کد خبر: ۴۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
طرح پولی شدن ۵ تونل شهری اگر چه از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران مورد انتقاد قرار گرفته اما پشت پرده حکایت از آن دارد که مدیریت شهرداری تهران تصمیم به انجام آن دارد و در واقع مدیران اصلاح‌طلب شهری به دنبال گران کردن زندگی در پایتخت هستند.
به گزارش آرانیوز، معاونت حمل و نقل و ترافیک این هفته پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن ۵ تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می شود. پیش نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و به زودی به شورای شهر ارسال می شود.

به گزارش افکارنیوز، بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می شود حداقل عوارض پیش بینی شده حدود ۳ هزار تومان خواهد بود.

مولفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می کند شامل طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر، ساعت تردد خواهد بود.

زندگی در تهران را باید گران کرد !

این نگاه برخاسته از دیدگاهی است که معتقد است زندگی در تهران را باید برای ساکنین آن گران کرد و از مهاجرت به آن کاست .

سیدحسین هاشمی، استاندار سابق و اصلاح‌طلب تهران اوایل سال 96 در پاسخ به سوالی درباره امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت از شهرستان‌ها و سایر استان‌ها به تهران گفت: «امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت به تهران سخت است و باید همچون سایر کشورهای پیشرفته هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعیت کم کرد.»

علاوه بر این محسن صفایی‌فراهانی، فعال اصلاح‌طلب گفته بود: «هر شهروندی که در شهر بزرگ زندگی می‌کند باید هزینه زندگی در شهر بزرگ را بپذیرد. در اکثر کشورهای توسعه‌یافته، مردم با عوارضی که در شهرهای بزرگ بابت زندگی و استفاده از خدمات شهری می‌پردازند، درآمد آن شهر را تامین می‌کنند. فردی که در تهران زندگی می‌کند نسبت به یک شهروند که در یک شهر کوچک زندگی می‌کند، باید 2 نوع عوارض به شهرداری بپردازد. بنابراین باید نوع و میزان پرداخت عوارض در شهرهای بزرگ و کوچک تغییر کند». حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی نیز که یکی از گزینه‌های شهرداری تهران بود از دیگر افرادی بود که تاکید بر بالا بردن هزینه زندگی در پایتخت داشت. مرعشی با تاکید بر اینکه زندگی در تهران باید گران شود، اظهار داشت: «برای اینکه محیطی برای زندگی و هوایی برای تنفس باقی بماند، باید شرایط زندگی در تهران به نسبت سایر کلانشهرها از جمله اصفهان و مشهد گران شود»

سعید سادات نیا، کارشناس شهرسازی که از موافقان تصویب و اجرای لایحه پولی شدن 5 تونل شهری و اتوبان صدر است، درباره ارایه لایحه معاونت حمل و نقل ترافیک شهری برای دریافت عوارض از تونل‌های پایتخت می‌گوید: در سایر کشورها هم از رانندگان در اتوبان‌ها و تونل‌های شهری عوارض دریافت می‌شود و دلیل آن هم این است که این تونل‌ها و اتوبان‌ها با پول مردم و منابع مالی دولت ساخته شده است، اما تنها قشرخاصی یعنی صاحبان خودروهای شخصی از آنها استفاده می‌کنند.

سادات نیا می‌افزاید: این طرح درصورتی که با مکانیسم‌های مناسب اجرایی شود و دریافت عوارض براساس سازوکارهای اصولی باشد، می‌تواند آثار و تبعات مثبتی به همراه داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: با پولی شدن تونل‌های شهری، شاهد کسب درآمدهای پایدارشهری، ارتقای حقوق عمومی، کاهش حجم ترافیک و افت آلودگی هوا خواهیم بود.

این کارشناس حوزه شهری با اشاره به اثرات مثبت اجرای طرح پولی شدن تونل‌ها اضافه می‌کند: کسب درآمد با عملیاتی شدن این طرح، درآمدی برای شهرداری تهران به همراه دارد که می‌تواند شهر را از شر درآمدهای ناپایداری مانند تراکم‌فروشی رها کند.

از طرفی دیگر برخی از اعضای شورای شهر نسبت به این طرح واکنش نشان دادند که در زیر برخی از آن ها را می خوانیم:

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به خبر احتمال پولی شدن تونل‌های تهران گفت: مرجع تصویب عوارض شهر و بهاى خدمات، شوراى شهر است.

وی افزود: لایحه تعیین بهاى خدمات تردد وسایل نقلیه در چند تونل و بزرگراه، هنوز به شورا ارسال نشده و بنابرین شورا هنوز در رد و قبول آن نظرى نداده است و پس از ارسال لایحه از شهردارى، شورا با رعایت جمیع جهات و مصالح عمومى تصمیم‌گیرى خواهد کرد.

حجت نظری،  دیگر عضو شورای شهر تهران در توییتی  با رد ادعای پولی شدن تونل‌های شهری پایتخت در توئیتر خود نوشت: "اخذ عوارض از خودروها برای تردد در تونل‌های شهری صرفاً ایده‌ایست که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مطرح کرده و لایحه‌ای برای آن به شورا نیامده؛ مردم دستگاه پولسازی برای جبران کسری بودجه نیستند و باشناختی که از همکارانم دارم این پیشنهاد در صورت ارائه به شورای شهر رد می‌شود."

پولی شدن تونلهای شهری  واکنشهای مختلفی را در بین کارشناسان و رسانه ها بر انگیخت.

مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، به دنبال انتشار خبری در مورد پولی شدن عبور از تونل های شهری از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در اطلاعیه این مرکز آمده است: طرح دریافت بهای تردد از تونل های شهری در قالب لایحه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد شده و صِرف ارائه پیشنهاد به منزله پذیرش آن نیست و ارسال آن به شورای اسلامی شهر تهران مستلزم تایید آن در شهرداری تهران است.

در ادامه تاکید شده این طرح هنوز به استحضار و تایید حناچی شهردار تهران نرسیده و فقط در مرحله پیشنهاد است.

شهردا ری تهران در ادامه اطلاعیه آورده است: هر گونه طرحی که در دوره جدید مدیریت شهری به اجرا در می آید، در راستای مصلحت و منفعت عمومی جامعه خواهد بود و در این دوره هیچگونه طرحی که برخلاف مصالح شهر و منافع شهروندان باشد، اجرا نمی شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: مدیریت شهری با درک شرایط دشوار اقتصادی موجود جامعه، خود را در کنار شهروندان می داند و از اجرای هر گونه طرحی که باعث افزایش هزینه، ایجاد دشواری و بروز نگرانی برای شهروندان شود، اجتناب خواهد کرد.

قرائن حاکی از آن است که "مدیران اصلاح‌طلب شهری" به دنبال تصویب این طرح و اجرای آن هستند و سیاست آنها "گران کردن زندگی در پایتخت" است که پیش از این نیز طرح‌های از جمله اخذ عوارض طرح زوج و فرد و... را کلید زده‌اند.

در همین رابطه در ماه‌های آتی باید در انتظار طرح‌های جدید از سوی نمایندگان مردم تهران در شورای شهر تهران باشیم‌، طرح‌های که قطعاً به قشر ضعیف و متوسط جامعه، فشار بیشتری را تحمیل خواهد کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار