کد خبر: ۴۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
بجنورد- رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: بانک جامع اطلاعاتی مجرمان حرفه‌ای، خطرناک و سابقه دار در هر کدام از حوزه‌های مجرمانه از جمله در بخش فضای مجازی تشکیل می‌شود.

به گزارش آرانیوز،  به نقل از روابط عمومی دادگستری خراسان شمالی حجت‌الاسلام اسدالله جعفری اظهار کرد: با تشکیل بانک جامع اطلاعاتی مجرمان که در مراحل پایانی تکمیل و تجمیع اطلاعات است، شناسایی مجرمان موضوع با دستورالعمل رئیس قوه قضائیه، سرعت بیشتری خواهد گرفت.

جعفری با اشاره به عزم جدی دستگاه قضائی در برخورد با عوامل مرتبط با بداخلاقی‌های فضای مجازی در خراسان شمالی، بیان کرد: فضای مجازی مستلزم اعمال مراقبت‌ها و نظارت‌های مؤثر، راهگشا و سازنده است.

وی با اشاره به مصادیقی از مشکلات فضای مجازی، تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب، توهین، افترا و هتک حرمت افراد را تنها بخشی از آسیب‌های فضای مجازی برشمرد و افزود: فضای مجازی نباید محل جولان، عرض اندام، تهدید و قدرت نمایی افراد فرصت طلب و یا ماجراجو باشد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در خراسان شمالی میزان مصادیق تعرضات به حریم خصوصی و همچنین ایجاد مزاحمت‌های مختلف و عدیده برای افراد بسیار محدود و معدود است، تصریح کرد: دستگاه قضائی در صورت بروز جرایم متعرض امنیت، آبرو و حیثیت اشخاص، بدون هیچ گونه اغماض و مماشاتی با مجرمان این حوزه، برخورد خواهد کرد.

این مقام قضائی گفت: جمع‌آوری اطلاعات و مشخصات افرادی که سابقه جرایم مختلف در فضای مجازی دارند، می‌تواند در ادامه راه به کنترل و اعمال مراقبت‌ها و نظارت‌های لازم در این فضا کمک نماید.

جعفری با تبیین برخی بداخلاقی‌های صورت گرفته از قبیل دادن نسبت‌های ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله مدیران عالی در استان آن هم عمدتاً بدون هیچ گونه دلیل و مدرک متقن و قابل قبول و تشریح آثار و پیامدهای منفی انتشار سریع این قبیل اخبار در فضای مجازی، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های دستگاه قضائی شناسایی عوامل نشر و اشاعه این قبیل اخبار کذب در فضای مجازی است و ما اجازه نمی‌دهیم این افراد با افعال مجرمانه خود، فضای مجازی را ناامن کنند.

اجرای طرح پابند الکترونیک در خراسان شمالی

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی همچنین از اجرای طرح پابند الکترونیک در این استان خبر داد و گفت: اجرای این طرح شرایط و لوازمی دارد که قانونگذار موارد و مصادیق مربوطه را احصاء و اعلام کرده و طبعاً همه چیز موکول به احراز شرایط قانونی از جمله اعلام رضایت خود زندانی است.

وی با اشاره به سازوکارهای اجرایی و آثار مترتب بر این طرح، اظهار کرد: اجرای طرح پابند الکترونیک، صرف‌نظر ایجاد تغییرات در سبک و اسلوب و نوع و کیفیت اجرای نظارت‌های لازم بر زندانیان، مزایای فراوانی برای فرد زندانی و هم برای خانواده‌اش دارد و از طرفی اعمال مراقبت‌های الکترونیک آن نیز در فضای فیزیکی خارج از زندان، می‌تواند سبب کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها شود و از طرفی فرصتی را برای اصلاح رفتار در اختیار زندانی قرار دهد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار