کد خبر: ۴۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
اهواز ـ رئیس کل گمرک ایران گفت: کشور چین با ۸.۳ میلیارد دلار در ۱۱ ماه نخست، شریک نخست تجاری ایران است.
به گزارش آرانیوز، مهدی میراشرفی عصر دوشنبه با سفر به خوزستان در حاشیه بازدید از گمرک بندرامام خمینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همانطور که خوزستان به لحاظ کلی یک استان راهبردی در زمینه‌های مختلف کشاورزی، معدنی، صنعتی، اقتصادی، تجارت و بازرگانی است در بحث گمرکات نیز مجموعه‌ای از تمامی مرزها را در این استان داریم به نحوی که گمرکات بنادر دریایی، مرز هوایی و خشکی این استان با کشورهای همسایه است.

وی با اشاره به نگاه کشور به همسایگان در بخش تجارت خارجی افزود: این نگاه به تجارت خارجی مخصوصاً با کشورهایی که شریک اول و دوم تجاری در همسایگی ایران هستند، بسیار پررنگ‌تر است.

رئیس کل گمرک ایران با اعلام خبر صادرات ۴۰ میلیارد دلاری (نفتی و غیرنفتی) به کشور عراق در ۱۱ ماهه اول سال جاری تصریح کرد: کشور چین با ۸.۳ میلیارد دلار مقام اول شریک تجاری و کشور عراق با ۸.۲ میلیارد دلار شریک دوم تجاری ایران است.

میراشرفی با اشاره به همسایگی خوزستان از طریق مرز دریایی و زمینی با کشور عراق عنوان کرد: یکی از اهداف سفر به خوزستان بازدید از گمرکات و ارتقای زیرساخت‌ها تا سطحی که سهم بیشتری از تجارت در مرزهای زمینی و دریایی با عراق داشته باشد.

وی اظهار کرد: اقداماتی که گمرک ایران در شرایط تحریم انجام داده عمدتاً متمرکز بر ارتقای اختیارات گمرکات اجرایی است به شکلی که گمرک ایران عمدتاً به کارهای ستادی مشغول باشد و گمرکات اجرایی از اختیارات بیشتری برخوردار باشند تا بتوانند در تسهیل تجارت و خدمات رسانی به ارباب رجوع به خوبی عمل کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تفویض این اختیارات کافی به گمرکات اجرایی سراسر کشور در تمامی حوزه‌های فنی، اداری مالی و آی تی در حال انجام است، ادامه داد: خوشبختانه در هفته گذشته یکی از مباحث فنی که تعیین ارزش کالاهای وارداتی بود طی بخشنامه‌ای قوی به کلیه گمرکات ابلاغ شد، تعیین ارزش در گمرک ایران انجام می‌شد ولی این اقدام را به گمرکات اجرایی تفویض اختیار کردیم و از ابتدای سال آینده قسمت اعظم فرآیند تعیین ارزش کالاهای وارداتی در گمرکات اجرایی انجام خواهد شد که این فرآیند تأثیر بسزایی در تسهیل تجارت خواهد داشت.

میراشرفی یادآور شد: یکی از برنامه‌هایی که گمرک ایران برای تسهیل تجارت دارد، حرکت به سمت کنترل‌های غیرفیزیکی و غیرمزاحم هست که استفاده از تجهیزات شبیه دستگاه ایکس ری، سامانه‌های جامع گمرکی و لینک آن به سایر دستگاه‌ها از جمله پیش زمینه‌های آن است؛ انجام این اقدامات در برخورداری سریع‌تر مراجعان از خدمات خیلی مؤثر خواهد بود.

وی بیان کرد: طی ۱۱ ماه امسال ۳۸.۵ میلیارد دلار کالا به کشور واردات شده که ۱.۵ میلیارد دلار تراز تجاری مثبت است و از این ۳۸.۵ میلیارد دلار تقریباً ماهی یک میلیارد دلار آن واردات کالای اساسی به کشور است که به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰۰ هزار تُن افزایش داشت.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه در حد توان مشکلات گمرک بندر امام خمینی را حل و هماهنگی بیشتری با دستگاه‌های مرتبط با حوزه تجارت خواهیم داشت، اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل سفر به خوزستان این بوده که عمدتاً کالاهای اساسی از خوزستان به کشور وارد و گمرک حضرت امام در صدر گمرکاتی است که بیشترین کالاهای فله از آن ترخیص می‌شود.

میراشرفی تصریح کرد: گمرک ایران با توجه به اعتبارات در اختیار نسبت به توسعه زیرساخت‌ها اقدام می‌کند که یکی از مهمترین اقدامات تجهیز گمرکات به دستگاه ایکس ری است؛ خوشبختانه با رایزنی‌های اخیر به منظور استفاده از توان تولیدکنندگان داخلی نسبت به خرید و نصب سه دستگاه ایکس ری تولید داخل اقدام کردیم که اکنون در مرحله اخذ تأییدیه از سازمان انرژی اتمی است.

وی با انتقاد از اینکه شاید توجه کافی به ساماندهی مرزهای زمینی نشده بود، گفت: مرزهای زمینی به عنوان یک پتانسیل خیلی قوی هستند که در صورت ساماندهی، هزینه‌های تجارت را کاهش و همچنین منجر به افزایش اشتغال، ارائه خدمات لجستیک و تجارت می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران خبر داد: در هفته‌های گذشته طی بازدید از گمرکات زمینی غرب کشور در باشماق یک سری تصمیمات گرفته شد و برای اولین بار اعتبار قابل توجهی نیز به گمرک پرویز خان اختصاص داده شده که بی سابقه بود؛ بر این اساس باید طی ۱۶ ماه گمرک پرویز خان را ساماندهی کنیم.

میراشرفی در پایان خبر داد: ساماندهی گمرکات چذابه و شلمچه نیز در دستور کار است و طی سفر دو روزه به خوزستان نیز حتماً برنامه‌هایی نیز برای این مرزها خواهیم داشت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار