کد خبر: ۴۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
استاندار ایلام با بیان اینکه در سیل اخیر ۱۲۰۰ کیلومتر از جاده‌ها و مسیرهای مواصلاتی ایلام آسیب‌دیده و در بخش کشاورزی نیز ۳۴ هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی ‌و ۷۶۰ هکتار از باغات استان در سیل اخیر دچار خسارت شدند، گفت: علاوه بر این استان بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان تومان خسارت دید.
به گزارش آرانیوز،«قاسم سلیمانی دشتکی»، در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح اقدامات انجام شده قبل از سیل اخیر، اظهار کرد:هماهنگی‌های لازم در این زمینه با مسئولان و حضور شورای مدیریت بحران و تقسیم‌کار در بین دستگاه‌های اجرایی و مرتبط در مناطق مختلف استان انجام شد و اگر در قبل از وقوع سیل اقدامات پیشگیرانه انجام نمی‌شد به‌طورقطع خسارت سیل در استان بیش از استان‌هایی مانند لرستان بود.

وی گفت: در شهر ایلام بسیار احساس خطر می‌شد که با شناسایی کانون‌های ورود سیلاب به شهر ایلام، اقدامات پیشگیرانه ایی ازجمله ایجاد کانال‌های جدید برای مدیریت جریان سیلاب با حضور دستگاه‌های اجرایی و مرتبط انجام شد.

استاندار ایلام با بیان اینکه مقارن این ایام بنا بر یک رسم دیرینه، مردم استان در دل طبیعت چادر برپا می‌کنند،  تصریح کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر هم استانی‌ها زیر چادر بودند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر زائر عتبات عالیات در استان تردد داشتند که در این راستا با همکاری صداوسیما و رادیو و مخابرات و بلندگوهای نیروی انتظامی به چادرنشینان و عشایر و مناطق روستایی اعلام‌خطر کرده و هشدارهای لازم ارائه شد.

وی گفت: قبل از موج بارش‌ها آب سدهای کنگیر، دویرج و سد ایلام رهاسازی شده و در سد سیمره که با توجه به اینکه اگر میزان دبی آب در سد سیمره بالا می‌رفت پمپاژهای پایین‌دست سد دچار مشکل می‌شدند، درنهایت تصمیم گرفته شد که ورودی و خروجی آب در سدهای ایلام کنترل و رهاسازی شود.

استاندار ایلام با ابراز خرسندی از اینکه سیل در استان تلفات جانی نداشت، ادامه داد: اگر پیشگیری‌های لازم قبل از وقوع سیل نمی‌شد فاجعه سیل در استان ایلام بیش از گلستان و لرستان بود، سپاه و ارتش و شرکت بازرگانی، کمیته امداد و بسیج و بنیاد برکت در حین سیل و بعدازآن، پای‌کار بودند و هماهنگی و تعامل بسیار خوبی بین نهادهای مختلف در مدیریت بحران سیل استان وجود داشت.

سلیمانی دشتکی تصریح کرد: حدود ۳۰۰ نقطه و محور در سطح جاده‌های استان به دلیل وضعیت توپوگرافی دچار ریزش و رانش شده و حدود ۱۲۰۰ کیلومتر از جاده‌ها و مسیرهای مواصلاتی ایلام آسیب‌دیده و در بخش کشاورزی نیز ۳۴ هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی  و ۷۶۰ هکتار از باغات استان در سیل اخیر دچار خسارت شدند.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها به‌ویژه سپاه و بسیج در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در استان پای‌کار بودند که جای تقدیر دارد، افزود: در سیل اخیر حدود ۲ هزار واحد مسکونی دچار خسارت شدند که نیاز با بازسازی کامل دارند و علاوه بر این بیش ۱۰۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان خسارت وارد شد.

استاندار ایلام ادامه داد: در جریان وقوع سیل ۷ بالگرد در استان ایلام در اختیار گرفته شد و تا جایی که شرایط اجازه می‌داد از این بالگردها برای خدمات‌رسانی به مردم استفاده شد و در شورای امنیت کشور ایلام، جزو استان‌های برتر در حوزه مدیریت بحران معرفی شد و همچنین ۵ استان کشور معین استان ایلام بودند که کمک‌های زیادی را برای استان ایلام ارسال کردند.

سلیمانی با تاکید بر اینکه باید درباره سد سیمره بازنگری داشته باشیم، تصریح کرد: افزایش حجم سد به اندازه یک میلیارد مترمکعب و جابجایی روستاهای پایین‌دست این سد ضروری است.

سلیمانی دشتکی، با اشاره به طرح‌های شاخص در سال ۹۸، تصریح کرد: در سال ۹۸ طرح گرمسیری به‌عنوان طرح شاخص در استان باید به سرانجام برسد و بخش انتقال خطوط آب این سامانه در استان مرتفع شود، در سفر رئیس‌جمهور محترم به استان که به‌احتمال‌ زیاد اواخر اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود پروژه‌های زیادی برای افتتاح و شروع کار داریم.

وی‌ با بیان اینکه امیدواریم در سفر رئیس‌جمهور، راه‌آهن ایلام کلنگ زنی شود و بحث افتتاح فازهای جدید پتروشیمی ایلام و جانمایی پتروشیمی دره شهر و مهران با حضور ایشان پیگیری و در سال جاری انجام شود، برای میدان نفتی آبان و پایدار ۷۰۰ میلیون دلار اختصاص‌یافته است و واحد اولفین پتروشیمی ایلام نیز امسال افتتاح می‌شود. 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار