کد خبر: ۴۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
طرح مجلس علیه آمریکا؛
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب مواد طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا، نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) را تروریست اعلام کردند.
به گزارش آرانیوز، امروز خانه ملت شاهد عزم راسخ نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصویب قانون مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران و به خصوص تروریستی قلمداد کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

در یکی از واکنش‌های مهم بهارستان‌نشینان به اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه، آنها با تصویب مصوبه‌ای دولت و دستگاه‌های داخلی را موظف به اقدامات متقابل در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی که از سیاست‌های آمریکا علیه سپاه در هر نقطه از جهان تبعیت و پیروی کنند، کرده‌اند.

مشروح اتفاقات کامل امروز مجلس شورای اسلامی در ذیل می‌آید:

جلسه علنی آغاز شد / بررسی طرح تقویت سپاه در دستور کار مجلس

جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد.

دستور کار جلسه علنی به شرح زیر است:

۱- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی (ارجاع از جلسه علنی).

۲- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح دوفوریتی تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر آمریکا.

۳- گزارش کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مورد بررسی اقدامات دستگاه‌های مسئول در خصوص مصوبات هیئت وزیران و قوانین مرتبط در زمینه مبارزه با آلودگی هوا (در اجرای ماده ۱۰۱ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی).

۴- گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی فرهنگی (یک فوریت این طرح در جلسه علنی مورخ ۱۳۹۶/۶/۶ به تصویب رسیده است).

۵- گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه تشکیل و خرید ساختمان‌ها و جذب نیرو و دادن وام توسط بانک شهر (در اجرای ماده ۲۱۲ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی)

۶- گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح اصلاح ماده ۶۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (در اجرای تبصره ۱ ماده ۴۵ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت).

۷- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور از سال ۱۳۹۲ تاکنون (در اجرای ماده ۲۱۲ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی).

۸- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و دوک‌نشین اعظم لوکزامبورگ (در اجرای ماده ۱۰۰ آئین‌نامه داخلی با اولویت در دستور کار قرار گرفت).

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) از سوی ایران تروریست اعلام شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با ۱۷۳ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه علنی ماده یک طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا را تصویب کردند.

مطابق با این مصوبه به منظور اقدام متقابل در برابر تصمیم و یا اقدام ایالات متحده آمریکا در تضعیف صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی و از آنجا که این رژیم برخلاف اصول مسلم حقوق بین الملل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که مطابق اصل ۱۵۰ قانون اساسی به عنوان یکی از ارکان حاکمیتی دفاعی ایران شناخته می‌شود، سازمان تروریستی خارجی اعلام نموده است؛ به موجب این قانون فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیروها و سازمان‌ها و یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام می‌شوند و هر گونه کمک اعم از نظامی، اطلاعاتی، مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی به این نیروها جهت تقابل با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران همکاری در اقدام تروریستی محسوب می‌شود.

دولت مکلف به اقدام متقابل علیه نیروهای آمریکایی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، ماده ۲ طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا را به تصویب رساندند.

مطابق با این مصوبه، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند، اقدام متقابل و قاطع بر اساس این قانون به عمل آورد.

همچنین در ادامه جلسه، وکلای ملت با ۱۶۶ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در جلسه، ماده ۳ طرح مذکور را تصویب کردند.

بر اساس این ماده، دولت جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح موظفند در زمان مقتضی با اقدامات ضروری و هوشمندانه، به گونه‌ای عمل کنند که نیروهای آمریکایی نتوانند از هرگونه توان و امکانات علیه منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

فرماندهان «سنتکام» در لیست تروریست‌ها قرار می‌گیرند

در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس و در ادامه بررسی طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا، نمایندگان ماده ۴ این طرح را با ۱۸۱ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.

بر این اساس، ستاد کل نیروهای مسلح مکلف شد با همکاری وزارت اطلاعات و بهره گیری از امکانات و توانایی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر واحدهای اطلاعاتی، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، فهرست فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) و سازمان‌ها و نهادهایی که تحت اختیار این فرماندهی می‌باشند و از تروریست‌ها حمایت و پشتیبانی می‌نمایند را برای تعقیب قضائی اعلام نموده و قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران حداکثر ظرف مدت سه ماه از تصویب این قانون سازوکاری را ایجاد نماید که بر اساس آن اسامی اعلام شده را به عنوان سازمان و افراد تروریستی تحت تعقیب و مجازات قضائی و سایر قوانین مرتبط بر اساس قانون مجازات اسلامی قرار دهد.

وزارت امورخارجه موظف به تلاش برای تعطیلی پایگاه‌های آمریکا در منطقه شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با ۱۷۶ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در جلسه، ماده ۵ طرح ادغام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه، دولت موظف است از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری می‌کنند و از این جهت در معرض آسیب قرار می‌گیرند، با تشخیص دستگاه مربوطه، حمایت‌های حقوقی مقتضی به عمل آورد.

همچنین نمایندگان مجلس با ۱۵۷ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه، ماده ۶ طرح مذکور را تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه، وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها موظفند با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی، سیاسی و دیپلماسی دفاعی، برای تعطیلی پایگاه‌های آمریکایی در منطقه تلاش نموده و بهره‌مندی نیروهای آمریکایی از تأسیسات، تجهیزات، منابع مالی و سایر کمک‌های احتمالی کشورهای منطقه را خاتمه دهند.

کشورها و اشخاص حقوقی حامی اقدامات آمریکا علیه سپاه مجازات می‌شوند

در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا ماده ۷ این طرح به تصویب رسید.

براساس این ماده کلیه کشورها و اشخاص حقیقی و حقوقی که به هر نحوی از تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی تبعیت و حمایت کنند و یا در هنگام اجرای آن، کمک کنند و همچنین هر گونه محرومیت و محدودیت علیه سپاه پاسداران و کارکنان، تأسیسات و تجهیزات سپاه را اعمال کنند در هر نقطه دنیا اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و مشمول عمل متقابل می‌گردد.

همچنین در ماده ۸ این طرح مصوب شد که اشخاص حقیقی و حقوقی که به هر نحو از تصمیم و اقدام ایالات متحده تبعیت نموده و به استناد تحریم‌های یک جانبه یا بین المللی از ارائه خدمات به سپاه، اشخاص حقوقی و حقیقی شاغل، وابسته یا مرتبط به آن خودداری نمایند، مجرم و مستوجب مجازات تعزیری درجه ۵ تا ۸ قانون مجازات اسلامی می‌شوند.

دولت موظف به اقدام حقوقی علیه آمریکا در مراجع بین‌المللی شد

در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا، ماده ۹ این طرح به تصویب رسید.

بر این اساس دولت جمهوری اسلامی ایران موظف شد ضمن اعتراض و اقدام حقوقی به تصمیم غیرقانونی ایالات متحده آمریکا در تروریست نامیدن سپاه پاسداران در مراجع بین المللی، از طریق مراودات دوجانبه و چندجانبه با کشورها و رایزنی با مجامع و سازمان‌های بین المللی از حداکثر توان خود برای بی اثر کردن اقدامات آمریکا در نقض مصونیت حاکمیتی ارکان دفاعی جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

دولت باید گزارش مقابله با آمریکا را به مجلس ارائه دهد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با ۱۷۲ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در جلسه علنی ماده ۱۰ طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا را تصویب کردند.

براساس این مصوبه، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است منابع مورد نیاز برای اجرای این قانون را سالانه در بودجه سنواتی دستگاه‌های مجری این قانون پیش بینی و تخفیف ۱۰۰ درصدی را صادر کند.

وکلای ملت ماده ۱۱ این طرح را تصویب کردند که براساس آن دولت و کلیه دستگاه‌های مشمول این قانون موظف هستند هر چهار ماه یک بار گزارش عملکرد خود را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای طرح در مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

همچنین نمایندگان ماده ۱۲ این طرح را تصویب کردند که مطابق با این مصوبه وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های اطلاعاتی موظفند اسامی کسانی که در این تصمیم مشارکت داشته اند، شناسایی و به قوه قضائیه معرفی کنند تا اقدام قانونی مقتضی به عمل آید.

براساس ماده ۱۳ طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا، کلیه تکالیف مرتبط با نیروهای مسلح مقرر در این قانون براساس تدابیر فرماندهی کل قوا قابل اجرا می‌باشد.

مطابق با ماده ۱۴، این قانون از زمان تصویب لازم الاجرا است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار