کد خبر: ۴۴۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تأکید کرده: مسکو بسته جدید تحریم‌های آمریکا علیه صنعت فلزات ایران را قاطعانه محکوم کرده و به همکاری‌های هسته‌ای خود با تهران در تکمیل نیروگاه بوشهر و تبدیل تاسیسات فردو ادامه خواهد داد.
روسیه:«اینستکس» هرچه زودتر راه‌اندازی شود/همکاری در تکمیل نیروگاه بوشهر را ادامه می‌دهیم

به گزارش آرانیوز، به نقل از خبرگزاری «تاس»، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد، مقامات مسکو از تهران می‌خواهند تا از اقدامات بعدی در جهت کاهش تعهداتش در قبال برجامخودداری کند و طرفین دیگر شرکت کننده در توافق هسته‌ای هم باید به تعهداتش خویش در این زمینه پایبند باشند.

در این سند با یادآوری این واقعیت که متاسفانه ایران نتوانست بطور کامل به فواید اقتصادی که در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای این کشور در نظر گرفته شده بود، دست یابد، تاکید کرده است: «در چنین شرایطی، اقدام تهران بر اساس بندهای 26 و 36 این توافقنامه قابل درک است. این موارد این امکان را برای ایران فراهم کرده در صورت عدم پایبندی سایر طرفین شرکت کننده در برجام، از برخی تعهدات خویش در چارچوب توافقات انجام شده، خودداری کند. با این وجود از جمهروی اسلامی می خواهیم تا از ادامه اقدام در جهت کاهش اجرای تعهداتش در قبال برجام صرف نظر کند و همه کشورهای شرکت کننده در توافق هسته‌ای هم به تمامی تعهدات خود پایبند بوده و تحقق طرح‌های موجود در برنامه جامع اقدام مشترک، از جمله مدرنیزه سازی راکتور اتمی "اراک" را تسریع بخشند.»

مسکو اقدامات واشنگتن در برخورد با برجام و علیه ایران را محکوم می‌کند

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده که این کشور اقدامات دولت آمریکا را به‌شدت محکوم می کند که نه تنها یک سال قبل بطور یکجانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شده و بعد از آن با نقض آشکار قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه تهران اعمال کرده، بلکه تلاش می‌کند با در نظر گرفتن اعمال فشارهای اقتصادی و سیاسی سایر کشورها را نیز به عدم اجرای مفاد این قطعنامه و عدم همکاری اقتصادی با ایران متقاعد سازد.

علاوه بر آن، در این بیانیه یادآور شده است که در پایبندی کامل ایران به اجرای تعهدات خویش در چارچوب توافقنامه هسته‌ای هیچ تردیدی وجود نداشته و این مسئله را 14 گزارش دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره بازرسی‌های مرتب از تاسیسات هسته‌ای در این کشور به اثبات رسانده است.

مکانیزم مالی «اینستکس» باید هرچه سریعتر راه‌اندازی و اجرا شود

مقامات وزارت امور خارجه روسیه بر این عقیده هستند که ضروری است تا راه اندازی مکانیزم مالی ویژه«اینستکس» که امکان مبادلات تجاری-اقتصادی با ایران را فراهم می‌سازد، تسریع شود. در این بیانیه آمده است: «ما به این مسئله توجه کرده‌ایم که گفت‌وگو درباره این مکانیزم از ماه جولای سال 2018 انجام شده است. وزرای امور خارجه کشورهای شرکت کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز در نشست خود در سپتامبر سال گذشته در نیویورک از ایجاد این مکانیزم حمایت کرده‌اند. ولی هنوز اقدام عملی مشخصی در جهت راه‌اندازی آن صورت نگرفته است. ما امیدواریم هستیم که مکانیزم مالی «اینستکس» هر چه سریعتر راه اندازی شده و بتواند برای ادامه همکاری‌های تجاری-اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده همه کشورها، از جمله روسیه، قرار بگیرد.

آمریکا باید از ادامه مانع‌تراشی‌ها در روابط مالی، اقتصادی و سیاسی سایر کشورها با ایران دست بردارد

روسیه از تمامی شرکای خارجی می‌خواهد تا روابط اقتصادی خود، از جمله خرید محصولات از ایران، به‌خصوص محصولات انرژی این کشور را متوقف نکنند.

در بیانیه وزارت خارجه تاکید شده است: «ما اصرار داریم که آمریکا از هر نوع اقداماتی که مشکلاتی را برای همکاری‌های مالی-اقتصادی، سیاسی و سایر زمینه‌ها آنها با جمهوری اسلامی بوجود می‌آورد، خودداری کند. البته فعلا که همچنان شاهد ادامه همان خط مشی پشین از سوی واشنگتن هستیم. به محض آنکه ایالات متحده بسته جدید تحریم‌ها که عرصه فلزات ایران را هدف قرار داده را اعمال کند، ما قاطعانه این اقدام را محکوم خواهیم کرد.

وزارت خارجه روسیه همچنین بر نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارزیابی از اجرای تعهدات ایران در عرصه عدم گسترش هسته‌ای تاکید و یادآوری کرده است: «روسیه آمادگی خود برای ادامه همکاری‌ها با ایران، چه در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و چه برای پیشبرد سایر طرح‌های دوجانبه را اعلام می‌کند. صحبت، در واقع بر سر قصد ما درباره ادامه همکاری‌ها در طرح تبدیل تاسیسات غنی سازی اورانیوم "فردو" و ادامه پروژه ساخت فازهای جدید نیروگاه اتمی "بوشهر" است.

وزارت خارجه روسیه معتقد است، ضرورت دارد تا نشست کمیسیون مشترک برجام تشکیل شود. در این بیانیه تاکید شده است: «جدی بودن آنچه در حال حاضر در حال رخداد است، ضرورت تشکیل نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را بسیار ضروری کرده است که در چارچوب آن، شرکت کنندگان در توافقنامه هسته‌ای، از جمله ایران، می‌توانند راه‌های عادی سازی اوضاع را مشخص کرده و بطور جمعی نقشه راهی برای حرکت به سمت جلو، در جهت حفظ تضمین شده توافقات صورت گرفته در چارچوب برجام در نظر بگیرند و این اقدام اهمیت بسیار زیادی برای حمایت از صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی خواهد داشت.»   

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار