کد خبر: ۴۵۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
زنجان-رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: در طول ۲۵ سال اخیر جمعیت روستایی استان کاهش پیدا کرده و به جمعیت شهری آن اضافه شده است.

به گزارش آرانیوز، شهرام طهماسبی ظهر یکشنبه در جلسه شورای راهبردی جمعیت استان زنجان در محل استانداری زنجان، با یادآوری اینکه میزان جمعیت ایران در آخرین سرشماری که مربوط به سال ۹۵ است، بیش از ۸۰ میلیون نفر بوده است، افزود: این در حالی است که اگر آمار جمعیتی کشور در اولین سرشماری را که در سال ۱۳۳۵ انجام شد، مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دید که جمعیت ایران در آن سال نزدیک به ۱۹ میلیون نفر بوده است.

وی بابیان اینکه آمار سرشماری‌ها نشان می‌دهد که ایران بیشترین نرخ رشد جمعیت را در طی سال‌های ۶۰ تا ۶۵ تجربه کرده و این میزان رشد برابر با ۴ درصد بوده است، تصریح کرد: این در حالی است که اگر بخواهیم کم‌ترین نرخ رشد جمعیت را نیز بررسی کنیم، این آمار مربوط به سال ۹۵ خواهد بود؛ چراکه نرخ رشد جمعیت در این سال برابر با ۱.۲۴ درصد بوده است.

طهماسبی با یادآوری اینکه میزان جمعیت استان زنجان در سالی که بیشترین رکود را در نرخ رشد جمعیت کشور شاهد بودیم، برابر با ۱.۳ درصد از جمعیت کشور بود، ادامه داد: اگر بخواهیم سهم جمعیتی استان‌ها را در فواصل بین سال‌های ۸۵ تا ۹۵ بررسی کنیم، آمار حاکی از آن است که زنجان در بین ۱۷ استانی است که در طول این سال‌ها با کاهش نرخ رشد جمعیت مواجه بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان بابیان اینکه پیش‌بینی‌ها در خصوص جمعیت شهری و روستایی استان تا سال ۱۴۰۵ حکایت از این دارد که جمعیت شهری استان به یک میلیون و ۱۶۳ هزار نفر و جمعیت روستایی آن نیز به ۸۲۰ هزار نفر برسد، اظهار کرد: انتظار داریم میزان جمعیت شهری استان زنجان که در سال ۹۵ حدود ۶۷.۳ درصد بود تا سال ۱۴۰۵ به ۷۰.۵ درصد برسد.

طهماسبی با یادآوری اینکه در طول ۲۵ سال اخیر شاهد کاهش جمعیت روستایی استان و افزایش جمعیت شهری بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: سبقت جمعیت شهری استان از جمعیت روستایی برای اولین بار از سال ۷۵ شروع‌شده و تا به امروز ادامه دارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار