کد خبر: ۴۵۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
 هفتاد و نهمین نشست علنی شورای اسلامی شهر اهواز با دستور کار استیضاح شهردار فعلی و تعیین شهردار جدید روز پنجشنبه در محل این شورا برگزارشد.

به گزارش آرانیوز، اعضای شورای اسلامی شهر اهواز روز پنجشنبه از مجموع 13 رای، با 11 رای موافق منصور کتانباف شهردار فعلی را برکنار کردند و موسی شاعری با 11 رای موافق به عنوان سرپرست شهرداری اهواز تعیین شد.

موسی شاعری با موافقت همین تعداد اعضا تا صدور حکم وزارت کشور سرپرست شهرداری اهواز خواهد بود.
علیرضا عالی پور معاونت خدمات شهرداری اهواز یکی دیگر از گزینه های سرپرستی شهردار اهواز بود که تنها 2 رای موافق داشت.

 

روز پر حاشیه شورای شهر در عزل و نصب شهردار اهواز
 
اعضای شورای شهر اهواز پس از کش و قوس فراوان سرانجام در هفتاد و نهمین نشست علنی این شورا با 11 رای موافق از مجموع 13 رای، منصور کتانباف شهردار اهواز را برکنار و موسی شاعری را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کردند.
 
حسین حیدری از مخالفان استیضاح شهردار اهواز روز پنجشنبه در نشست شورای شهر اهواز با دستور کار عزل و تعیین سرپرست شهرداری اهواز، در دفاع از عملکرد شهردار گفت: نباید بر مبنای منافع شخصی برخی از اعضای شورای شهر به استیضاح شهردار اهواز تن دهیم زیرا پشت این استیضاح هیچ استدلالی وجود ندارد؛ اگر قصد برکناری شهردار را داریم باید گزینه قوی تری مطرح شود در غیر این صورت شهرداری اهواز در آینده با چالش بسیاری روبه رو خواهد شد.
وی با بیان اینکه سرنوشت یک کلانشهر را به تصمیمات شخصی گره نزنیم افزود: این جلسه باید برای تقدیر و تشکر از شهردار و کارکنان سازمان شهرداری به پاس اقدامات خوب برای مقابله با سیلاب اخیر برگزار می شد.
وی با اشاره به اینکه کتانباف در پاکدستی و جلب رضایت شهروندان و کارکنان شهرداری نمره قابل قبولی را کسب کرده گفت: از برگزاری جلسه استیضاح پیشین تاکنون حدود 2 ماه می گذرد برخی که آن زمان مخالف استیضاح بودند هم اکنون در خط مقدم عزل شهردار قرار دارند باید دید که در این مدت چه اتفاقاتی افتاده است.
حیدری افزود: باتوجه به شرایط سخت اقتصادی کشور شهرداری ها حتی در پرداخت حقوق کارکنان خود نیز دچار مشکل هستند اما با این وجود شهردار اهواز در این مدت پروژه های بزرگی را به سرانجام رساند.
وی با بیان اینکه کدام یک از اعضای شورای شهر در سیاست گذاری و برنامه ریزی به شهردار اهواز کمک کرده گفت: شهرداری با کمک دانشگاه شهید چمران برنامه توسعه پنج ساله شهر را تدوین کرد اما بیش از یکسال به دلیل ایرادات غیر کارشناسانه برخی از اعضا در شورای شهر باقی ماند.
حیدری ادامه داد:در 20 ماه گذشته حدود 31 طرح و پروژه همانند افتتاح پل ولایت، تقاطع غیر همسطح چهارشیر، اجرای یک و نیم میلیون متر مکعب نهضت آسفالت، بازسازی فرهنگسرای نجوم، برگزاری سمپوزیوم های بین المللی مجسمه سازی، خرید 52 دستگاه و بازسازی 42 دستگاه اتوبوس برای ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شده است.
وی گفت: یکی از ایرادات اعضای شورای شهر به شهردار اهواز نداشتن توانایی در جذب سرمایه گذار بود درحالی که تمام خوزستان با چالش سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی روبه رو است، شهرداری در این مدت تمام تلاش خود را برای جذب سرمایه گذار انجام داد.

** مصلحت شهر در برکناری شهردار است
حجت الاسلام جاسم موسی پور عضو موافق عزل شهردار نیز در این نشست با اشاره به اینکه مصلحت مردم، شورای شهر و شهرداری در برکناری است گفت: شهردار اهواز اقدامات مثبتی همچون نظم بخشی به پرداخت حقوق کارکنان، کاشت 600 هزار اصله نهال درخت، توجه به مسایل فرهنگی در مناطق حاشیه ای و سلامت مالی را در کارنامه خود دارد.
وی ادامه داد: اگرچه شرایط اقتصادی حاکم بر کشور سخت است اما شهروندان شاهد هستند که سایر کلانشهرها و شهرها با سرعت تند و یا آهسته ای درحال توسعه و پیشرفت هستند.
حجت الاسلام موسی پور گفت: اگر شهردار در تعیین مدیر برای پست ها به تخصص و تعهد توجه می کرد به طور قطع حال و روش شهر اهواز اینگونه نبود؛ قرار بود با فساد مبارزه شود اما انتخاب افراد غیرمتخصص برای پست ها عین فساد است زیرا خروج از مدار شایسته سالاری چیزی غیر از عقب ماندگی شهر را به دنبال ندارد.
وی با اشاره به اینکه شهردار نباید به هر قیمتی در این پست بماند افزود: قرار بود پیش از سال جدید شهردار اهواز استیضاح شود اما به دلیل قرار داشتن در آستانه سال جدید این تصمیم رای نیاورد.
این عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: پیش از برگزاری این نشست، افرادی پیشنهاد دادن پست به برخی از اعضای شورای شهر را مطرح کردند تا از درخواست استیضاح کوتاه آیند که البته امیدواریم شهردار از آن بی اطلاع باشد.
وی در ادامه بیان کرد: حراست شهرداری به لحاظ کمی و تجهیزات دچار مشکل است و بارها در این خصوص تذکر داده شده است؛ همچنین برخی ماموران اجراییات شهرداری با مردم رفتار زننده ای دارند و در مواردی شاهد پشت پرده فساد مالی درخصوص آنها هستیم.
حجت الاسلام موسی پور گفت: عاقبت مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه های شهر اهواز نیز بدون حتی یک قرارداد به اتمام رسید؛ همچنین یکی از شعارهای شورای شهر و شهرداری اصلاح ورودی های شهر بود که محقق نشد.
این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه استعفاهای مکرر شهردار اهواز سبب تزلزل مدیریت شهری شد اضافه کرد:درخواست استیضاح شهردار اهواز به معنای نادیده گرفتن زحمات وی نیست بلکه حقی برای شورای شهر است و پیش از این تذکراتی برای حل مشکلات شهر داده شده بود.

** جبهه بندی در شورا به صلاح هیچکس نیست
محمد جعفر فلسفی از دیگر مخالفان برکناری شهردار اهواز با اشاره به اینکه اهواز وارث مشکلات بسیاری است گفت:نمی توان ادعا کرد که تمام این مشکلات در یک دوره چهار ساله قابل حل است.
وی ادامه داد: حمایت من از شهردار مطلق نیست بلکه براساس اقدامات و عملکرد وی در این مدت است؛ پارسال شهردار خود خواستار استعفا و انتخاب یک جایگزین برای شهرداری بود اما شخص مناسبی پیدا نشد.
فلسفی بیان کرد: نباید در شورای شهر جبهه بندی صورت گیرد زیرا این مساله به صلاح هیچکس نیست؛ اکنون پایه گذاری نادرستی در شورای شهر اهواز انجام شده است.
وی ادامه داد: پارسال همه معادلات اقتصادی کشور به هم ریخت که این مساله در تمام ارکان شهرداری نیز تاثیر گذاشت؛ شهردار اهواز به طور جدی پیگیر دریافت حق آلایندگی اهواز بود اما پس از آن از سوی دولت اعلام شد که به شرکت نفت فشار نیاورید.
این عضو شورای شهر اهواز گفت: برخی از اعضای شورای شهر به وجود نارضایتی مردم در اهواز اشاره می کنند مگر یک نفر به تنهایی می تواند موجبات رضایتمندی مردم را فراهم کند؟
وی ادامه داد: یکی از مهم ترین انتقادات وارده به شهردار اهواز پاسخگو نبودن وی به اتهامات مطرح شده و همچنین بیان نکردن اقدامات انجام شده است.

** توقعات از کتانباف بیشتر بود
اسکندر لطفعلی زاده نیز در جایگاه موافق عزل شهرداراهواز گفت: درخواست استیضاح به معنای کم کاری شهردار نیست بلکه به دلیل حجم بالای مشکلات این شهر توقع می رفت اقدامات بیشتری برای آبادانی صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه باید مردم را در نقطه امید به توسعه شهر نگه داریم ادامه داد: سرعت پیشرفت بنابر شرایط ممکن است تند و یا کند شود اما نباید شاهد پسرفت در اهواز باشیم.
لطفعلی زاده با بیان اینکه جایگاه شورای شهر در اهواز تنزل پیدا کرده گفت: کتانباف تمام توانایی خود را به کار برد و شرایط فعلی شهر نتیجه این اقدامات است؛ پیش از این یکی از حامیان وی بودم اما باتوجه به بی انگیزگی شهردار، رغبتی به ماندن وی نیست.
وی افزود: گفته می شود که در طول 20 ماه گذشته 613 هزار اصله درخت کاشته شده است با این احتساب باید یک میلیون متر مربع به فضای سبز اهواز افزوده شده باشد اما در سطح شهر شاهد چنین مساله ای نیستیم.
این عضو شورای شهر با اشاره به نارضایتی مردم از وضعیت رفت و روب شهری گفت: مدیریت شهری در اهواز متزلزل است و این شهر به یک مدیر هماهنگ کننده قوی نیاز دارد.
بنابراین گزارش در حاشیه این نشست حسین حیدری به انتخاب موسی شاعری به عنوان گزینه بیست و سومین شهردار اهواز انتقاد کرد و گفت: وی صلاحیت انتخاب شدن به عنوان شهردار را ندارد زیرا فرد تعیین شده باید دارای حداقل 9 سال سابقه مدیریت باشد.
محمد هادی قنوات نیز در پاسخ بیان کرد: مرجع بررسی صلاحیت شهردار، وزارت کشور است و آنها در این خصوص اظهارنظر نهایی را خواهند کرد.
به گزارش ایرنا اعضای شورای اسلامی شهر اهواز روز پنجشنبه از مجموع 13 رای، با 11 رای موافق منصور کتانباف شهردار فعلی را برکنار کردند و موسی شاعری با 11 رای موافق به عنوان سرپرست شهرداری اهواز تعیین شد.
موسی شاعری با موافقت همین تعداد اعضا تا صدور حکم وزارت کشور سرپرست شهرداری اهواز خواهد بود. وی پیش از این معاون امور فرهنگی شهرداری اهواز بود.
منصور کتانباف روز سه شنبه برای پاسخگویی به سئوالات محمدهادی قنوات یکی از اعضای شورای شهر در صحن علنی شورا حاضر شد اما این عضو اعلام کرد که از پاسخ ها قانع نشده است.
در اسفند پارسال نیز نشست علنی شورای اسلامی شهر اهواز با دستور کار استیضاح شهردار اهواز تشکیل شد اما به دلیل رای منفی هفت نفر از اعضا شورا، رای نیاورد و منصور کتانباف همچنان شهردار اهواز باقی ماند.
منصور کتانباف شهردار اهواز، در شهریور سال 96 با رای هر 13 عضو شورای شهر انتخاب شد اما از آن زمان تاکنون طرح چندین باره مساله استعفا، ممنوعیت فعالیت به دلیل قانون منع بکارگیری بازنشستگان و استیضاح شهردار، شهرداری اهواز را دچار چالش هایی کرده بود.
 
شهردار برکنار شده اهواز:
برخی اعضای شورای شهر اهواز تسلط کافی به موضوعات شهری ندارند
اهواز - ایرنا - شهردار اهواز گفت: 28 آذر سال 96 استعفای خود را تقدیم شورای شهر اهواز کردم زیرا متوجه شدم که برخی از اعضای این شورا تسلط کافی بر موضوعات شهری و امور اجرایی ندارند؛ البته 2 مرتبه دیگر نیز استعفا دادم.
برخی اعضای شورای شهر اهواز تسلط کافی به موضوعات شهری ندارند
به گزارش ایرنا منصور کتانباف روز پنجشنبه در هفتاد و نهمین نشست علنی شورای شهر اهواز با دستور کار استیضاح شهردار و تعیین سرپرست برای شهرداری بیان کرد: پاسخ سئوالات عضو شورای اسلامی شهر اهواز را به صورت کتبی ارسال کردم اما پس از آن برخی مطالب در قالب افترا و توهین مطرح شد که باید مورد بازنگری قرار گیرد.
وی ادامه داد: در 2 شهر ایران جناح اصولگرا در انتخابات شورای شهر به پیروزی رسید و از همان زمان، تیم مقابل تمام تلاش خود را برای گسست میان منتخبان اصولگرای شورای شهر اهواز آغاز کرد؛ گسست زیادی در جناح اصولگرای شورای شهر ایجاد شده که در آینده سبب آسیب خواهد بود.
کتانباف بیان کرد: برخی از اعضای شورای شهر از انتصاب افراد ناشایست و ناتوان توسط من در شهرداری خبر داده اند از آنها می خواهم به صورت مصداقی نام یکی از آنها را ذکر کنند.
وی افزود: مخالفت 2 عضو شورای شهر با استیضاح شهردار در واقع حمایت از من نیست بلکه آنها بر اساس اقدامات انجام شده اظهارنظر می کنند.
شهردار برکنار شده اهواز ادامه داد:برخی تصور می کنند تمام مشکلات شهر اهواز به دلیل ناتوانی شهردار است درحالی که این شهر دارای مشکلات زیرساختی بسیاری در حوزه آب ، فاضلاب و برق است و حل آنها نیازمند همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان، اعضای شورای شهر و سایر مسئولان است.
وی افزود: در مدت 20 ماه فعالیت در شهرداری اهواز برای اصلاح ساختار در این سازمان تلاش کردم اما شهرداری اهواز گرفتار نابسامانی بسیاری است.
کتانباف گفت: بیشتر مشکلات شهر اهواز مربوط به زیرساخت ها است و حل آنها نیازمند زمان بسیاری است اما کسانی که آگاهی کاملی به این مشکلات ندارند برای حل آنها بی طاقت هستند.
وی ادامه داد: شهر یک موجود زنده است که همواره با موضوعات عام و خاص بسیاری درگیری دارد، در مدت 20 ماه گذشته 30 پروژه عمرانی کوچک و بزرگ در اهواز انجام شد و تقریبا همین تعداد پروژه نیز مورد بررسی اولیه قرار گرفت.
کتانباف افزود:یکی از فتنه های به راه افتاده در شهر اهواز تخریب اموال عمومی بود که توسط کارکنان شهرداری به موقع در نطفه خفه شد.
موسی شاعری نیز پس از انتخاب خود توسط اعضای شورای شهر به عنوان سرپرست شهرداری اهواز گفت: برای نخستین بار است که شورای شهر اهواز به یک نفر از بدنه شهرداری رای اعتماد می دهد.
وی ادامه داد: اولویت مهم تلاش برای ایجاد همدلی بین مجموعه مدیران شهرداری و برقراری ارتباط میان مدیران ارشد شهری با شهروندان است.
به گزارش ایرنا اعضای شورای اسلامی شهر اهواز روز پنجشنبه از مجموع 13 رای، با 11 رای موافق منصور کتانباف شهردار فعلی را برکنار کردند و موسی شاعری با 11 رای موافق به عنوان سرپرست شهرداری اهواز تعیین شد.
موسی شاعری با موافقت همین تعداد اعضا تا صدور حکم وزارت کشور سرپرست شهرداری اهواز خواهد بود. وی پیش از این معاون امور فرهنگی شهرداری اهواز بود.
 
سرپرست شهرداری اهواز:
باید از منافع شهرداری به نفع منافع مردم بگذریم
 سرپرست شهرداری اهواز گفت: باید از منافع شهرداری به منافع مردم بگذریم تا بتوانیم فرصت های بیشتری برای توسعه شهر ایجاد کنیم.
 
موسی شاعری روز پنجشنبه حاشیه هفتاد و نهمین نشست علنی شورای شهر اهواز با موضوع عزل و نصب شهردار این کلانشهر در جمع خبرنگاران گفت:معتقد هستم شهرداری باید رویکرد اجتماع محور داشته باشد.
وی با اشاره به لزوم ایجاد انضباط ساختاری و مالی در شهرداری اهواز ادامه داد: باتوجه به شرایط اقتصادی فعلی روی مشارکت مردمی حساب کرده ایم.

سرپرست شهرداری اهواز درخصوص جبران عقب ماندگی این شهر بیان کرد: مشکلات اهواز زیاد است اما این قول را می دهم با برنامه ریزی و بهره گیری از همه ظرفیت ها در حد توان بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار