کد خبر: ۴۵۱۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
زنجان-رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه میزان مصرف نمک در استان زنجان ۱۱ گرم در روز و متوسط کشوری ۱۰ گرم در روز است،گفت: مصرف سبزی‌ ومیوه راه بسیار مهم مقابله با فشارخون است.

به گزارش آرانیوز، پرویز قزلباش ظهر سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل دانشگاه علوم پزشکی، به روز جهانی فشارخون اشاره کرد و افزود: طرح سنجش تست فشارخون از ۲۷ اردیبهشت شروع و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد.

وی بابیان اینکه ۱۶ میلیون نفر در ایران درگیر بیماری فشارخون هستند، اظهار کرد: ۵۰ درصد از این افراد از بیماری خود اطلاع ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بابیان اینکه فشارخون بیشترین مرگ‌ومیر سکته‌های قلبی و مغزی را دارد، گفت: عدم اطلاع و آگاهی در جامعه موجب بروز فشارخون در افراد شده است.

قزلباش بابیان اینکه باید با تغییر سبک زندگی و تغذیه درست باعث کاهش بیماری فشارخون شد، افزود: رژیم غذایی یکی از عوامل مرگ‌ومیر در جهان است.

وی بابیان اینکه زنجان کمترین شیوع فشارخون را نسبت به کشور دارد، تأکید کرد: در کشور شیوع فشارخون در بین مردان ۲۰ درصد و خانم‌ها ۲۴ درصد و در زنجان شیوع فشارخون در بین آقایان ۱۶.۲ درصد و بانوان ۲۰.۱ درصد گزارش‌شده است.

قزلباش افزود: شیوع فشارخون در نقاط شهری استان زنجان ۱۹ درصد و در روستاها ۱۶ درصد بوده ولی نسبت به ۲۶ سال گذشته شیوع این بیماری در استان رشد داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نمک را متهم اصلی مرگ‌ومیرهای ناشی از فشارخون اعلام کرد و گفت: مصرف نمک ریشه فرهنگی دارد و نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم تا مصرف نمک کاهش یابد.

قزلباش گفت: میزان مصرف نمک در استان زنجان ۱۱ گرم در روز و متوسط کشوری ۱۰ گرم در روز است.

وی تصریح کرد: مصرف بی‌رویه نمک بانوان را از لحاظ پوکی استخوان تهدید می‌کند بنابراین به بحث مصرف درست نمک بانوان دقت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به دلایل بروز بیماری فشارخون اشاره کرد و گفت: فشارخون عامل مهم بروز سکته‌های مغزی و قلبی بوده و در این میان مصرف بی‌رویه نمک و کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب علت بروز این بیماری است.

قزلباش گفت: افراد دارای ۳۰ سال سن به بالا بیشتر درگیر بیماری فشارخون هستند و افزایش سن در افزایش ابتلاء به فشارخون مؤثر است.

وی بر توسعه و تقویت ورزش در جامعه تأکید کرد و گفت: ورزش فشارخون را کاهش می‌دهد

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار