کد خبر: ۴۴۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴
اگر بنا باشد سرنوشت بیش از 200 نماینده از 290 نماینده مجلس با نظام اکثریتی استانی تعیین تکلیف شود و فقط برای انتخاب کمتر از 100 نماینده از نظام انتخاباتی تناسبی استفاده شود، نظام انتخاباتی غالب از نوع استانی اکثریتی است که با دغدغه های شورای نگهبان مغایرت دارد.
به گزارش آرانیوز، جعفر قادری نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز یادداشتی با عنوان «ایرادهای وارده به مصوبه اخیر کمیسیون شوراها مجلس در مورد نظام انتخاباتی» نوشت. 

متن کامل این یادداشت بدین شرح است: 

در جلسه یک شنبه مورخ 18 فروردین 98، کمیسیون امور شوراهای مجلس در بررسی مواد ارجاعی از صحن مجلس، مورد مربوط به طرح نظام انتخاباتی مجلس شورای اسلامی را مصوب کرد. این مصوبه که برای چاپ و قرارگرفتن در دستور کار هفته های آینده مجلس به هیات رئیسه ارجاع شده است، دارای ایرادها و اشکالات اساسی زیر است:

علیرغم اینکه در مصوبات مواد قبلی مجلس شورای اسلامی در طرح اصلاح نظام انتخاباتی، محدوده حوزه انتخابیه اصلی از شهرستانی و محلی به  استانی افزایش یافته است، کمیسیون در مصوبه خود بدون توجه به مصوبات قبلی صحن بجای اینکه تعیین تکلیف نماینده حوزه انتخابیه فرعی را به رای استانی واگذار نماید، اجازه داده است تا در حوزه های یک و دو نماینده ای هر نماینده ای که در حوزه فرعی 50 درصد باضافه یک رای از آراء صحیح ماخوذه را بخود اختصاص دهد، بدون مراجعه به آراء حوزه اصلی استانی، به عنوان نماینده آن حوزه فرعی شناخته شود. این تصمیم با مصوبات قبلی مجلس در این طرح در تناقض است.

مصوبه کمیسیون مبنی بر اینکه در حوزه ‌های یک و یا دو نماینده‌ای اگر نامزدی موفق به کسب 50 درصد به اضافه یک رای از آراء صحیح ماخوذه نشد، نامزدی که حداقل 15 درصد رای حوزه انتخابیه فرعی را کسب کرده و در استان بالاترین رای را کسب نماید، به عنوان نماینده آن حوزه فرعی شناخته می‌شود، نظام انتخاباتی از نوع اکثریتی است که قطعا مورد تایید شورای نگهبان قرار نمی گیرد.

اگر بنا باشد سرنوشت بیش از 200 نماینده از 290 نماینده مجلس با نظام اکثریتی استانی تعیین تکلیف شود و فقط برای انتخاب کمتر از 100 نماینده از نظام انتخاباتی تناسبی استفاده شود، نظام انتخاباتی غالب از نوع استانی اکثریتی است که با دغدغه های شورای نگهبان مغایرت دارد.

شورای نگهبان در چند دور گذشته مجلس با تایید نظام انتخاباتی استانی از نوع اکثریتی مخالفت کرده و قطعا در این دور هم به علت مغایرت‌های نظام اکثریتی استانی با قانون اساسی و شرع مخالفت خواهد کرد.

اینکه نامزدهای حوزه های انتخابیه یک و یا دو نماینده ای مخیر باشند برای کسب بالای 50 درصد آرا در حوزه انتخابیه فرعی و یا کسب حداقل 15 درصد آرا در حوزه فرعی و احراز اکثریتی نسبی در استان، یکی را انتخاب کنند برای آنها ایجاد سردرگمی می‌کند. نامزد اگر تمرکزش را بر حوزه فرعی بگذارد از کسب آرا در سایر حوزه های فرعی استان خود محروم و اگر بر آرا کل استان متمرکز شود امکان کسب بالای 50 درصد در حوزه فرعی خود را از دست خواهد داد.
اینکه در حوزه های یک و 2 نماینده ای به مردم یک حوزه انتخابیه اجازه دهیم که با دادن بالای 50 درصد آرا، سرنوشت نماینده خودشان را بدون دخالت دادن رای سایر حوزه های فرعی استان تعیین کنند ولی آنها بتوانند در تعیین سرنوشت سایر حوزه ها از جمله حوزه های 3 کرسی و یا بیشتر دخالت کنند مغایر با عدالت اجتماعی و اصول قانون اساسی است و نوعی تبعیض تلقی خواهد شد.
یکی از اهداف اصلاح نظام انتخاباتی، افزایش محدوده حوزه های فرعی به حوزه اصلی استانی و دخالت دادن رای مردم استان در تعیین نمایندگان حوزه های فرعی برای کمک به انتخاب نمایندگان دارای سطح تحصیلات، تخصص و تجربیات بالا و دارای گرایش های ملی است که با این مصوبه در حوزه های یک و دو نماینده ای که اکثریت حوزه های نمایندگی است، این هدف نادیده گرفته می شود.
یکی دیگر از اهداف اصلاح نظام انتخاباتی حذف مرحله دوم انتخابات و تعیین تکلیف نمایندگان در دور اول برای کاهش هزینه ها و آثار روانی برگزاری دور دوم انتخابات در برخی از حوزه ها بود.

پیش بینی برگزاری دور دوم انتخابات برای حوزه های یک و دو نماینده ای در صورتیکه نماینده از این حوزه ها براساس یکی از دو مکانیزم اشاره شده در بالا انتخاب نشود، نقض غرض و نادیده گرفتن بخشی از اهداف اصلاح نظام انتخاباتی است.  

یکی دیگر از اهداف تغییر نظام انتخاباتی، تقویت احزاب بود که با این اصلاح در حوزه های یک و دو نماینده ای، این هدف محقق نمی شود. دوستان نماینده بهتر است از خود بپرسند که کدام حزب و ائتلاف حاضر است نامزدی را در این حوزه ها به لیست نامزدهای خود در استان اضافه کند که بنا را بر این گذاشته که اخذ رای در استان را رها کرده و بر روی اخذ رای در حوزه فرعی متمرکز شود؟ آیا چنین نامزدی می تواند در یک مشارکت جمعی با سایر نامزدهای استانی برای موفقیت ائتلاف به شهرستانهای مختلف استان مسافرت و از دیدگاهها و برنامه های این حزب و ائتلاف دفاع کند؟ ائتلافی که اعضایش از ابتدا بنا را بر کار فردی گذاشته باشد و سرنوشت خود را از دیگران جدا کرده است محکوم به شکست و شانسی برای موفقیت نخواهد داشت.

اگر ائتلافها حاضر به گنجاندن اسم چنین افرادی در لیست خود نباشند که قطعا نخواهند شد، در این صورت افراد مستقل که در لیست های مطرح قرار نمی گیرند و خودشان هم نمی توانند با سایر افراد، ائتلافهای موثری را تشکیل دهند، مهمترین بازندگان این نظام انتخاباتی خواهند بود.

در پایان پیشنهاد می‌گردد که نمایندگان به طرح مطرح شده توسط اینجانب (طرح نظام انتخاباتی تناسبی استانی) که در مقالات متعدد در خبرگزاری فارس مطرح شده است و مبتنی بر مطالعه نظام های انتخاباتی پیشرفته دنیا است برگردند.

این طرح که کلیات آن در جلسه دوشنبه 20 اسفند 97 در کمیسیون شوراها مصوب و جزئیات آن در کارگروه مشخص شده توسط کمیسیون در تاریخ شنبه 25 اسفند 97 به تصویب رسیده است می تواند هم اهداف نمایندگان از اصلاح نظام انتخاباتی را محقق نماید و هم از شانس بالایی برای اخذ تاییدیه از شورای نگهبان برخوردار باشد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار