کد خبر: ۴۴۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
تبریز- مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی گفت: تأمین منابع آبی پایدار و دائم اساسی‌ترین راهکار احیای دریاچه ارومیه است.

به گزارش آرانیوز، به نقل از روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، خلیل ساعی امروز در جمع خبرنگاران بابیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی دولت تدبیر و امید از ابتدای امر توجه به موضوع احیای دریاچه ارومیه بوده است، اظهار داشت: با توجه به این موضوع با تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه برنامه‌ای در قالب ۲۶ بند به تصویب رسید که تا به امروز بخشی از این برنامه محقق شده است.

وی افزود: در ادامه اجرای برنامه‌های تدوین‌شده یکی از اساسی‌ترین راهکارهای احیای دریاچه ارومیه تأمین آب از محل منابع جدید و دائمی بود، در این خصوص ۳ پروژه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری تبریز و ارومیه و انتقال پساب حاصل به سمت پیکره و انتقال آب از رود زاب به دریاچه ارومیه مطرح‌شده است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی اضافه کرد: پروژه‌های مطرح‌شده از اصلی‌ترین منابع تأمین آب پایدار در مسیر احیای دریاچه بوده و با تحقق آن شاهد ورود یک منبع عظیم آبی پایدار و دائم به پیکره دریاچه ارومیه خواهیم بود که به وضعیت بارشی حوضه ارتباطی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر پروژه مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهری تبریز بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در صورت اتمام و بهره‌برداری سالانه بیش از ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب به پیکره دریاچه ارومیه هدایت خواهد شد.

ساعی بیان کرد: همچنین در کنار این موضوع با بهره‌برداری از پروژه طرح انتقال آب زاب به دریاچه سالانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب و با اتمام تصفیه‌خانه فاضلاب شهری ارومیه سالانه ۵۵ میلیون مترمکعب آب به پیکره دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع و تأکیدات معاون اول محترم رئیس‌جمهور و رئیس محترم سازمان حفاظت محیط‌زیست بر اتمام این ۳ پروژه امیدواریم تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد که در این صورت در کنار همه اقدامات فنی و فرهنگی شاهد ورود سالانه حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب ثابت به پیکره دریاچه ارومیه خواهیم بود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار