کد خبر: ۴۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
ارومیه – رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجا غربی گفت: از ۱۲ هزار میلیارد تومان ارزش سالانه تولید محصولات کشاورزی دراستان در حدود ۳۰ درصد محصولات تبدیل به ضایعات می شود.

به گزارش آرانیوز، رسول جلیلی ظهر پنجشنبه در جلسه بررسی منابع اعتباری استان برای توسعه بخش کشاورزی استان اظهار داشت: از ۱۲ هزار میلیارد تومان ارزش سالانه تولید محصولات کشاورزی در استان در حدود ۳۰ درصد محصولات تبدیل به ضایعات می‌شود که با افزایش سرمایه گذاری و مدیریت بهینه منابع اعتباری در بخش کشاورزی می‌توان به میزان قابل توجهی از ایجاد ضایعات جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه صرفه جویی مصرف آب در بخش کشاورزی استان یکی از اولویت‌های این سازمان به شمار می‌رود افزود: تمرکز جهاد کشاورزی استان بر توسعه واحدهای گلخانه‌ای و کشت گیاهان دارویی به عنوان یکی از مهمترین پیشران‌های توسعه کشاورزی در کنار احیای دریاچه ارومیه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۲۸۸ میلیارد تومان اعتبار مصوب در قالب بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷، در جهت توسعه فعالیت‌های کسب و کار به بخش کشاورزی استان تخصیص یافته است.

جلیلی خاطرنشان کرد: در سال جاری توسعه واحدهای گلخانه‌ای در سطح ۴۰۰ هکتار و توسعه دامداری‌های بزرگ مقیاس در حدود ۸ هزار رأس و توسعه کشت گیاهان دارویی مانند گل محمدی و زعفران و… را در دستور کار سازمان داریم.

وی ادامه داد: یک فضای جدیدی در حوزه توسعه تولید در محیط‌های کنترل شده در بخش کشاورزی فراهم شده است که می‌توان با حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این زمینه، از این فرصت به وجود آمده در جهت ارتقای رونق تولید در بخش کشاورزی و همزمان رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

جلیلی اضافه کرد: با توجه به افزایش بارش‌های مطلوب بهاره، متوسط بارندگی در استان در حدود ۴۶۰ میلی متر است که میزان بارندگی نسبت به نرمال ۶۱ درصد افزایش یافته است و در داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز از ۷۱ درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته برخوردار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی هم در این نشست بر لزوم هدایت منابع به سمت پروژه‌های اشتغالزا و دارای زنجیره ارزش افزوده در بخش کشاورزی تاکید کرد.

رضا حسینی گفت: هدف ما مدیریت و استفاده بهینه از منابع اعتباری استان در جهت اجرای پروژه‌های اشتغالزا و دارای زنجیره ارزش افزوده در بخش کشاورزی است.

وی افزود: بانک‌های استان لازم است در ابتدای سال که به سال "رونق تولید" نامگذاری شده، سیاست‌ها و ظرفیت‌های خود را در رابطه با تأمین مالی پروژه‌های بخش کشاورزی اعلام کنند تا از این منابع در اجرای پروژه‌های دارای ظرفیت اشتغالزایی بالا و مکمل زنجیره ارزش افزوده در بخش کشاورزی استفاده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با تاکید بر ضرورت هدایت منابع به سمت پروژه‌های مؤثر بخش کشاورزی افزود: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، احداث گاوداری‌های صنعتی و ایجاد شبکه حمل و نقل محصولات کشاورزی در استان از جمله پروژه‌هایی است که هدایت منابع به سمت این قبیل پروژه‌ها، اشتغالزایی و زنجیره ارزش افزوده را به دنبال خواهد داشت.

حسینی در ادامه گفت: تاکنون منابع زیادی در حوزه کشاورزی هزینه شده که به علت عدم هدف گذاری و سیاستگذاری‌های علمی، نتیجه بخشی چندانی نداشته است؛ لذا در صدد هستیم با کار کارشناسی و علمی، ضمن اصلاح و بهبود ساختار تأمین مالی پروژه‌های بخش کشاورزی، از منابع موجود به بهترین نحو در جهت توسعه و پیشبرد پروژه‌های مکمل زنجیره ارزش افزوده استفاده کنیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار