کد خبر: ۴۵۱۵۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
 

به گزارش آرانیوز، مصطفی کواکبیان در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه، 31 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: ما حدود بیش از 4 ماه است که بحث CFT و پالرمو را به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده‌ایم که اخیراً شنیده شده است که دبیر مجمع آن را از دستور کار خارج کرده است؛ آیا دبیر مجمع این اختیار را دارد که این لوایح را از دستور کار خارج کند؟

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس وقت اضافی ندارد چرا که وقتش را صرف تصویب قانون می‌کند و در این خصوص با اکثریت آراء این لوایح را به شورای نگهبان فرستاد و بعد از ایرادات شورای نگهبان این لوایح به مجمع رفت، سپس آنها می‌گویند که ما تشخیص دادیم که باید از دستور کار خارج شود لذا امیدواریم که این حرف درست نباشد و ما اشتباه شنیده باشیم.

 

موافقان فوریت لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی مطرح کردند:
لزوم برخورد جدی با پولشویی، رانت و فساد در کشور
موافقان فوریت لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی بر لزوم برخورد جدی با پولشویی، رانت و فساد در کشور تأکید کردند.

 محمدحسین قربانی و مصطفی کواکبیان در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه، 31 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با فوریت یک فوریت لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی مطالبی را بیان کردند.

بنابراین گزارش محمدحسین قربانی در موافقت با فوریت این لایحه گفت: ما قانون پولشویی را در دو مرحله تصویب کردیم ولی مقداری از آن در حوزه اطراف و اکناف مانده است که باید مورد بررسی قرار گیرد لذا از دولت به خاطر تقدیم این لایحه به مجلس تشکر می‌کنم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی افزود: نمی‌توان در کشور منکر پولشویی شد، سلطان‌‌هایی در کشور وجود دارد و همچنین تخلفات ارزی که در کشور رخ داده است باید در این لایحه مورد برسی قرار گرفته تا با متخلفان و کسانی که از رانت برخوردار هستند، برخورد می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بعد نظارتی باید متخلفان و کسانی که پولشویی کرده و منابع ملت را به تاراج برده‌اند، به مقام قضای معرفی شوند تا بتوان پولشویی را در کشور ریشه‌کن کرد.

مصطفی کواکبیان در موافقت با فوریت این لایحه گفت: چه موردی در کشور از فساد و رانت و پولشویی مهمتر است که باید مورد بررسی قرار گیرد در حالی که موارد مذکور از همه جهات دارای اهمیت است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: در قانون برخی از دستگاه‌های نظارتی و اجرایی اختیارات لازم را در مبارزه با پولشویی ندارند که در این لایحه به این دستگاه‌ها این اختیار داده شده که بتوانند با متخلفان پولشویی و فساد مقابله و برخورد کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: باید طوری برخورد صورت گیرد که دیگر در کشور شاهد پولشویی و فساد نباشیم لذا از همکاران تقاضا می‌شود که با دو فوریت این لایحه رأی قاطع دهند.

 

مخالفان فوریت لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی
قانون مبارزه با پولشویی طی دو سال اخیر ۳ بار اصلاح شده است
مخالفان فوریت لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی دلایل خود را برای مخالفت با این مهم بیان کردند و اینکه دولت توضیح نداده چرا دوفوریت بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی ضرورت دارد، از جمله این دلایل مخالفت به شمار می آید.
 

علیرضا سلیمی و احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز (سه شنبه 31 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با فوریت لایحه الحاق یک تبصره به ماده 6 قانون مبارزه با پولشویی، مطالبی را بیان کردند.

سلیمی: دولت توضیح نداده چرا دوفوریت بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی ضرورت دارد

بنابر این گزارش علیرضا سلیمی با بیان اینکه طبق ماده 156 آیین نامه داخلی مجلس اصل بر بررسی طرح ها و لوایح به صورت عادی است، توضیح داد: "فوریت" بررسی لوایح و طرح ها صرفاً در مواردی است که مبین ضرورت و حالت استثنایی باشد، "یک فوریت" نیز براساس نیاز جامعه تشخیص داده می شود، همچنین زمانی طرح ها و لوایح به صورت "دو فوریت" بررسی می شود که خسارات احتمالی به دنبال داشته باشد و برای جلوگیری از این خسارات، طرح ها و لوایح به صورت دو فوریت بررسی شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت در مقدمه توجیهی لایحه الحاق یک تبصره به ماده 6 قانون مبارزه با پولشویی باید دلایل درخواست دوفوریتی برای بررسی این لایحه را مطرح می کرد و به مجلس توضیح می داد در صورت عدم بررسی آن به صورت دوفوریتی چه خساراتی ایجاد می شود، اما دولت در مقدمه توضیحی لایحه فوق آورده است؛ به منظور اجرای دقیق قوانین و مقررات پیشگیری و مقابله با پولشویی و جهت رفع ابهامات مربوط به نظارت، این لایحه به صورت دوفوریتی ارائه می شود.

وی افزود: دولت به هیچ وجه توضیح نداده است چرا دوفوریت بررسی این لایحه ضرورت دارد و اگر صرفاً ابهام دارد می توانستند رفع ابهام بیاورند، لذا ماهیت دوفوریتی در این رابطه صدق نمی کند.

سلیمی تاکید کرد: دولت می بایست در مقدمه و دلایل توجیهی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی علت دوفوریتی را بیان می کرد، اما این کار را نکرده است. نکته دیگر اینکه اخیراً یک قانون مرتبط با این لایحه به دولت ابلاغ شده اما هنوز مرکب آن خشک نشده باز یک قانونگذاری جدید در راه است. در واقع دولت قبل از آنکه بخواهد آن قانون را اجرا و نکات ضعف و قدرت آن را بررسی کند، لایحه دیگری را برای قانونگذاری آورده است و اینکه برخی از عبارات آنقدر با عجله نوشته شده که مشکل دارند.

امیرآبادی فراهانی: قانون مبارزه با پولشویی طی دو سال اخیر 3 بار اصلاح شده است، در حالی که  نمایندگان کارهای واجب تری دارند

در ادامه احمد امیرآبادی فراهانی نیز در مخالفت با لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی؛ گفت: آنچه اینجا مطرح است بحث بررسی دوفوریتی لایحه مذکور است، در حالی که مجلس اخیراً لایحه مبارزه با پولشویی را اصلاح کرده است، این در حالی است که هیچکدام از نمایندگان مخالف مبارزه با پولشویی و عدم تامین مالی برای تروریسم نیستند، اتفاقا پرچم شفافیت را در این خصوص برداشته ایم و اعلام کردیم در کشور همه مسائل از جمله مبارزه پولشویی باید شفاف باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئله این است که دولت هرچند وقت یکبار قانون مبارزه با پولشویی را اصلاح می کند، و دوفوریت آن را به مجلس می آورد، درحالی که اکنون فقط 30 طرح دوفوریتی نمایندگان در نوبت است، اما مجلس فرصت بررسی آنها را ندارد.

وی با بیان اینکه قانون مبارزه با پولشویی طی دو سال اخیر 3 بار اصلاح شده است، افزود: نمایندگان کارهای واجب تری دارند، چرا که بسیاری از طرح های دوفوریتی آنها هنوز در نوبت بررسی مانده اند، اما طرح های دولت با عنوان دوفوریتی سریع به صحن آمده و بررسی می شوند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در لایحه یک پاراگرافی اصلاح قانون مبارزه با پولشویی مسائل بسیار مهمی آمده است، گفت: باید پرسید چقدر FATF تاکنون با ما همکاری کرده و در جریان تحریم های آمریکا بر علیه ایران چه کرده است؟ لذا نباید به محض آنکه FATF کاری انجام داد، دولت یک لایحه به مجلس بیاورد. لذا معتقدم این لایحه می تواند به صورت عادی در کمیسیون قضایی بررسی شود.

 

رحمانی فضلی در صحن علنی:
۳۰ هزار نفر مشکوک التابعیت در کشور وجود دارد
وزیر کشور بااشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰ هزار نفر مشکوک التابعیت در کشور وجود دارد، گفت: ضبط اوراق هویت و شناسنامه فقط با حکم قضایی میسر است.
رحمانی فضلی وزیر کشور در صحن علنی مجلس

عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست علنی امروز (سه شنبه 31 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال جلیل رحیمی جهان آبادی درخصوص علت بلاتکلیفی زمین های مردم در منطقه مرزی کشور گفت: با توجه به مشکلات مناطق مرزی و ترددهای غیرقانونی و موضوع اشرار و قاچاقچیان از دهه 70 شورای امنیت ملی مصوبه کرد برای مرزهای کل کشور حریم امنیتی مشخص شود که فعالیت و تردد در آن با توجه به منطقه زرد یا قرمز تابع مقررات خاصی باشد.

وزیر کشور افزود: با توجه به حساسیت مناطق شرقی این موضوع توسط شورای توسعه امنیت پایدار شرق و غرب به مدت 5 سال انجام شد و افرادی که ساکن مراکز قرمز بودند، باید آنجا را تخلیه می کردند.

وی ادامه داد: این تخلیه از سال 87 به مرور انجام شد و البته دولت باید تمام هزینه ها و خسارات این افراد را پرداخت کند؛ همچنان که از سال 88 تا سال 93 ، حدود 4.7 میلیارد تومان بودجه برای این منظور اختصاص پیدا کرد که باید بین 940 خانواده تقسیم می شد.

 رحمانی فضلی توضیح داد: این رقم با توجه به برآورد کارشناسان تعیین شد و تاکنون 605 خانواده از این میزان تعیین تکلیف شده اند و با توجه به کمبود بودجه ای، 335 خانواده باقی مانده اند، البته برای سال 98 به دنبال تامین بودجه برای رفع این مشکل هستیم.

وی با بیان اینکه شرایط امنیتی در مرزها نسبت به سال 87 بهتر شده و تسلط بیشتری بر آن داریم، گفت: مصوبه جدیدی در شورای امنیت کشور تصویب شد که حریم امنیتی مناطق مرزی خراسان رضوی را کمتر کرد و با توجه به آن مردم و خانوارهای کمتری نیاز به جابجایی دارند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تاکید کرد: شرایط مردم در مناطق مرزی به ویژه مناطق دارای حساسیت بالا به عنوان هموطنان ما مهم است و البته استقرار آنها و نقش ایشان در پدافند غیرعامل در موضوع ثبات و امنیت غیرقابل انکار است.

وی از باز کردن بازارچه های مرزی، تسهیل در مراودات مرزی و ساماندهی قاچاق سوخت با همکاری وزارت نفت به عنوان اهم برنامه های وزارت کشور در موضوع مرزنشینان نام برد و گفت: با همکاری وزارت نفت بحث ساماندهی قاچاق سوخت مدنظر قرار گرفت که میزان آن به 5 برابر افزایش داشت و عواید آن نیز صرف هزینه مردم می شود؛ یا به صورت سرانه اختصاص پیدا می کند یا صرف امور زیربنایی و زیرساختی می شود.

رحمانی فضلی تاکید کرد: تصمیم برای حریم امنیتی در شورای امنیت ملی که مجموعه ای از دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور هستند، گرفته می شود و نه در وزارت کشور.

وی گفت: مردم مناطق مرزی فقط در مناطق حوزه قرمز نمی توانند ساکن باشند، ولی در حوزه زرد امکان فعالیت آنها برقرار است و در صورتی که برای آنها مشکلی در این خصوص ایجاد شده باشد، بررسی خواهیم کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در بخش دوم پاسخ به سوال نماینده مردم تربت جام در مجلس درخصوص علت بلاتکلیفی افراد فاقد شناسنامه و مشکوک التابعیت گفت: اشخاصی که به دنبال کسب تابعیت ایرانی هستند، به 3 دسته تقسیم می شوند؛ نخست افراد بیگانه هستند که به عنوان مثال 3 میلیون نفر افغانستانی در کشور حضور دارند و از این میان 1.7 میلیون نفر آنها مجوز دارند و بقیه به صورت غیرقانونی ساکن هستند.

وی ادامه داد: دسته دوم فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی هستند که مصوبه اخیر مجلس می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات در این زمینه را حل کند.

وزیر کشور دسته سوم را افراد فاقد شناسنامه و مشکوک التابعین دانست و درباره دلایل این امر توضیح داد: عده ای به دلیل عدم صدور شناسنامه به علت ضعیف بودن پوشش صدور شناسنامه در کشور با این مشکل مواجه هستند؛ عده دیگر بحث ابطال شناسنامه های فوت شدگان است و دسته سوم نیز کسانی هستند که این امر جزو حقوق بدیهی آنها است.

عضو کابینه دولت روحانی افزود: میزان افراد مشکوک التابعین از 120 هزار نفر به 30 هزار نفر رسیده و طی دستورالعملی به شورای تامین استان ها آنها موظف شدند با رعایت اصول ویژه ای در این کار تسریع به عمل آورند.

وی گفت: پیش از این مسئول ثبت و نیروی انتظامی می توانسته اوراق شناسایی و شناسنامه افراد مشکوک التابعیت را ضبط کند اما در حال حاضر ضبط اوراق هویت و شناسنامه فقط با حکم قضایی میسر است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: ایرانیانی که نسبت به این مسئله حق و حقوقی دارند، ولی به دلایل خلط مباحث اسنادی دچار مشکل شده اند، در اولویت رسیدگی قرار دارند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار