کد خبر: ۴۴۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
در بخشی از گزارش سازمان نظام روانشناسی به کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان شد: "مطلع شدیم استاندار خوزستان ۳ ساعت در شبانه روز می‌خوابد؛ بنابراین یک روانشناس برای همراهی در کنار وی اعزام شد."
به گزارش آرانیوز، جلسه بحث و بررسی پیرامون ابعاد، آثار و تبعات فرهنگی و روانی خطرات سیل به اماکن مذهبی، فرهنگی، ورزشی و تاریخی با حضور مسئولان دستگاه های ذی ربط امروز عصر (دوشنبه 26 فروردین) در کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد.

اعزام 500 نفر روانشناس به سازمان‌ها

در این جلسه نماینده سازمان نظام روانشناسی با تاکید بر حضور روانشناسان مورد تایید این سازمان در کنار استانداران درگیر در مناطق سیل زده گفت: اخباری به ما رسید مبنی بر اینکه استاندار خوزستان 3 ساعت در شبانه روز می خوابد که این امر از نظر روانشناسی اشتباه است، زیرا فرد را در تصمیم گیری ها دچار مشکل می کند؛ بنابراین یک روانشناس برای همراهی در کنار استاندار خوزستان اعزام شد.

وی با بیان اینکه 3 استان خوزستان، لرستان و گلستان از نظر روانشناسی نزدیک به خطر هستند، افزود: 500 نفر از روانشناسان مورد تایید در اختیار سازمان ها قرار داده شده اند.

پیشنهاد وی برای مدیریت امور روانی در مناطق سیل زده، حضور روانشناسان مورد تایید، کنترل وضعیت و آسیب های آتی از طریق افزایش سلامت روان و ارتقای تاب آوری اجتماعی بود.

در ادامه نماینده سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه درصد بسیار بالایی از مردم پس از بحران در معرض افسردگی و اختلالات اضطرابی قرار می گیرند، بر ضرورت اتخاذ رویکردهای روانی- اجتماعی تاکید کرد و خواستار اکرام افراد آسیب دیده از سوی یاری رسانان شد.

نقاشی کودکان مناطق سیل زده در روزهای اول وقوع سیل، خانه های خراب شده بود

مداخلات ارتقایی و پیشگیرانه، مداخلات شناسایی و بازتوانی افراد از جمله محورهای فعالیت سازمان بهزیستی در مناطق سیل زده بود که وی به آنها اشاره کرد و افزود: در روزهای ابتدایی وقوع سیل، نقاشی بچه ها صرفاً به مسئله سیل و خانه های خراب شده اختصاص داشت، ولی بعد از 10 روز اول نقاشی های گل و طبیعت می کشیدند که نشانگر بهتر شدن حال کودکان بود.

براساس این گزارش رئیس سازمان جوانان هلال احمر با بیان اینکه افراد زیادی در اردوگاه های اسکان اضطراری خوزستان ساکن هستند، افزود: این اردوگاه ها برای چند روز مناسب است و نه مدت طولانی، زیرا مسائل بهداشتی، خانوادگی و آسیب های روانی بر آن مترتب خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان در این حوادث عظیم مغفول می مانند و آسیب پذیرتر هستند، ادامه داد: بازی های گروهی، نمایش فیلم، اهدای لوازم التحریر در دستور کار قرار گرفت و با هماهنگی آموزش و پرورش نیز برنامه سراسری "سیل مهربانی همکلاسی" انجام خواهد شد.

نماینده سازمان حج نیز در این جلسه به فعال شدن موکب های شهدای منا در مناطق سیل زده و طبخ غذای گرم در آن اشاره کرد.

50 بقعه و امامزاده و 650 مسجد و حسینیه آسیب دید

براساس این گزارش نماینده سازمان رسیدگی به امور مساجد نیز در تشریح عملکرد این سازمان گفت: جلسات متعددی با ائمه جماعات برای چگونگی دریافت کمک های مردمی و تشجیع برگزار و روحانیونی به محلات برای تبلیغ فرستاده شد که مردم را برای کمک بیشتر ترغیب کنند.

در ادامه نماینده سازمان اوقاف نیز با اشاره به اینکه ویژه برنامه "آرامش بهاری" در ایام نوروز در امامزادگان برگزار می شود، افزود: پایگاه های برگزار کننده این برنامه به مرکز خدمت رسانی به سیل زدگان تبدیل شد؛ همچنان که 15 موکب در مناطق سیل زده فعال هستند و 50 هزار پرس غذا طبح و توزیع می کنند.

وی گفت: 616 نیروی جهادی از هیات های امنا و مبلغین در استان های سیل زده حضور دارند و تمام استان ها نیز به عنوان معین استان های سیل زده برای حمایت و پشتیبانی دسته بندی شده اند.

نماینده سازمان اوقاف با بیان اینکه 50 بقعه و امامزاده و 650 مسجد و حسینیه به میزان 56 میلیارد تومان آسیب دیده، توضیح داد: بحث اسکان سیل زدگان در 83 بقعه، اماکن مذهبی و مساجد مطرح است و در حال رایزنی با ستاد مدیریت بحران برای اخذ مجوز جمع آوری کمک های مردمی در بقاع متبرکه هستیم.

در ادامه این جلسه نماینده بسیج و سپاه با اشاره به تشکیل قرارگاه مردم یاری و تشکیل قرارگاه امداد و نجات گفت: در گام اول سه گروه برای برآورد وضعیت در حوزه فرهنگی و اجتماعی مناطق سیل زده اعزام و نقشه فعالیت ها در عرصه های منطقه ای تعریف شد و در ادامه حرکت های فرهنگی، هنری، رسانه ای، آموزشی و تبلیغی در سطح استان های سیل زده ساماندهی شد.

وی افزود: برای بازسازی روانی، تزریق روحیه امید، افزایش شادی و نشاط، مقابله با سناریوهای دشمن و هدایت و سازماندهی گروه ها اقدامات متعددی از جمله فضاسازی شهری، کمک به بازسازی روحی و روانی با استفاده از شبکه های اجتماعی و برگزاری نماز جماعت و جشن های مذهبی انجام شد.

به گزارش خانه ملت، نماینده وزارت ورزش و جوانان با اشاره به حضور نیروهایی از فدراسیون های قایقرانی، غریق و نجات، کوهنوردی، پزشکی ورزشی، اتومبیل رانی و موتورسواری در مناطق سیل زده افزود: 5 میلیارد تومان کمک نقدی و 15 میلیارد تومان کمک غیرنقدی و اقلام مورد نیاز و برپایی 3 موکب از سوی جامعه ورزشی برای طبخ غذای گرم از جمله اقداماتی بود که در این حوزه انجام شد.

وی توضیح داد: 193 مکان ورزشی به ارزش 106 میلیارد تومان از 11 استان دچار خسارت شد، ولی 1100 مکان ورزشی نیز برای اسکان اضطراری سیل زدگان پیش بینی و 2500 سازمان مردم نهاد نیز برای کمک های عمومی و تخصصی بسیج شد.

1613 روانشناس و مددکار در مناطق سیل زده فعال هستند

در ادامه نماینده سازمان تبلیغات با اشاره به حضور 3 هزار طلبه در مناطق سیل زده، بر لزوم رسیدگی روحی به وضعیت مردم تاکید کرد و گفت: در روزهای ابتدایی سیل که حتی مسئولان نیز به دلیل غم و ناراحتی و خشم مردم نمی توانستند در مناطق سیل زده حضور پیدا کنند، اما طلبه ها به آنجا رفتند و به تلطیف فضا کمک کردند که این حضور تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان اقشار ضعیف و کم درآمد، تحت تاثیر وهابیت و یمانی گری هستند، تاکید کرد: اگر در این مسئله کوتاهی شود، موضوع وهابیت و یمانی گری در آن منطقه تثبیت خواهد شد، لذا بهتر است از فرصت سیل برای جمع کردن چنین موضوعاتی به نحو احسن استفاده کرد.

به گزارش خانه ملت، نماینده وزارت کشور با اشاره به آثار روانی و اجتماعی پس از فروکش کردن بحران در میان مردم به تشکیل کارگروه سلامت روانی و اجتماعی با حضور دستگاه های مختلف اشاره کرد و افزود: 1613 روانشناس و مددکار در مناطق سیل زده فعال هستند که تمامی دستگاه ها باید کمک کنند تا دل و روحی که از مردم فرو ریخته، بازسازی شود.

وی با بیان اینکه دستگاه های مختلف به صورت جداگانه در رسیدگی به مناطق سیل زده فعالیت دارند، تاکید کرد: باید همه دستگاه های اصلی از طریق ادارات و نمایندگی های استانی خود و با هماهنگی استاندار، فعال باشند تا از تعدد امور و موازی کاری جلوگیری شود.

در ادامه نماینده سازمان برنامه و بودجه به تشکیل کمیته ای برای برآورد خسارت و تامین منابع اشاره کرد و توضیح داد: منابع بانکی، صندوق توسعه و روش هایی همچون انتشار اوراق بهادار در حال مطالعه است، ولی اولویت امر با تامین زندگی اساسی مردم و خارج کردن آنها از گل و لای محسوب می شود.

براساس این گزارش نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: اگر چه بحث خسارت های فرهنگی در این جلسه مطرح شد، ولی برآورد آن به جز در موارد ملموس به سادگی میسر نیست و بازسازی خسارت های فرهنگی کار سختی به شمار می رود.

قول‌های مسئولان عملیاتی نشود، باور مردم آسیب می‌بیند

وی خواستار هماهنگی دستگاه های فرهنگی برای جبران خسارات شد و افزود: آنچه که به شدت باورهای مردم و اعتماد عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد، قول های مسئولان است؛ اگر خدای ناکرده این قول ها عملیاتی نشود، ممکن است به تنش اجتماعی تبدیل شود.

در ادامه رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه استان های گلستان، مازندران، ایلام و لرستان بیشترین حوادث جوی را داشتند، گفت: در استان گلستان ناوگان زمینی و هوایی تقویت و حتی تلفن های ماهواره ای این سازمان قبل از عید شارژ شد به گونه ای که در زمانی که ارتباطات در برخی روستاها و شهرها قطع بود، تیم ویژه ما در آنجا حضور داشت و فعال بود.

وی با اشاره به جابجایی 2500 نفر توسط اورژانس هوایی افزود: 970 هزار مراجعه کننده به بیمارستان ها و درمانگاه های سیار و 160 هزار نفر بستری رایگان ثبت شد.

رئیس سازمان اورژانس کشور توضیح داد: علی رغم حجم سیل اما تا به امروز یک بیماری واگیردار در کشور ثبت نشده، به این حال تهدید وبا در اهواز با توجه به آغاز فصل گرما وجود دارد.

کولیوند با اشاره به دریافت 40 تن تجهیزات دارویی از سازمان بهداشت جهانی گفت: تیم های حمایت روحی- روانی برای بالا بردن تاب آوری مردم باید بیش از پیش فعال باشند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نماینده حوزه علمیه در این جلسه گفت: 4 هزار طلبه در استان های سیل زده حضور داشتند و یک میلیارد تومان کمک نقدی از طلاب جمع آوری شد.

وی ادامه داد: از خوزستان تماس گرفتند و خواستار حضور 600 طلبه برای هفته آینده شدند که پیش بینی ما از 20 هزار طلبه اعزامی تا 6 ماه آینده خواهیم داشت.

در ادامه نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مجموع خسارات وارده به حوزه فعالیت های فرهنگی 10 میلیارد تومان است، توضیح داد: بازدید از منزل هنرمندان در مناطق سیل زده، راه اندازی ایستگاه جمع آوری کمک های مردمی، ارسال کمک های نقدی و غیرنقدی به مبلغ 100 میلیون تومان، تشکیل کمیته های امداد و نشاط، ارسال درآمد دو کنسرت به مناطق سیل زده، ارسال 20 هزار جلد کتاب در گروه های سنی مختلف و اکران فیلم توسط سینما سیار از جمله اقداماتی بود که برای افزایش روحیه مردم انجام شد.

 اصغر مسعودی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در جمع بندی گزارش دستگاه ها گفت: حرکت بی نظیر و عظیمی که از سوی مردم برای کمک به سیل زدگان راه افتاد، قابلیت ساخت فیلم و سریال دارد و می تواند همچون حماسه دفاع مقدس ثبت شود، زیرا در شرایطی که دشمنان، نظام و سپاه را هدف قرار داده بودند، مشاهده شد که چگونه مردم وحدت و همدلی خود را حفظ کردند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار