کد خبر: ۴۴۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
امداد هوایی به روستاهای محاصره در سیلاب شهرستان دشت آزاگان در غرب خوزستان که بیش از 2 هفته است گرفتار سیلاب شده و همه چیز آنان طعمه آب شده است به صورت شبانه روزی ادامه دارد.
به گزارش آرانیوز، بالگردهای امداد نجات و نجات هلال احمر از نوع Mil - 171 و Pa412 که از استان های خراسان رضوی ، تهران ، اصفهان ، مرکزی و قم به خوزستان اعزام شده اند با تلاشی مثال زدنی و در خور تحسین با گذشت 20 روز از سیلاب ویرانگر اخیر همچنان به امدادرسانی و ارسال کمک های اهدایی مردم نوع دوست و سخاوتمند ایران اسلامی به روستاهایی که امکان دسترسی به آن از طریق راه زمینی به دلیل تخریب و آبگرفتگی آنان امکان پذیر نیست مشغول هستند.
برای انعکاس بخشی از تلاش و ایثار ، به پایگاه اصلی امداد ونجات هلال احمر در نزدیکی سه راه تپه اهواز که محل نشست و برخاست بالگردهای امداد رسان هستند سری زدیم تا از نزدیک با نحوه کار آنان آشنا شویم.
در محل پایگاه امداد و نجات هلال احمر مقادیر زیادی از هدایای مردمی شامل کنسرو ، چادر ، آب معدنی و برنج از استان های اصفهان و زنجان در حال تخلیه است و تعدادی وانت سبک ، این کمک ها را به بالگردها که 100 متر با آنان فاصله دارند بارگیری می کنند.
تخلیه کمک های امدادی در حالی که شتاب و شدت باد بالگردها اندکی کاری را مشکل کرده توسط جوانان داوطلب هلال احمر و تعدادی از افرادی که ریش سفید کرده اند و با احساس وظیفه پای کار آمده اند انجام می شد.
در این مکان بالگردهای امدادی هلال احمر به صورت مداوم برای عملیات امدادی به مناطق سیل زده شمال ، مرکز و غرب خوزستان نشست و برخاست می کنند تا در کوتاه ترین زمان ممکن ، کمک های امدادی به ساکنان روستایی در مناطق سیل زده برسد.
پس از هماهنگی با رییس روابط عمومی جمعیت هلال احمر خوزستان ، به اتقاق سه عکاس و خبرنگار با یک فروند بالگرد Mil - 171 که حاوی بیش از 500 چادر سبک بود به پرواز درآمدیم و با عبور از آسمان شهر اهواز به سمت شهر سوسنگرد حرکت کردیم. بخش های غربی اهواز به ویژه عین 2و محدوده پلیس راه قدیم مملو از آب بود و سیل بندهایی که توسط بیل های مکانیکی و لودر در حال کار بودند به چشم می خورد.
این مناطق در سه روز اخیر با سرریز سد کرخه و انتقال سیلاب توسط کانال سلمان و شهید چمران دچار آبگرفتگی شدند و متعاقب آن سبب ایجاد اضطراب و بیم بسیاری از شهروندان اهوازی شده بود.
بیشتر مسئولان کشوری و استانی برای پی بردن به عمق فاجعه و درد و رنج مردم سیل زده خوزستان از طریق بالگرد از مناطق سیل زده خوزستان دیدن کرده اند.

** حضور جهادگونه جوانانی که سر از پا نمی شناسند
جوانان همیشه در مقاطع حساس کشور و زمانی که میهن عزیز ما در معرض خطر واقع می شد گره گشا بوده اند. حضور جهادی جوانان در کانون خطر سیلاب خوزستان مرا به یاد جمله ای زیبا از امام راحل(ه) انداخته بود ، زمانی که نظامیان تا بن دندان مسلح ارتش بعث عراق تا دروازه جنوبی اهواز پیشروی کرده بود امام فرمودند 'مگر جوانان اهواز مرده اند که نتوانند مقابل این حمله بایستند.'
این جوانان درس آموخته شهدایی همچون سید حسین علم الهدی هستند. جوانانی که در همان منطقه ای شاهد جانفشانی او و یاران شهیدش در دشت آزادگان و هویزه بود در حال کار جهادی از جنس کارهای شهدا و جهادگران دوران هشت سال دفاع هستند.
به محض فرود بالگرد در پایگاه امداد و نجات دشت آزادگان تعدادی از جوانان به سرعت حدود 260 چادر را به 2 دستگاه وانت انتقال دادند و بالگرد با ملحق شدن کاظم یلالی مسئول امداد و نجات هلال احمر دشت آزادگان و چند نفر از داوطلب جوان و پا به رکاب این سرزمین به سمت روستاهای در محاصره سیلاب به پرواز درآمد.
نخستین روستایی که برخی از اهالی آن با دیدن بالگرد از بالای پشت بام ها دست تکان می دادند روستای هوفل غربی بود. این روستا کاملا درسیلاب فرو رفته بود و خلبان بالگرد پس از چند بار چرخیدن نتوانست در نقطه ای مطمئن فرود آید و ناچار از فاصله 2 متری از سطح زمین و در بلندای یک سیل بند ، یلالی و گروه جوانش توانستند حدود 40 تخته چادر سبک از بالا به بیرون پرت کنند. 
خلبان بالگرد که حاضر به معرفی خود نبود با مهارت و در عین خونسردی کامل به سمت روستاهای 'بنده' ، 'سیدخلف' و 'شاکریه' به پرواز درآمد ولی باز هم سیلاب و آبگرفتگی امکان نشستن به آن نداد و ناچار محموله امدادی از فاصله چند متری سطح زمین تخلیه شد.
در محل تخلیه محموله امدادی ، مقادیری آب معدنی و نان بسته بندی وجود داشت که تعدادی از جوانان روستایی در حال توزیع بین ساکنان بودند.شبکه و تاسیسات آبرسانی ، برق و تلفن بسیاری روستاهای درگیر سیلاب شهرستان دشت آزادگان همچنان قطع است.
در اینجا هرچه چشم کار می کند آب است و آب. کرخه با بی رحمانه ترین شکل ممکن به خانه های نه چندان مقاوم روستاها هجوم برده و برخی خانه های روستاهایی این منطقه تا یک متر در آب فرو رفته اند.هم اکنون تنها وسیله رفت و آمد قایق است و بیشتر ساکنان روستاها به همراه احشام آنان با بالگرد و قایق به نقاط امن انتقال یافته اند.
زمین های کشاورزی این منطقه که بیشتر گندم و جو هستند غرق در آب هستند و حتی جوانه های زرد مزارع گندم نیز هم دیده نمی شوند.
محصول این زمین های کشاورزی قرار بود در نیمه دوم فروردین درو شوند ولی به نظر نمی رسد حتی با فروکش کردن طغیان کرخه ، تا یک ماه آب از مزارع خارج نشود. 
بنا به گفته یلالی مسئول امداد و نجات هلال احمر دشت آزادگان 31روستای منطقه دچار آبگرفتگی و سیلاب شده ولی ارتباط زمینی برخی روستاها با سوسنگرد مرکز شهرستان دشت آزادگان هنوز قطع نشده است.
از فرصت به دست آمده استفاده و با ابراهیم زنگنه مهندس فنی بالگرد به گفت و گو پرداختیم. او می گوید: چهار روز پیش از پایگاه خود در مشهد به مقصد خوزستان پرواز کردیم و پس از سوخت گیری در طبس در اهواز به زمین نشستیم. بیش از 20 سورتی پرواز برای ارسال کمک های امدادی و غذایی به مناطق سیل زده غرب و شمال خوزستان داشتیم.
وی می گوید: هم اکنون همه چیز به خوبی پیش می رود ولی مشاهده شده تعدادی از ساکنان درگیر سیلاب از فرط ناراحتی و شاید ابراز گلایه از نحوه کمک رسانی به سمت چند بالگرد ما سنگ پرتاب کرده اند و باعث شکستن برخی شیشه های آنان شدند.
زنگنه با بیان اینکه ما از این حرکات چیزی به دل نمی گیریم و تا زمانی که نیاز باشد برای یاری رسانی به روستاها به ویژه مناطق محاصره در سیلاب ، در خوزستان خواهیم بود افزود: صحنه هایی از حضور کسانی که از دورترین نقاط کشور برای کمک رسانی به استان آمده اند شگفت انگیز است ؛ همه با انگیزه ای قوی و الهی مشغول کار هستند و ما به عنوان خدمتگزارانی که می توانیم خدمتی به مردم بکنیم در کنار مردم این منطقه که هشت سال جنگ تحمیلی را تحمل کردند خواهیم بود.

** سوسنگرد مقاوم در برابر سیلاب 
مشاهده صحنه هایی از حضور فعال و در حال کار گروه های جهادی که با بیل ، گونی و کلنگ برای استحکام بخشی سیلاب بندهای شمال ، غرب و شرق رودخانه کرخه در سوسنگرد تلاش می کنند انسان را به یاد ساخت سنگر در زمان تهاجم ارتش بعثی عراق در مهر 1359 در همین منطقه می اندازد.
با وجود آنکه تخلیه شهر سوسنگرد و پنج شهر دیگر در غرب خوزستان از روز شنبه 17 فروردین از سوی استاندار خوزستان صادر شده ولی جوانان و نوجوانان کم سن و سال دوشادوش افراد میانسال در حال کار و فعالیت برای بالا بردن سطح ارتفاع سیل بندها در صورت افزایش سطح رودخانه کرخه هستند.
آب تا پای بالای سیل بندها رسیده و حتی شکاف هایی در چند نقطه سیل بندها دیده می شود؛ شهربازی و 2 بوستان شهر سوسنگرد دچار آبگرفتگی شده اند ولی بیشتر تلاش ها برای پیشروی بیشتر آب به بخش های کناری و مرکزی شهر متمرکز شده است.

** سوخت گیری در فرودگاه اهواز
بالگرد ما پس از بازگشت به اهواز در فرودگاه این شهر به زمین نشست، زنگنه مهندس فنی بالگرد دلیل فرود در فرودگاه را سوخت گیری برای پرواز بعدی اعلام کرد.
همزمان ، سه بالگرد امدادی دیگر در فرودگاه در حال سوخت گیری یا در انتظار سوخت گیری بودند.
پس از 20 دقیقه توقف و سوخت گیری ، بالگرد به پرواز درآمد و به آشیانه پایگاه امداد و نجات هلال احمر خوزستان فرود آمد.
در سیلاب اخیر در خوزستان تاکنون 234 روستای استان در حوضه های رودخانه کرخه، دز و کارون در فهرست روستاهای درمعرض خطر سیلاب اعلام شده که تعدادی از این مناطق تخلیه شده یا در حال تخلیه هستند.
حدود 400هزار نفر از ساکنان شهرها و روستاهای دشت آزادگان ، شوش ، باوی ، دزفول ، شوشتر(شعیبیه)، هویزه ، حمیدیه ، خرمشهر ، اهواز(الهایی و اسماعیلیه) در معرض خطر سیلاب و آبگرفتگی هستند.
بر اساس اعلام جمعیت هلال احمر خوزستان 152 تیم برای امداد رسانی به سیل زدگان تشکیل شده ، 47 اردوگاه برای اسکان سیل زدگان در استان ایجاد شده و بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون 61هزار نفر در این اردوگاه ها اسکان داده شده اند.
بر اساس اعلام سازمان آب و برق خوزستان در 20 روز نخست فروردین 9.7میلیارد متر مکعب سیلاب از طریق سدهای کرخه ، دز و گتوند وارد خوزستان شده است.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار