کد خبر: ۴۵۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
شهرکرد- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به بارش های قابل توجه باران در این استان، گفت: تالاب «علی آباد» چهارمحال و بختیاری پس از سال ها خشک بودن بار دیگر احیا شد.

به گزارش آرانیوز، شهرام احمدی  اظهار داشت: بارش‌های اخیر در استان علاوه بر ایجاد مشکلات برای مردم، نعمت مطلوبی بوده و جان تازه‌ای به محیط زیست داده است.

وی افزود: این بارش‌ها با خسارات خود، این پیام را به همگان داد که هر زمان قوانین محیط زیست جدی گرفته نشود طبیعت برخورد خشنی خواهد داشت.

احمدی با بیان اینکه با این بارش‌ها بسیاری از تالاب‌ها در کشور احیا شد و اگر این امر شکل نمی‌گرفت تبدیل به منشأ گرد و غبار می‌شدند، تاکید کرد: تالاب علی‌آباد در شهرستان کیار چند سالی خشک بود و امسال وضعیت مطلوبی پیدا کرده است.

وی بیان کرد: رویش مطلوب گیاهان مرتعی یک عامل بازدارنده انتشار گرد و غبار است به نحوی که گرد و غبار را جذب و اجازه نمی‌دهد محل رویش این گیاهان، تبدیل به کانون گرد و غبار شود.

وی اظهار داشت: فرسایش خاک که به دلیل بارندگی‌های امسال رخ داد و بسیاری از ریز دانه‌ها را از مناطق مرتفع شسته و به دشت‌ها و مناطق پست ته نشین شدند که ممکن است این ریزدانه‌ها بعد از کم شدن رطوبت خاک بعد از چند ماه به کانون گرد و غبار تبدیل شوند.

ثبت یک روز آلوده در چهارمحال و بختیاری

وی با اشاره به اینکه امسال تاکنون در استان به دلیل رطوبت خاک، گرد و غباری با منشأ داخلی نداشتیم و در ماه‌های آتی نیز نخواهیم داشت، گفت: امسال دو روز گرد و غبار با غلظت کم در استان چهارمحال و بختیاری با منشأ خارجی وجود داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: امسال هوا یک روز ناسالم برای گروه‌های حساس در استان تشخیص داده شد.

احمدی در خصوص گرد و غبار در دشت شهرکرد، گفت: در مطالعاتی که طی دو سال گذشته توسط حفاظت محیط زیست استان با همکاری دانشگاه شهرکرد انجام شد، سه کانون مستعد تولید گرد و غبار داخلی در استان شامل دشت شهرکرد، دشت بروجن و دشت خانمیرزا شناسایی شد.

وی علت این امر را خشکسالی مکرر سال‌های گذشته، بهره‌برداری ناپایدار دهه‌های گذشته و… عنوان کرد و گفت: بارش‌های امسال جان تازه‌ای به آنان داده و هنوز خاک دارای رطوبت بوده و نسبتاً پوشش گیاهی بهتری دارند اما به این معنا نیست که بارندگی‌ها تمام مشکلات منابع آبی را حل کرده بلکه کماکان برای جبران کم‌آبی باید سال‌های متمادی بارندگی در حد نرمال و بیش از نرمال باشد ومدیریت بهره‌برداری و تعادل منابع و مصارف را نیز حفظ کرد تا وضعیت مطلوب شود.

بارندگی‌های اخیر بخشی از پیامدهای خشکسالی از چند سال گذشته را کاهش داد

احمدی بیان کرد: بارندگی‌های اخیر قسمت جزئی از پیامدهای خشکسالی از چند سال گذشته را کاهش داد.

وی بیان کرد: در دشت شهرکرد نیز برای مدیریت گرد و غبار برنامه‌های متعددی از جمله تعادل بخشی، ایجاد ضریب تعدیل، کاشت و تغییر در الگوی کشت گیاهان و بهینه سازی مصرف آب کشاورزی توسط دستگاه‌های متولی پیگیری می‌شود که برای بهبود شرایط باید سال‌های سال این اقدامات صورت گیرد.

احمدی گفت: غالب آب بارندگی امسال به سمت پایین دست رفته و از استان خارج شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار