کد خبر: ۴۴۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
گناوه - مدیر کل ثبت احوال استان بوشهر گفت: زمان استفاده از خدمات کارت ملی قدیمی بزودی پایان می‌یابد و افرادی که نسبت به تغییر کارت ملی خود اقدام نکرده‌اند، سریع‌تر اقدام کنند.

به گزارش آرانیوز، اسکندر پاسالار مدیر کل ثبت احوال استان بوشهر صبح سه شنبه در نشست ثبت وقایع حیاتی شهرستان گناوه اظهار داشت: تغییر عنوان نشست این شورا از ثبت وقایع حیاتی به شورای هماهنگی ثبت احوال یکی از برنامه‌ها از بدو مدیریت بوده است.

وی افزود: امروزه ثبت احوال فقط مختص صدور شناسنامه و کارت ملی نیست بلکه فراتر از این با نگاه و رویکردی نو و تازه در فضای اجتماعی جامعه فعال است.

وی افزود: ثبت احوال از کهن‌ترین سازمان‌های کشور است که از سال ۱۲۹۷ بیش از یک قرن قدمت دارد و در زندگی و مسائل اجتماعی مردم نقش مهمی ایفا می‌کند.

پاسالار گفت: سده اول تاریخ ثبت احوال در کشور ما به خدماتی از جمله صدور شناسنامه معطوف بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بنا به دستور امام (ره) برای حذف نمادهای طاغوتی خدماتی از جمله آن تعویض شناسنامه‌های قدیمی انجام شد که کار بسیار مهم و سنگین و پرحجمی بود.

وی تصریح کرد: اختصاص شماره ملی برای همه مردم ایران از دیگر کارهای مهم ثبت احوال است که این ساز کار از جمله اقدامات برای ایجاد یک امنیت پایدار در کشور بود.

مدیر کل ثبت احوال استان بوشهر یادآور شد: شماره ملی ۱۰ رقمی امروز پرکاربرترین شماره در کشور محسوب می‌شود و با ورود این شماره به هر پایگاه اطلاعاتی به راحتی می‌توان سایر اطلاعات فرد را هم کسب کرد و ثبت احوال با ثبت کد ملی امنیت پایداری را در کشور ایجاد کرده که همه دستگاه‌ها با استفاده از آن کار می‌کنند.

وی اضافه کرد: از دیگر کارهای صورت گرفته ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور است که یک پایگاه بسیار غنی و قوی محسوب می‌شود و تمام بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دستگاه‌ها مختلف برای ارائه خدمات مطلوب به مردم قرار دارد در گرو تکمیل این پایگاه اطلاعاتی است.

پا سالار گفت: حدود ۱۰۰ میلیون نفر داده افراد اعم از افراد زنده و فوت شده در این پایگاه ثبت است و هر زمان دستگاه‌های مختلف نیاز به اطلاعات افراد داشته باشند با دسترسی به این پایگاه اطلاعات در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی افزود: پایگاه اطلاعات نسبی و سببی هم در حال اضافه شدن به این پایگاه است و در چند سال آینده با اضافه شدن پایگاه اطلاعاتی نسبی و سببی افراد این پایگاه جمعیتی قوی‌تر خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: آرشیو الکترونیکی اسناد از دیگر عملکردها ثبت احوال است که اتفاق مهم و بزرگی برای ارائه سریع‌تر، روان تر و آسان‌تر خدمات به مردم در زمان مناسب‌تر باشد.

تکمیل آرشیو الکترونیکی اسناد استان

مدیر کل ثبت احوال استان بوشهر گفت: آرشیو الکترونیکی اسناد در استان بوشهر تکمیل و حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند در استان در سال‌های گذشته آرشیو شده است که در هر نقطه از کشور مراجعه کنندگان در هر اداره می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و نیازی به حضور و مراجعه به شهرستان محل صدور یا محل تولد نیست.

وی با اشاره به صدور کارت ملی هوشمند در کشور افزود: زیرساخت‌های در نظر گرفته شده برای این کارت توانایی و آمادگی آن را دارد که تمامی دستگاه‌های اداری و اجرایی اطلاعات و خدمات لازم به مردم را در این کارت بارگذاری و به مردم ارائه شود.

وی افزود: ثبت احوال به دنبال این است که راه ارائه خدماتی ایمن و مناسب در فضای مجازی و دیجیتال را برای مردم هموار کند که نیاز به حمل کارت‌های متعدد نباشد.

وی گفت: احراز هویت دقیق‌تر و ایمن تر، عدم امکان جعل یا سو ء استفاده، ارائه خدمات در فضای مجازی و دیجیتال، دسترسی آسان به اطلاعات، جلوگیری از جعل در اسناد مالکیت و سو استفاده احتمالی، کمک به صرفه جویی در مصرف کاغذ، کمک به محیط زیست از جمله مزایای استفاده از کارت هوشمند ملی است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر افزود: کارت هوشمند ملی از امسال کاربردی شده و دارای کارایی زیادی خواهد بود و امکان جعل یا سو استفاده از آن به هیچ وجه وجود ندارد.

پا سالار اظهار داشت: افراد برای دریافت خدمات از دولت، دستگاه‌های اجرایی و مؤسسه‌های خدمات رسان نظیر بانک‌ها، دفاتر اسناد رسمی، پرداخت یارانه و سهام عدالت، بنگاه‌های اقتصادی و بویژه در انتخابات پیشرو مجلس شورای اسلامی نیازمند کارت هوشمند ملی هستند و در صورت نداشتن آن با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مدت زمان استفاده از خدمات کارت ملی قدیمی بزودی به پایان می‌رسد، افرادی که تاکنون نسبت به تغییر کارت ملی خود اقدام نکرده‌اند، هرچه سریع‌تر به دفاتر پیشخوان دولت و ادارات ثبت احوال شهرهای استان مراجعه و درخواست خود را ارائه کنند.

وی پیرامون سوالاتی مردم نسبت به تأخیر در دریافت کارت هوشمند ملی گفت: با سازوکاری که سازمان ثبت احوال کشور دارد و برنامه ریزی صورت گرفته بزودی اولین سری کارت‌ها به دست مردم خواهد رسید و امیدواریم تا پایان شهریور امسال نیز کارت‌های از قبل مانده در زمان لازم به دست آنان برسد.

وی تصریح کرد: ثبت کد پستی و آدرس دقیق افراد در سامانه ثبت احوال یکی از برنامه‌های مهم اداره کل ثبت احوال به عنوان یک الزام قانونی است.

وی گفت: امروزه ساماندهی و شناسایی جمعیت از ضروریات است و برای حل این مشکل کد پستی و آدرس دقیق افراد مانند شماره ملی الزامی است و همه افراد باید دارای آدرس و کد پستی مشخص باشند که این سامانه هم در حال حاضر فعال است.

پا سالار بیان کرد: در استان بوشهر شورای راهبردی جمعیت با ریاست استاندار و حضور سایر اعضا راه اندازی شده و این اطلاعات رصد و کنترل و برنامه ریزی می‌شود.

وی گفت: امروز بسیاری از کارها از جمله احراز هویت‌ها در فضای الکترونیکی و دیجیتالی انجام می‌شود و هویت دیجیتالی بسیار مهم است و بالاترین سطح احراز هویت در فضای دیجیتال از طریق ثبت احوال و کارت ملی هوشمند صورت می‌گیرد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر اظهار داشت: ثبت احوال علاوه بر ثبت اطلاعات هویتی افراد وظیفه حفاظت از این فضای دیجیتالی را نیز برعهده دارد و از اطلاعات هویتی افراد در فضای مجازی و دیجیتالی حفاظت کامل می‌شود.

وی با اشاره به درخواست ارتقا ثبت احوال بندر ریگ گفت: ارتقا ثبت احوال بندر ریگ در حال پیگیری و در مرحله کارشناسی در سازمان اداری و استخدامی کشور است و امید است که این خواسته به حق مردم بندر ریگ به زودی محقق شود.

وی با تقدیر از حمایت و همکاری فرماندار گناوه و دستگاه‌های مربوطه در شهرستان با ثبت احوال در اجرای برنامه‌ها گفت: اداره ثبت احوال گناوه از ادارت بسیار خوب در استان است که باید از تلاش‌های فرماندار گناوه که با تدابیر و درایت و پشتیبانی و همراهی باعث کسب موفقیت‌های شهرستان در این زمینه شدند تقدیر کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار