کد خبر: ۴۴۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
اهواز ـ ناظر گمرکات خوزستان گفت: درآمد گمرکات خوزستان در یک ساله ۹۷ بالغ بر ۲۹ هزار و ۴۳۹ میلیارد و ۵۲۷ میلیون ریال بود.
به گزارش آرانیوز، غلامرضا بلوطی میرزا ظهر امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درآمد گمرکات خوزستان در یک ساله ۹۷ بالغ بر ۲۹ هزار و ۴۳۹ میلیارد و ۵۲۷ میلیون ریال بود.

وی افزود: صادرات کالاهای غیر نفتی گمرکات خوزستان در سال گذشته به وزن ۱۶ میلیون و۷۴۴ هزار و۹۵۴ تُن به ارزش ۳۳۹ هزار و ۳۹۰ میلیون و ۱۵۲ هزار ریال معادل هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون و۵۸۴ هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۱۲ درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات خوزستان عمده اقلام صادراتی از این استان را شمش فولادی، پلی اتیلن، ریفرمیت، گاز پروپان، اسلب فولادی، نفتای سنگین، متانول، محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد، پنتان، گاز بوتان، محصولات پتروشیمی و شیمیایی و میوه و تره بار عنوان کرد و ادامه داد: چین، عراق، امارات متحده عربی، هند، اندونزی، تایلند، عمان، کویت و مصر کشورهای عمده صادراتی خوزستان محسوب می‌شوند.

بلوطی میرزا خبر داد: سهم پتروشیمی از کل صادرات استان در سال گذشته از لحاظ دلاری ۶۳ درصد، فلزات ۲۰ درصد، کشاورزی ۱۱ درصد، معدنی سه درصد، گروه صنعتی دو درصد، و صنایع دستی و فرش کمتر از یک درصد بود.

وی عمده کالاهای گروه‌های صادراتی در یک ساله ۱۳۹۷ را در حوزه پتروشیمی، معدنی، کشاورزی، فلزات، صنعتی و صنایع دستی عنوان کرد و گفت: سال گذشته صادرات به کشور عراق از طریق گمرکات خوزستان به وزن سه میلیون و ۱۷۴ هزار و ۸۵۷ تُن و به ارزش یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون و۷۲۶ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه درسال گذشته از نظر ارزشی ۱۶ درصد افزایش داشت.

ناظر گمرکات خوزستان بیان کرد: صادرات به کشور عراق از طریق گمرکات خوزستان با احتساب سایر گمرکات کشور در سال گذشته به وزن چهار میلیون و ۴۵۷ هزار و ۷۴۸ تُن و به ارزش دو میلیارد و ۳۴۶ میلیون و ۳۱ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل از نظر ارزشی ۱۴ درصد افزایش داشت.

بلوطی میرزا یادآور شد: صادرات به عراق از گمرک چذابه در سال ۹۷ به وزن ۷۱۴ هزار و ۳۸۹ تُن و به ارزش بالغ بر ۱۹۸ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۶۵۴ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۱ درصد افزایش داشت.

وی خبر داد: صادرات به کشورعراق ازطریق گمرک شلمچه در یک ساله ۹۷ به وزن یک میلیون و ۲۴ هزار و ۶۶۴ تُن و به ارزش ۴۸۲ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۷۷۴ دلار بود.

ناظر گمرکات خوزستان عمده کالاهای صادراتی به کشور عراق را میله‌های آهنی یا فولاد، میوه و تره بار، کلینکر، مصنوعات پلاستیکی، مصالح ساختمانی، صفحه‌های ورق و لبنیات دانست و گفت: صادرات سایر گمرکات (از مرز چذابه) به کشور عراق در سال گذشته به وزن ۹۴۴ هزار و ۶۰ تُن و به ارزش بالغ بر ۹۰۲ میلیون و ۵۷۸ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل از نظر وزنی یک درصد افزایش و از نظر ارزش دلاری ۲۲ درصد افزایش داشته است.

بلوطی میرزا ادامه داد: صادرات سایر گمرکات (از مرز شلمچه) به کشور عراق در سال ۹۷ به وزن ۱۴۰ هزار و ۶۸۶ تُن و به ارزش بالغ بر ۸۸ میلیون و ۳۷۲ هزار دلار بود.

وی اظهار کرد: واردات گمرکات خوزستان در سال گذشته به وزن ۱۵ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۱۳۷ تُن به ارزش ۲۸۵ هزار و ۸۰۲ میلیارد و ۳۰۲ میلیون و۸۹۲ هزار ریال معادل ۶ میلیارد و ۸۴۸ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار بود.

ناظر گمرکات خوزستان در ادامه عمده کالاهای وارداتی را ذرت دامی، دانه روغنی سویا، کنجاله سویا، ماشین آلات و تجهیزات پتروشیمی، روغن خام آفتابگردان، بنزین، روغن پالم و ام دی اف خام دانست و گفت: کشورهای عمده وارداتی برزیل، چین، اوکراین، ایالات متحده امریکا، آرژانتین، هند، امارات متحده عربی، مالزی و تایلند بودند.

بلوطی میرزا در پایان خبر داد: استان خوزستان در سال ۹۷ از لحاظ ارزشی و وزنی در رتبه سوم صادرات کشور قرار دارد؛ همچنین در رویه واردات از لحاظ ارزشی رتبه سوم و از لحاظ وزنی رتبه اول کشور را به دست آورده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار