کد خبر: ۴۵۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
 در حالی بارها بر موضوع ساماندهی سگ های ولگرد در همدان تاکید شده که امسال نیز از در نظر گرفتن بودجه برای اجرایی شدن این خواسته شهروندان امتناع و وعده اجرا به سال آینده موکول شده است.

کشتار سگ‌های ولگرد به روش‌های مختلف از جمله چالش‌هایی است که متأسفانه همچنان وجود دارد و هر از چند گاهی شاهد تلفات حیوانات در شهرها هستیم به طوری که در این راستا از روش‌هایی همچون تزریق اسید، شلیک گلوله و طعمه گذاری و مسموم کردن حیوانات استفاده می‌شود که به طور حتم آن را می‌توان حکایتی از بی برنامگی مدیریت شهری برای ساماندهی سگ‌های ولگرد دانست.

کشتار سگ‌های ولگرد هنوز هم در برخی مناطق همدان دیده می‌شود و متأسفانه علیرغم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از این رویکرد غیر انسانی، همچنان در گوشه و کنار شهرها شاهد این اتفاق هستیم.

البته انتقال برخی بیماری‌ها از حیوان به انسان را نیز نمی‌توان نادیده گرفت کمااینکه حتی در مواردی نیز شاهد حمله سگ‌های ولگرد به شهروندان و به خصوص کودکان بوده‌ایم که همین امر ساماندهی وضعیت موجود را مورد تاکید قرار می‌دهد اما در این زمینه سگ کشی پدیده‌ای نه چندان خوشایند است که هر شهروند را آزرده خاطر می‌کند.

 

طبق آنچه بررسی شده ترس و هراس کودکان و برخی خانواده‌ها از حضور و پراکندگی سگ‌ها در مناطق و محدوده‌های مسکونی، سر و صدای نا بهنگام آنها در نیمه شب و بروز برخی مشکلات بهداشتی از نمونه مشکلاتی است که برخی از مردم از آن گله می‌کنند.

بر همین اساس اتخاذ راهکاری منطقی برای مدیریت این پدیده با لحاظ دستورالعمل‌ها و قوانین تعریف شده و پرهیز جدی از اعمال خشونت و اقدام غیر انسانی کشتار و معدوم سازی، ضرورتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد.

وجود سگ‌های ولگرد در شهر همدان به یک معضل تبدیل شده است

در همین زمینه پیگیر اقدامات انجام شده در همدان برای ساماندهی سگ‌های ولگرد شدیم که رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با بیان اینکه متأسفانه وجود سگ‌های ولگرد در شهر همدان به یک معضل تبدیل شده است، اظهار داشت: سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و انجمن حمایت از حیوانات مخالف کشتن سگ‌ها هستند اما این اتفاق کم و بیش می‌افتد.

علی با بیان اینکه در کنار سایت دفن زباله همدان زمینی برای جمع آوری و نگهداری این سگ‌ها مد نظر بود که دامپزشکی استان همدان با این موضوع مخالفت کرد، گفت: تا کنون کار قابل توجهی در این زمینه انجام نشده اما مطالعاتی در راستای ساماندهی سگ‌های ولگرد در همدان صورت گرفته است.

فتحی با بیان اینکه وارد فاز عملیاتی و اجرایی نشده‌ایم، اظهار داشت: البته راه اندازی مرکز جمع آوری سگ‌های ولگرد تنها محدود به نگهداری آنها نبود بلکه در راستای تزریق واکسن هاری، عقیم کردن سگ‌ها، جداسازی نژادی و سایر امور اقدام می‌شد.

در بودجه ۹۸ شهرداری برای این اقدام مبلغی پیش بینی نشده است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان گفت: متأسفانه در بودجه ۹۸ شهرداری برای این اقدام مبلغی پیش بینی نشده است.

وی با بیان اینکه البته آزار و اذیت حیوانات را نمی‌پسندیم و به نوعی بر سر دوراهی گیر کرده‌ایم چرا که از یک سو مردم نسبت به افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در شهر همدان معترض هستند و از طرف دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست و انجمن حمایت از حیوانات مخالف اتلاف و از بین بردن این حیوانات است، اظهار داشت: کج‌دار و مریز پیش می‌رویم اما چندین مورد اتلاف حیوانات گزارش شده است.

 

فتحی با بیان اینکه باید سایت موردنظر راه اندازی شود و چاره دیگری نیست، گفت: این نشان دهنده عقب‌ماندگی است که مدیریت شهری در برخورد با این حیوانات چنین عمل کند.

مسئول خاصی برای ساماندهی این وضعیت مشخص نشده است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با بیان اینکه اجرای طرح مورد نظر بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد، گفت: البته مسئله دیگر این است که مسئول خاصی برای ساماندهی این وضعیت مشخص نشده است.

رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر همدان نیز در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه صرف نظر از مذموم بودن آزار حیوانات به اشکال گوناگون، تکرار و تدوام این روند، زنگ خطری جدی نسبت به وضعیت محیط زیست و حیات حیوانات است، گفت: این اقدام موجب متأثر شدن افکار عمومی و رسانه‌هاست.

مریم روان بخش با تاکید بر لزوم رعایت حقوق حیوانات و تضمین حفظ حقوق آنها و نیز پیشگیری از تکرار حیوان‌آزاری گفت: تدوین نظام جامع حقوق حیوانات مدنظر است.

وی با تأکید بر اینکه حیوانات، بخشی از جامعه طبیعی و زیست‌محیطی را تشکیل می‌دهند و در برقراری توازن در نظام طبیعت، نقش مؤثر و غیرقابل انکاری دارند؛ افزود: حیوانات مانند انسان‌ها از حقوق خاص خویش مانند حق حیات، حق درمان، حق آرامش، حق زیست جمعی، حق پرهیز از هر نوع خشونت، حق پرهیز از هرگونه نسل‌کشی، حق استفاده از حیات وحش و مانند آنها برخوردارند و هرگونه تعدی نسبت به آنها یا حقوق آنها، به منزلۀ نقض حقوق آنان محسوب می‌شود.

شهرداری‌ها در آیین‌نامه‌هایی مکلف شده‌اند از پرورش، نگهداری و عبور دادن حیوان اهلی به صورت پیاده در محدوده شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر ممانعت به عمل آورند وی بابیان اینکه شهرداری‌ها در آیین‌نامه‌هایی مکلف شده‌اند از پرورش، نگهداری و عبور دادن حیوان اهلی به صورت پیاده در محدوده شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر ممانعت به عمل آورند؛ گفت: بنابراین نگهداری و گرداندن سگ در شهرها ممنوع شده اما این ممنوعیت، جواز کشتار آنها را مانند سگ‌کشی به دست نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر همدان با اشاره به اینکه اصل ۴۰ قانون اساسی نیز عنوان کرده که هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خود را وسیله ضرر به غیر و یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد و اگر سر و صدای حیوانات موجب بر هم خوردن آرامش همسایه‌ها و شهروندان شود می‌توانند برابر ماده یک قانون مسئولیت مدنی و قواعد مدنی اعتراض کنند، گفت: متأسفانه نبود نظام حقوقی مناسب و وجود خلاءهای قانون‌گذاری و در نتیجه فقدان نظام تضمینات حقوقی و قانونی مؤثر و همه جانبه، موجبات سوءاستفاده هر چه بیشتر جامعه انسانی را نسبت به آنها فراهم آورده است.

وی با تأکید بر اینکه تمامی شهروندان و مسئولان نسبت به تخریب و تعرضات مستمر و وحشتناک به محیط زیست و حیات وحش و به ویژه سگ کشی‌ها در راستای قانونی، عقلی و منطقی مقرر در اصل ۵۰ قانون اساسی تکلیف دارند، اظهار کرد: وزارت کشور و شهرداری‌ها نیز مانند سازمان حفاظت از محیط زیست در این باره مسئولیت داشته و باید ضمن تعقیب مراتب بر لزوم شفاف‌سازی موضوع و پاسخ به افکار عمومی و جبران خسارات وارده برابر موازین حقوقی و قانونی اقدام کنند.

 

رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر همدان با بیان اینکه تکرار فاجعه سگ‌کشی، زنگ خطری جدی بر تخریب و تعرض مجدد به حیات حیوانات و محیط زیست خواهد بود بر لزوم پرهیز از آن و استانداردسازی شیوه‌های نگهداری و مراقبت از حیوانات تاکید کرد و گفت: باید «سگ کشی» ممنوع شود و هرگونه حیوان‌آزاری نیز مسئولیت و مجازات مربوطه باشد.

روانبخش عنوان کرد: هرگونه بی‌توجهی، بی‌احترامی و تخریب محیط زیست و کوتاهی در حفاظت و مراقبت درست و همه جانبه از آن و گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در آن و بی‌توجهی به حقوق محیط زیست و حقوق حیوانات، می‌تواند به معنای نقض آشکار قانون طبیعت، قوانین مرتبط با حقوق بشر و محیط زیست و توهین و تجاوز نسبت به بشریت و حقوق آنها تلقی شود و مورد برخورد جدی و حقوقی قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: باید آموزش و اطلاع رسانی مستمر به منظور احترام و رعایت حقوق حیوانات و منع هر گونه حیوان‌آزاری در سرفصل اصلی نظام آموزشی و فرهنگ‌سازی گسترده شود.

تدوین و تصویب نظام جامع حقوق حیوانات

روانبخش اظهار کرد: تدوین و تصویب نظام جامع حقوق حیوانات، تعامل مستمر و دو جانبه بین گروه‌های مردم‌نهاد و فعالان محیط زیست و برطرف کردن خلاءها و نارسایی‌های مشهود و متعدد موجود در نظام حقوقی و تقنینی مربوط به محیط زیست و حقوق حیوانات با استفاده از دانش حقوقی و همچنین ایجاد مدیریتی هماهنگ و کارآمد در حوزه‌های مزبور در راستای توسعه پایدار منطقه و حفاظت از حقوق محیط زیست، دستاوردهای غیرقابل انکار و مهمی را نسبت به حقوق محیط زیست و حیوانات، به همراه خواهد داشت.

آنچه مسلم است پراکندگی سگ‌های ولگرد باعث ظهور و بروز مشکلاتی برای برخی از مردم و شهروندان می‌شود که با توجه به ملاحظات شرعی در خصوص این جانور، به تبع حساسیت‌ها در این خصوص بیشتر از حیوانات دیگر می‌شود بنابراین انتظار می‌رود مدیریت شهری همدان ساماندهی این وضعیت را هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار دهد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار