کد خبر: ۴۴۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
اگرچه ۶ بند از ۸ پیشنهاد وزارت اقتصاد برای کاهش رسوب کالا در بنادر تصویب شده و از این ۶ بند، ۲ بند به وزارت صنعت ابلاغ شده اما از اجرای آنها خبری نیست.

به گزارش آرانیوز، مطابق با آخرین آمار ۸۵ هزار کانتینر کالا در گمرکات و بنادر کشور به دلایل مختلف رسوب شده است؛ این مساله نه تنها واردکنندگان را با مشکل مواجه کرده بلکه بازارهای مختلف کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

چندی پیش گمرک ایران به نمایندگی از وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای کاهش رسوب کالا و تسهیل در ترخیص کالاهای دپو شده، ۸ پیشنهاد به رئیس جمهور ارائه کرد که تاکنون ۶ بند از این ۸ پیشنهاد، مورد موافقت رئیس جمهور قرار گرفته و از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور جهت اجرا ابلاغ شده است. دو بند از ۶ بند مورد موافقت رئیس جمهور، به وزارت صمت ابلاغ شده است.

یک منبع آگاه در گفت و گو در مورد میزان پیشرفت ۶ بند مصوب دولت اظهار داشت: تاکنون دو بند «صدور مجوز ثبت سفارش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کالاهای رسیده به کشور» و «افزایش مهلت مندرج در مجوزهای ثبت سفارش برای کلیه کالاها و عدم نیاز به تمدید مجوز ثبت سفارش، در صورت رسیدن کالا به کشور در مهلت مقرر در ثبت سفارش یا سررسید اعتبار اسنادی و حواله بانکی» از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است.

وی افزود: با این حال وزارت صمت هنوز اقدام خاصی در راستای عملیاتی سازی این دو بند انجام نداده است.

وی اظهار کرد: مصوبه دولت در تاریخ ۱۷ فروردین ماه به وزارت صمت ابلاغ شده و انتظار می‌رفت با توجه به اهمیت موضوع، این وزارتخانه به سرعت اقدامات لازم را انجام دهد اما چنین نشد.

وی گفت: این در حالی است که از ۸۵ هزار کانتینر رسوب شده در بنادر، حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار کانتینر مربوط به کالاهایی می‌شود که بدون ثبت سفارش و بنا بر عرفی که قبلاً در تجارت کشور حاکم بود، وارد کشور شده اند و در صورتی که وزارت صنعت، وظیفه خود را ایفا کند، شاهد ترخیص این کالاها خواهیم بود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار