کد خبر: ۴۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
خرمشهر- مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از تشکیل کارگروه موقت مشترک ایران و عراق در خصوص پیگیری عملیات لایروبی اروند در ۱۹ خرداد خبر داد.

به گزارش آرانیوز، نورالله اسعدی در تشریح نتایج نشست مشترک هماهنگی ایران و عراق که به میزبانی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر برگزار شد، اظهار کرد: پیرو تفاهمات ایران و عراق تصمیم گرفته شد تا پیگیری عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی اروند رود به منظور بازگرداندن کانال اصلی قابل کشتیرانی بر اساس معاهده ۱۹۷۵ و پروتکل مربوطه آن در اسرع وقت آغاز شود.

وی افزود: در این نشست، پس از انجام مذاکرات سازنده مقرر شد طرفین ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت تأمین ایمنی و تداوم کشتیرانی در اروند رود، یک کارگروه موقت متشکل از کارشناسان فنی از سوی دو طرف برای فراهم سازی مقدمات لایروبی مشترک تشکیل شود.

اسعدی تصریح کرد: دو طرف توافق کردند از طریق یک یادداشت رسمی و طی حداکثر ۱۰ روز از تاریخ امضای تفاهم نامه اسامی اعضای خود را ارسال کنند و همچنین جلسات کارگروه موقتی مذکور به شکل مستمر هر دو هفته یکبار در یکی از دو کشور به شکل متناوب برگزار شود.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: مقرر شد که در کار گروه فنی، مسائل مرتبط با مغروقه های طرف ایرانی، مغروقه های طرف عراقی، مغروقه های وسط آبراه اروند و نحوه انجام و چگونگی عملیات لایروبی و شناور سازی مغروقه ها بررسی و به کمیته هماهنگی دو کشور پیشنهاد شود.

وی خاطر نشان کرد: اولین جلسه کارگروه فنی ۱۹ خرداد امسال در بغداد برگزار می‌شود.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در ادامه افزود: با توجه به اینکه تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور که حدود ۱۱۵ کیلومتر امتداد دارد و در نهایت به خلیج فارس می‌ریزد اروند رود است، یکی از توافقات در سفر اسفند ماه پارسال رئیس جمهور به کشور عراق لایروبی اروند رود بود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار