیر مأموریت سازمان برنامه و بودجه می‌دانیم و از آن حمایت می‌کنیم.

استعدادهای موجود در استان، مدیران آماده و پای و شخصیتی چون آقای نوری که این مجموعه را اداره می‌کند و شناخت بالایی از طبیعت و گونه‌های جانوری آن دارد می‌تواند موجب موفقیت در کارها شود و ما هم در سازمان برنامه و بودجه برای اجرای طرح‌های توسعه و شکوفایی استعدادهای طبیعی و منابع انسانی و مالی طرح‌ها در بوستان ملی باراجین کمک خواهیم کرد.

چون فضای بسیار خوبی برای تفریح و شادابی مردم در بوستان باراجین قزوین مهیا شده پشتیبانی مالی و اداری را انجام می‌دهیم و متولیان بدانند که ما حامی آنها هستیم و بعد از بازدید یک جلسه با استاندار و شهردار خواهیم داشت و معاون خود حاجی محمدی را برای این کار تعیین می‌کنیم تا پیگیر موضوع باشند و آنچه نیاز تکمیلی باشد برطرف می‌کنیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار