کد خبر: ۴۴۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
‌معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به تلاش جهت نجات مناطق شهر اهواز از خطر آبگرفتگی گفت: در حال حاضر تنها منطقه عین ۲ دچار آبگرفتگی است.
به گزارش آرانیوز، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به تلاش جهت نجات مناطق شهر اهواز از خطر آبگرفتگی گفت: در حال حاضر تنها منطقه عین ۲ دچار آبگرفتگی است.

‌علیرضا عالی‌پور اظهار کرد: در این مدت با پیش‌بینی خوب سازمان آب و برق، دبی رودخانه کارون از قبل قابل پیش‌بینی بود و مطابق آن، ارتفاع سیل‌بند‌ها را افزایش دادیم و به سطح ایمنی قابل قبولی رسیدیم به گونه‌ای که همیشه اختلاف سطح تراز سیل‌بند‌ها با رودخانه یک متر تا ۵۰ سانتی متر بود.

‌وی افزود: با این وجود، از سوی سازمان آب و برق خوزستان در خصوص وضعیت رودخانه کرخه هیچ گونه پیش‌بینی قبلی به شهرداری اهواز ارائه نشد.

عالی‌پور با اشاره به طغیان کانال سلمان و پیشروی آب کرخه به سمت شهر اهواز ادامه داد: در کمتر از ۱۲ ساعت، آب از کانال چمران به کانال سلمان و سپس به زهکش دهخدا وارد شد. همچنین سیلاب‌های بامدژ و ال‌هایی و آب‌های سرگردان دشت‌ها افزوده شدند و در ورودی اهواز از سمت اندیمشک (پلیس راه قدیم) آب بالا آمد و وارد میدان میوه و تره‌بار و پلیس راه شد و به منطقه سه راه خرمشهر هم سرایت کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: در حالی آب کرخه وارد زهکش دهخدا شد که این زهکش طی ۱۲ سال اخیر اغلب خشک بوده است. بخشی از خاکریز این زهکش به وسیله برخی ساکنین استفاده شده بود که خاکریز از همان نقطه آسیب‌پذیر شد و ورود آب بسیار فوری رخ داد. به لحاظ فنی امکان احداث سیل‌بند با حجم سنگین خاک در مدت زمان کوتاه برای جلوگیری از ورود این حجم آب میسر نبود.

عالی‌پور بیان کرد: بنابراین نیمی از محله عین ۲ با جمعیت حدود ۲۷ هزار نفر زیر آب رفت و آب در حال سرایت به منطقه کوی سیاحی بود، اما با اقداماتی که انجام شد کوی سیاحی فعلا تا حدی ایمن است.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: شورای تامین جهت پیشگیری از خطرات احتمالی دستور تخلیه مناطق عین ۲، گلدشت، سیاحی، سادات و سلیم‌آباد اهواز را صادر کرد، اما در حال حاضر تنها محله عین ۲ دچار آبگرفتگی است. جمعیت این پنج منطقه حدود ۱۰۰ هزار نفر است.

وی ادامه داد: همچنین از قبل در منطقه ملاشیه اقدامات خوبی انجام شده بود. محله‌های سادات و گلدشت در معرض تهدید هستند که با عملیات خاکریزی در حال نجات محله‌ها هستیم. همچنین اقدامات جهت ایمن‌سازی منطقه سلیم‌آباد در حال انجام است.

عالی پور بیان کرد: در منطقه کیانشهر تهدید جدی وجود ندارد و اقداماتی نیز جهت برقراری ایمنی این منطقه در حال انجام است. امیدواریم در ۴۲ ساعت آینده با کاهش تلاطم آب‌هایی که سمت غرب می‌آیند و متاثر از افزایش دبی سد کرخه هستند، مواجه شویم.

وی تصریح کرد: اگر سایر دستگاه‌های اجرایی جهت تامین ماشین‌آلات تلاش کنند، می‌توانیم این محله‌ها را از آبگرفتگی نجات دهیم. در حال حاضر حداقل به ۶۰ دستگاه ماشین‌آلات از قبیل: بیل مکانیکی زنجیری، لودر و کمپرسی نیاز داریم تا ایمنی این مناطق تامین شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز بیان کرد: خروجی سد کرخه، دز و کارون در دو روز پیش به کاهش یافته است و به همین دلیل در مقطع اهواز با کاهش دبی رودخانه کارون مواجه بودیم و تراز آن حدود هفت سانتیمتر کاهش یافت که این روند ادامه خواهد داشت.

عالی‌پور گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد، در ۴۸ ساعت آینده تلاطم ایجاد شده ناشی از افزایش خروجی سد کرخه با صحت به اتمام می‌رسد.

تخلیه ۲۳۰ روستا تاکنون

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از تخلیه ۲۳۰ روستا بر اثر سیلاب خبر داد.

علی خدادادی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به امدادرسانی‌های جمعیت هلال احمر خوزستان در مناطق سیلابی اظهار کرد: از چهارم فروردین ماه تاکنون شهرستان‌های بهبهان، لالی، گتوند، ایذه، شوشتر، باغملک، هفتکل، آبادان، شادگان، هویزه، رامهرمز، اندیمشک، اندیکا، باوی، مسجدسلیمان، دزفول، شوش، اهواز، دشت آزادگان، کارون متأثر از سیل شده اند.

وی افزود: در برخی از شهرستان‌ها سیل فروکش کرده و در برخی از مناطق هنوز سیل و تبعات آن وجود دارد. مناطقی از شهرستان‌های شوشتر، اهواز، دشت آزادگان، شوش، باوی، حمیدیه، کارون و شادگان به شدت متأثر از سیلاب هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: به ۲۳ هزار و ۵۱۴ خانوار شامل ۱۳۸ هزار و ۲۹۷ نفر امدادرسانی و اقلام مورد نیاز بین آن‌ها توزیع شده است. همچنین در این مدت ۳ هزار و ۷۰۹ نفر از روستا‌های محصور در آب و سیلاب به مکان امن انتقال یافتند.

خدادادی تصریح کرد: تاکنون ۱۰۲ هزار و ۷۶۸ نفر در ۴۷ اردوگاه اضطراری در شهر‌های متأثر از سیل اسکان اضطراری اسکان داده شده اند. همچنین تاکنون ۲۳۰ روستا در خوزستان تخلیه شده اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به مشکلات این جمعیت در امدادرسانی، گفت: یکی از مشکلات، امدادرسانی به روستا‌هایی است که دچار سیل‌گرفتگی شده‌اند، اما برخی از روستاییان هنوز در این روستا‌ها ساکن هستند. با توجه به تعداد زیاد اردوگاه ها، اعزام اقلام امدادی و غذایی به این روستا‌های محصور در آب، امدادرسانی را با مشکلاتی مواجه کرده است.

خدادادی با اشاره به اقلام مورد نیاز سیل زدگان، عنوان کرد: آب آشامیدنی، شیرخشک، پوشاک، کنسرو، پتو، مواد شوینده و بهداشتی، اقلام بهداشتی زنان و کودکان و کیسه زباله از اقلام نیاز سیل‌زدگان خوزستانی است.

روستایی که مردمش باور نکردند به زیر آب می‌رود

با بالا آمدن آب رودخانه کرخه، بسیاری از روستا‌های شوش زیر آب رفتند یا در معرض خطر سیل قرار گرفتند به گونه‌ای که تاکنون دستور تخلیه ۳۲ روستا صادر و به ۳۸ روستا اعلام آماده باش شده است، روستای "سید عباس" یکی از این روستا‌ها است.

روستای "سید عباس" در ۴۵ کیلومتری شوش قرار دارد که با بالا آمدن آب رودخانه کرخه بخش زیادی از آن زیر آب رفت. اکنون در بعضی از خیابان‌های این روستا باید تا نیمه تن در آب رفت تا به خانه رسید.

به ورودی روستا که می‌رسید تصور می‌کنید که خبری از سیل یا آبگرفتگی نیست، اما کافی است کمی جلوتر بروید تا متوجه سیل واقعی شوید. هر چه جلوتر می‌روید تا شاید در یکی از خیابان‌ها ماشین آلات، تجهیزات یا یکی از مسئولین را ببینید اثری نیست.

برخی از مردم که هنوز آب وارد خانه هایشان نشده، شروع به خاکریزی جلوی درب منازل خود کرده اند تا شاید خانه‌های خود را از سیل ویرانگر نجات دهند. آن‌ها از نبود ارگان‌های کمک رسان در روستا گله می‌کنند.

حرم سید عباس که در این روستا وجود دارد نیز در معرض آبگرفتگی شدید است. قسمت ورودی حرم را بیش از نیم متر آب گرفته است. همه مغازه‌ها بسته اند و همه جا سوت و کور است، اما مردم که به حرم عرق دارند و همچنان در حال تلاش هستند تا آب وارد حرم نشود که فعلا موفق بوده اند، ولی وضعیت روز‌های آینده را خدا می‌داند.

اهالی از نبود قایق برای تخلیه خانه‌های خود، عدم سرکشی ارگان‌ها به روستا و همچنین نبود امنیت کافی گله می‌کنند.

یکی از اهالی این روستا که جلوی درب خانه اش نشسته، با لحن عصبی گفت: تابستان به ما آب برای کشاورزی نداند و حالا هم آب دار و ندارمان را برد. تا حالا هم هیچکس سری به این روستا نزده، اگر هم بیایند فقط عکس می‌گیرند و می‌روند. نیایند بهتر است.

وی حین صحبت با همسایه اش ادامه داد: برای اینکه یک چادر به ما بدهند یا کمیته امداد غذایی به ما بدهد، کارت ملی از ما می‌خواهند. خانه هایمان را هم اگر رها کنیم دزد همه چیز را می‌برد. چند روز پیش یک دزد که کاور هلال احمر پوشیده بود خود را نیروی هلال احمر معرفی کرد و مردم هم که ساده‌اند، باور کردند. آن دزد دو راس دام و برخی از وسایل را برد و رفت.

حسنه نور عبدالخانی یکی دیگر از اهالی روستای سید عباس هم گفت: ساعت ۱:۰۰ شب مسئولان به ما گفتند که خانه هایتان را تخلیه کنید. دیگر دیر شده بود و وقتی برای جمع کردن وسایلمان نبود. از سه روز پیش آب کاملا وارد روستای سید عباس شد.

وی افزود: کمد‌ها و همه وسایلمان زیر آب رفت، اما احشام را به یکی از آشناهایمان سپردیم که جایشان امن است. هیچ کدام از مسئولان به این منطقه نیامده اند و کار خاک ریزی را جوانان روستا با ماشین‌هایی که خودمان تهیه کرده ایم، انجام دادند، اما باز هم آب آمد.

یکی دیگر از اهالی روستا گفت: حداقل ماشین‌هایی می‌خواهیم برای اینکه وسایلمان را جا به جا کنیم. الان دیگر حاضر به جا به جایی هستیم، اما کسی به کمکمان نیامد. مزارع که رفتند، تنها خانه‌ها و وسایلمان را می‌خواهیم.

سهیلا عبدالخانی یکی دیگر از اهالی روستا هم گفت: هنوز وسایلمان در خانه هستند. برخی از همسایه هایمان سالمند هستند و امکان ندارد که بتوانند در اردوگاه‌ها زندگی کنند. از دزد‌ها هم می‌ترسیم و نمی‌دانیم چه کنیم.

در راه بازگشت از مسیر شوش – اهواز دیگر آب وارد جاده شده بود و تا ۲۰ کیلومتری اهواز را آب فرا گرفته و تردد خودرو‌های سواری در آن ممنوع شده بود.

عدنان غزی فرماندار شوش، در توضیح وضعیت روستا‌های سیل زده این شهرستان اظهار کرد: در پی وقوع سیلاب تاکنون دستور تخلیه ۳۲ روستا و آمادگی ۳۸ روستا جهت تخلیه داده شده است. همچنین دستور تخلیه بخش ساحلی شهر الوان صادر شده است.

وی افزود: ۱۵ اردوگاه جهت اسکان اهالی این مناطق در نظر گرفته شده که تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر در این اردوگاه‌ها اسکان یافته اند.

فرماندار شوش گفت: در اردوگاه‌ها غذای مورد نیاز این اهالی تامین می‌شود. همچنین نیرو‌های بهداشت، نیروی انتظامی و سپاه جهت تامین امنیت در اردوگاه‌ها مستقر شده اند.

غزی بیان کرد: همچنین در پی بالا آمدن آب در جاده ترانزیتی اهواز – شوش تردد با مشکل مواجه شده که فعلا تردد در این مسیر ممنوع اعلام شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر روستای سید عباس و روستای دوار دچار آبگرفتگی کامل هستند که دستور تخلیه این روستا‌ها صادر شده است.

فرماندار شوش در خصوص گلایه مردم روستای سید عباس جهت اطلاع رسانی تخلیه روستا بیان کرد: با وجود اینکه از قبل اعلام شده بود که روستای سید عباس جزو روستا‌هایی است که باید تخلیه شود یک شب قبل از شکسته شدن سیل بند جهت اطلاع رسانی برای تخلیه روستا اقدام کردیم، اما مردم گاهی جهت تخلیه مقاومت می‌کنند که شاید حق دارند، زیرا نگران احشام و منازلشان هستند.

وی در خصوص سرقت از روستا‌های سیل زده، افزود: تاکنون هیچ گزارشی از سرقت در روستا‌ها داده نشده است. هرکس چنین گزارشی دارد نسبت به تنظیم شکایت در این زمینه اقدام کند تا برخورد‌های لازم انجام شود.

غزی گفت: جهت برقراری امنیت مناطق تخلیه شده اقدام و گشت زنی‌های زیادی انجام شده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

برخی روستا‌های شوش زیر آب رفته اند، اما کسی نمی‌داند این داستان به کجا ختم می‌شود. آیا کرخه‌ای که تا دیروز درگیر خشکسالی بود، مردم را از خانه هایشان بیرون می‌کند؟

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار