کد خبر: ۴۴۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح نشست امروز(یکشنبه 18 فروردین) کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در این جلسه با حضور وزیر آموزش و پرورشگزارشی از اقدامات سال 97 این وزارتخانه ارائه شد که عملکرد قابل توجهی به ویژه در خصوص اجرای سند تحول بنیادین داشتند؛ زیرساخت‌های اجرای کامل این سند با شش زیر نظام آماده شده است و مقرر شد جلسه مجزایی با موضوع سند تحول بنیادین برگزار شود.

نماینده مردم گرمی و مغان در مجلس شورای اسلامی افزود: گسترش پیش‌دبستانی‌ها، انتخاب مدیران مدارس بر اساس شایسته‌سالاری در سامانه‌ای که به این منظور طراحی شده، پررنگ شدن نقش معلمان در مراکز تصیم‌گیری آموزش و پرورش از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان یا شورای عالی آموزش و پرورش، تمرکززدایی از ادارات و تفویض اختیارات به مدیران مدارس و توجه به تشکل‌های معلمان از دیگر محورهای این گزارش بود.

برگزاری اردوهای آموزشی برای دانش‌آموزان سال دوازدهم  مناطق سیل‌زده

وی بیان کرد: در ادامه وزیر آموزش و پرورش گزارشی از وضعیت مدارس در مناطق سیل زده گزارش داد که به موجب آن حدود 1482 مدرسه در جریان سیل اخیر آسیب دیده‌اند که 103 مدرسه کاملا نیازمند تخریب و بازسازی است؛ همچنین 74 هزار و 300 دانش‌آموز نیز با مشکل جدی در خصوص عقب‌ماندگی تحصیلی ناشی از سیل مواجه هستند.

میرزاده توضیح داد: به گفته وزیر آموزش و پرورش، اولویت نخست برای دانش‌آموزان سال دوازدهم که امتحانات نهایی و کنکور دارند، در نظر گرفته شده و احتمالا اردوهایی برای این عده و برگزاری کلاس‌های ویژه‌ در مدارس مطمئن انجام خواهد شد؛ همچنین برای سایر دانش‌آموزان نیز کانکس با تجهیزات کامل فرستاده خواهد شد تا دانش‌آموزان مدارس تخریبی در آن تحصیل کنند.

ضرورت تدوین برنامه در مدارس مرتبط با شعار رونق تولید

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  گفت: همچنین در این جلسه به سال رونق تولید اشاره و مقرر شد که شعار سال به مباحث آموزشی مدارس ارتباط داده شود و به ویژه در هفته آشنایی با مشاغل که در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، خانواده‌ها و دانش‌آموزان ضمن آشنایی با آنها با دید بهتری به انتخاب رشته بپردازند.

گلایه اعضای کمیسیون آموزش مجلس از پرداخت نشدن مطالبات فرهنگیان

وی با اشاره به بررسی موضوع مطالبات فرهنگیان در این جلسه نیز افزود: گلایه اعضای کمیسیون این بود که وعده‌ها و قول‌های آموزش و پرورش در خصوص پرداخت مطالبات فرهنگیان عملی نشده بود؛ اگرچه مسئولان آموزش و پرورش تلاش خود را کرده بودند ولی مشکل در خزانه و سازمان برنامه و بودجه مانع از تحقق این وعده‌ها شده بود.

میرزاده تاکید کرد: اعضای کمیسیون بر این عقیده بودند که مشکل مربوط به مطالبات فرهنگیان خصوصا حق‌التدریس شاغلان باید هر چه سریعتر رفع شود.

سورنا ستاری: ساختار کشور وارداتی است و نه صادراتی

وی افزود: در ادامه این جلسه معاون علمی و فناوری رییس جمهور مهمان کمیسیون بود که همه اعضای کمیسیون از تلاش‌های آن در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان، تجاری سازی یافته‌های پژوهشی، تهسیلات و حمایت‌های مناسب این معاونت و ارتباط مطلوب آنها با جامعه تشکر کردند.

به گفته وی، دغدغه نمایندگان در خصوص موازی کاری میان دستگاه‌های مختلف در حوزه علمی و فناوری که موجب هدر دادن منابع می‌شود، راه‌اندازی شرکت‌های صوری و ضرورت نظارت بر آنها نیز در این جلسه مطرح شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: نکته مهم معاون رییس جمهور در این جلسه آن بود که ساختار کشور وارداتی است و نه صادراتی؛ یعنی فارغ از برجام و تحریم‌ها هیچ زمان شرایط صادراتی در این کشور بهتر از واردات نبوده زیرا بوروکراسی اداری حاکم برای صادرات آنقدر طولانی، پیچیده و خسته کننده است که سرمایه‌گذار قید صادرات را می‌زند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار