کد خبر: ۴۵۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور بر ضرورت حل و فصل مسائل حادث شده در نقاط مرزی مشترک دو کشور تاکید کرد.

به گزارش آرانیوز، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در رأس هیاتی به منظور شرکت در نشست ششمین جلسه کمیته چهار جانبه راهبری تحت عنوان «راه‌حل های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی» به منظور حمایت از بازگشت داوطلبانه، ادغام مجدد پایدار و مساعدت به کشورهای میزبان وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد و در بدو ورود مورد استقبال شهریار خان آفریدی، وزیر امور ایالات و مناطق مرزی جمهوری اسلامی پاکستان قرار گرفت.

در نشست صمیمی وزیر امور ایالات و مناطق مرزی پاکستان با معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران، دو طرف بر قرابت دو کشور از منظر فرهنگی، اجتماعی و همچنین مذهبی تاکید و اشاره کردند در شرایط کنونی و به دنبال تحولات اخیر در سطح منطقه به ویژه هجمه نیروهای متخاصم فرامنطقه‌ای در کم اثر کردن روابط دیرینه دو کشور از دیرباز ضروری است، موضوعات مورد علاقه طرفین با ظرافت و تشریک مساعی منسجم‌تری مدیریت گردد.

وزیر امور ایالات و مناطق مرزی پاکستان ضمن ابراز علاقه‌مندی دولت و ملت پاکستان در تداوم و تقویت هرچه بیشتر بنیان دوستی و مودت دو کشور، گفت: امروزه نیروهای تفرقه افکن سعی در جلوه دادن پاکستان به‌عنوان مأمن گروههای تروریستی داشته و به انحای مختلف خواستار برهم زدن روابط دیرینه دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان هستند.

وی در ادامه با اشاره به آموزه‌های دین مبین اسلام و پیامبر اکرم (ص) یادآور شد: ملت و دولت پاکستان هیچگاه مساله کرامت انسانی و بشردوستانه را با مواردی همچون تعصب، نژادپرستی، خودبرتر بینی مصالحه نمی‌نماید و خویش را همواره متعهد به پاسداشت اصول انسان دوستانه می‌داند.

آفریدی با بیان شباهت دو کشور بزرگ مسلمان منطقه به میزبانی بلند مدت و فرسایشی از آوارگان افغانی ابراز کرد: در میان هیاهو و تعصب مدعیان حقوق بشر این دو ملت بزرگ ایران و پاکستان بودند که از برادران و خواهران مهاجر افغانستانی همچون شهروندان خود میزبانی کرد.

آفریدی با بیان مجدد برخی خدمات ارائه شده دولت پاکستان به جمعیت بالای سه میلیونی مهاجرین افغانستان همچون تسهیلات صدور ویزا، آموزش و نیز برخی تسهیلات بانکی ابراز امیدواری کرد: روز دوشنبه نشستی کارآمد با ره آوردی مؤثر در امور مهاجرین دور از وطن و کشورهای میزبان آنان با حضور کشورهای جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، افغانستان و کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد با جذب هرچه بیشتر کمک‌های بین المللی تشکیل گردد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ضمن تشکر از میزبانی دولت پاکستان از نشست پناهندگی مجدداً پیام تبریک جمهوری اسلامی ایران از پیروزی حزب نخست وزیر پاکستان و انتخاب شایسته شهریار خان آفریدی به سمت وزیر کشور در امور ایالات و سرحدات را به وی تبریک و ابراز امیدواری کرد: تحولات مثبت در بدنه دولت پاکستان به تقویت هرچه بیشتر روابط حسنه دو کشور بیانجامد.

ذوالفقاری در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ضرورت حل و فصل مسائل حادث شده در نقاط مرزی مشترک دو کشور اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اراده دو طرف در استحکام روابط دوستانه بر هرگونه مسائل و اختلافات کوچک حادث شده توافق داشته، اعلام کرد: همواره کشور پاکستان در جایگاهی منحصر به فرد در سیاست کلان و خرد ایران در امور بین الملل قرار داشته است.

وی با بیان این مطلب که امروزه نیاز جوامع مسلمان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است، به حفظ و ارتقا مودت و یکپارچگی نسبت به تحرکات اختلاف برانگیزاننده برخی قدرت‌های متخاصم فرامنطقه‌ای و ایادی مرتجع منطقه‌ای آنان هشدار داد.

ذوالفقاری در پایان با اشاره به اینکه میزبانی بی چشم‌داشت چهل ساله جمهوری اسلامی ایران از خواهران و برادران افغانستانی، حمایت از بازگشت داوطلبانه، ادغام مجدد پایدار و مساعدت به کشورهای مبدا و میزبان را از جمله اقدامات مؤثر در راستای تکریم و پاسداشت مهاجرین دور از وطن از سوی جوامع بین‌الملل ارزیابی کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار