کد خبر: ۴۵۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
رئیس دفتر رئیس‌جمهور پاسخ حسن روحانی در واکنش به ۱۹ بار درخواست ملاقات از سوی آمریکایی‌ها را تشریح کرد.

به گزارش آرانیوز، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره مباحثی که در این جلسه مطرح شد، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از زمان جلسه امروز را به بررسی لایحه شفافیت اختصاص دادیم.

وی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور در بخش دیگری از جلسه، مسائلی را درباره فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری مطرح کرد، گفت: رهبر معظم انقلاب مسائلی را پیرامون رونق تولید و مسائل اقتصادی، راهکارهای لازم برای ایجاد تسهیلاتی جهت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال و ضرورت واگذاری بنگاه‌هایی که دولت و نیروهای نظامی تصدی‌گری می‌کنند، مطرح کردند که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: همچنین درباره بحث گردشگری، مباحثی را مطرح کردیم مبنی بر اینکه چگونه بتوانیم در شرایط فعلی، رونق گردشگری داشته باشیم و در مجموع، بخش زیادی از جلسه امروز به این مسئله اختصاص یافت که چگونه دستورات مقام معظم رهبری را با سرعت بیشتری عملیاتی کنیم.

واعظی بیان کرد: همچنین در فرمایشات مقام معظم رهبری به این مسئله اشاره شد که در این شرایط باید بتوانیم با فشارهای آمریکا مقابله کنیم که بسیار مهم است که مدیریت منسجم و متمرکزی داشته باشیم تا سریعاً بتوانیم تصمیم بگیریم و همچنین شجاعت در تصمیم‌گیری بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه بعدی هیئت دولت، به دنبال آن هستیم که درباره رونق تولید و توسعه کسب و کار در بخش‌های مختلف، تصمیمات جدی بگیریم.

واعظی در مورد تصمیم‌های جدید ایران در خصوص برجام نیز گفت: از آنچه که تصمیم گرفته‌ایم به هیچ وجه کوتاه نمی آییم. در ۶۰ روز اول آنچه اعلام کرده ایم اقدام می‌کنیم و در ۶۰ روز دوم نیز به موارد اعلامی عمل می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات رئیس جمهور مبنی بر تلاش آمریکا برای مذاکره با ایران گفت: رئیس جمهور اعلام کردند در سفری که به نیویورک رفتند از کانال‌های مختلف ۱۹ واسطه برای ملاقات تماس گرفتند. رئیس جمهور هم گفتند آن کسی که از برجام خارج شده، باید اول به تعهدات بین‌المللی پایبند باشد.

واعظی تصریح کرد: خواسته ایران این است که اگر کسی ادعایی دارد باید در عمل ثابت کند، نه در زبان.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به مباحثی که در خصوص کالابرگ الکترونیک مطرح شده، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی با همان تصمیم گیری سال گذشته به قوت خودش باقی است و مسائلی که درباره کالابرگ الکترونیکی مطرح است یا روش‌های دیگر، پیشنهاداتی است که سازمان برنامه و بودجه یا سایر دستگاه‌ها پیشنهاد کردند و در کارگروهی بررسی می‌شود که اگر در آینده لازم شد و کارآمدتر بود از آنها استفاده کنیم.

واعظی در خصوص انتخاب سخنگوی دولت، گفت: این موضوع بررسی شده و یک نفر هم نامش مطرح است که خود آقای رئیس جمهور انشاالله اعلام می‌کنند.

وی در خصوص ادغام وزارت خانه‌ها، بیان کرد: از ابتدایی که ادغام انجام شده طبیعی است که وزارت جهاد کشاورزی ما بحث تولید کشاورزی را پیگیری می‌کند و وزارت صمت تولید صنعتی را پیگیری می‌کند. اما آنچه این وسط اتفاق افتاده است، رهاشدگی بازار است.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: مخصوصاً که وزارت بازرگانی گذشته دو شقه شد، بخشی در وزارت صمت است و بخشی در وزارت بازرگانی است و از نظر روش هم هردو از یک روش پیروی نمی‌کنند که لازم است کسی بالای سر اینها باشد و هردو را هماهنگ کند.

وی با بیان اینکه در خصوص سهمیه بندی بنزین فعلاً با شرایط پیش آمده، دولت قصد اعلام تصمیم گیری نهایی را ندارد، گفت: در این موضوع قبل از اینکه دولت تصمیم بگیرد و هماهنگ شود به علت مشکلی که در اطلاع رسانی پیش آمد و یک اشتباه در خبررسانی انجام شد، آن مسائل پیش آمد.

واعظی بیان کرد: اما مسئولان واقعیت را گفتند که هنوز ما تصمیم گیری در این زمینه انجام ندادیم. در واقع تصمیم گیری نهایی را در این زمینه به زمانی سپردیم که آرامشی ایجاد شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین در خصوص موضوع کمبود شکر تصریح کرد: ما در داخل کشور به هیچ وجه مسئله کمبود شکر نداریم، اما به دلیل دیرکرد در توزیع آن، این وضعیت پیش آمده است. الان در داخل کشور هم شکر وارداتی و هم شکرهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، وجود دارد.

وی درباره پیشنهاد ایران برای صادرات نفت یک و نیم میلیون بشکه‌ای به اروپا گفت: چیزی که در بیانیه و در صحبت‌های چهارشنبه گذشته رئیس جمهور بود، این است که تعهدات برجامی طرف مقابل باید اجرایی شود که اگر اجرایی شود این مطلب در آن وجود دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه نظر شما در زمینه نیاز به زمان ۱۲۰ روزه از سوی اروپا برای اجرای تعهداتش و راه اندازی کانال مالی اینستکس چیست، تصریح کرد: به نظر من، حرف درستی نیست. آن چیزی که ثبت شده و سازوکارش مشخص است، اجرایش نباید بیش از یک هفته طول بکشد.

واعظی در پایان خاطرنشان کرد: البته قرار است وزرای خارجه سه کشور و اتحادیه اروپا راجع به مسئله ایران بحث کنند و مذاکراتی با طرف ایرانی داشته باشند که ما حرف‌هایمان را آنجا مطرح خواهیم کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار