کد خبر: ۴۵۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
شاهرود - مدیرکل محیط‌زیست سمنان بابیان اینکه همه آغل‌ها و پروانه‌های تعلیف احشام محدوده پارک ملی توران خریداری‌شده است، گفت: هیچ بهره‌بردار دامی در محدوده این زیستگاه یوزپلنگ وجود ندارد.

به گزارش آرانیوز، امیر عبدوس ضمن بیان اینکه پارک ملی توران شاهرود به لحاظ داشتن ذخایر گیاهی و جانوری و همچنین زیستگاه یوز آسیایی به آفریقای ایران شهرت داشته و حفاظت از آن در دستور کار محیط‌زیست قرار دارد، ابراز داشت: از گذشته تاکنون اقدامات حفاظتی برای گونه ارزشمند یوز آسیایی این منطقه در حال انجام است از جمله آنکه در محدوده پارک ملی توران تمام آغل‌ها و پروانه‌های تعلیف احشام خریداری شدند.

وی بابیان اینکه در محدوده ۱۰۰ هزار هکتاری پارک ملی توران شاهرود هیچ گونه بهره‌بردار دامی وجود ندارد، افزود: اما زیستگاه یوز تنها محدود به این مساحت نیست و یوز آسیایی در منطقه عباس آباد نیز پراکنش دارد لذا این مهم می‌طلبد تا تمهیدات لازم برای زندگی و بقا این گونه ارزشمند در قسمت شمال منطقه اندیشیده شود.

اجرای پروژه یوز نیازمند اعتبارات لازم

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان بابیان اینکه یکی از تعارضات ادامه حیات یوز وجود جاده عباس‌آباد –میان دشت است، ابراز داشت: پروژه فنس کشی کردیور عبور یوز در سازمان حفاظت محیط‌زیست طراحی شد تا از تصادفات جاده‌ای جلوگیری شود که هم‌اکنون نیز بخشی از این مسیر فنس کشی انجام و پیمانکار در حال ادامه عملیات است.

عبدوس بابیان اینکه برای تکمیل نهایی فنس کشی اعتبارات زیادی نیاز است، تصریح کرد: تنها بخشی از بودجه یک و نیم میلیارد تومانی پروژه فنس کشی محدوده عبور یوز آسیایی در اختیار محیط‌زیست قرار داده شد تا کار درروند اجرا واقع شود اما در نهایت برای تکمیل ۱۰۰ درصدی نیازمند اعتبارات بیشتر است.

وی بابیان اینکه اقدامات حفاظتی برای یوز آسیایی منطقه توران شاهرود در دستور کار است، افزود: در شرایط کنونی تلاش شد تا با نصب تابلوهای هشداردهنده در طول مسیر و همچنین نصب سرعت‌گیر و چراغ‌های گردان رانندگان را نسبت به عبور حیات وحش و یوز آسیایی در این محدوده آگاه کنیم تا سرعت خود را کاهش دهند.

حد و حدود تپال از محدوده شهری مشخص شود

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر پیرامون طرح ارتقای منطقه شکار ممنوع تپال، ابراز داشت: یکی از ویژگی‌های این منطقه نزدیکی به شهر است که برای تبدیل به یکی از مناطق تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست می‌بایست تغییراتی در حد و حدود منطقه نیز اعمال شود

عبدوس در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش‌هایی از شهر شاهرود به این منطقه نزدیک است احتمال دارد در آینده محل توسعه شهر یا استفاده‌های حریم شهری قرار گیرد که در صورت تعریف محدوده منطقه حفاظت‌شده باعث تعارض بین این دو خواهد شد.

وی بابیان اینکه علی رغم حفاظت از منطقه توسعه شهری شاهرود نیز نباید متوقف شود، افزود: برای مشخص کردن حریم و حدود این موضوع ابتدا می‌بایست در کارگروه زیربنایی مطرح و سپس در شواری عالی معماری و شهرسازی استان به تصویب برسد که محیط‌زیست در هر دو کارگروه عضویت دارد.

انجام طرح احیای گورخر با مشارکت مردمی

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بابیان اینکه نباید به شکلی عمل کرد که توسعه شهری شاهرود با یک کمربند حفاظت‌شده قفل شود، ابراز داشت: در منطقه حفاظت‌شده هر گونه واگذاری اراضی و ساخت‌وساز در آن ممنوع است و تابع مقررات و سخت‌گیری‌های خاصی می‌شود لذا در ابتدا می‌بایست تعارض اتصال شهر با منطقه حفاظت‌شده کاملاً برطرف شود.

عبدوس در ادامه تصریح کرد: برای طرح توسعه مرکز تکثیر جمعیت گورخر ایرانی در پارک ملی کویر گرمسار طرح بسیار مترقی و پیشرفته‌ای تهیه و به سازمان مرکزی ارسال شد که برای اجرا منتظر دریافت اعتبارات لازم است که با توجه به زمان‌بر بودن منتظر رسیدن اعتبارات نخواهیم بود.

وی افزود: در ادامه روند طرح تکثیر گورخر ایرانی در گرمسار با مشارکت مردمی انجام خواهد شد به این نحو که همه مراحل شامل قرنطینه، تکثیر و رهاسازی بدون عملیات بیهوشی با هدایت گورخر به داخل سالن‌های مخصوص انجام خواهد شد لذا دیگر نیاز به زنده گیری یا عملیات بیهوشی برای جابه جایی نیست.

برخورد جدی با واحدهای آلاینده

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بابیان اینکه دودی که بعضاً از کارخانه فرو سیلیس سمنان خارج می‌شود به صورت مقطعی است، ابراز داشت: زمان خالی شدن پاتیل‌های ذوب این تخلیه هوا اتفاق می‌افتد لذا برنامه محیط‌زیست استان سمنان برای مدیریت الزام کردن این واحد به فیلترگذاری، تصفیه هوا و کاهش آلودگی است.

عبدوس افزود: این واحد می‌بایست به نصب سیستم جمع‌آوری هوای محیطی سالن‌ها اقدام کند که مستلزم هزینه برای آن‌ها است و تا زمانی که این اقدام صورت نگیرد هیچ گونه مجور طرح توسعه این واحد صادر نخواهد شد و تا زمانی همه تمهدیات لازم برای کنترل و کاهش هوای این واحد انجام نشود قطعاً پرداخت یک درصد عوارض آلایندگی برای آن در دستور کار خواهد بود.

وی اضافه کرد: این دستور العمل نه تنها برای این واحد بلکه برای همه کارخانه‌ها و تولیدکنندگان استان سمنان اعمال می‌شود و این واحدها حتماً می‌بایست نسبت به کاهش آلودگی‌های زیستی اقدام کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار