کد خبر: ۴۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عده ای به شهدای ما در کربلای ۴ و ۵ ایراد می‌گیرند، خجالت بکشید! امروز این همه به مردم فشار وارد شده است ولی عده‌ای هنوز به دنبال توافق با غرب هستند.
به گزارش آرانیوز، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دومین همایش سراسری راویان انقلاب و دفاع مقدس که صبح امروز برگزار شد، ضمن اشاره به اتفاقات دوران دفاع مقدس اظهارداشت: امروز باید چرایی ماندگاری حماسه دفاع مقدس را فهمید، هر بار که سعی در خاموش کردن آن کردند، بیشتر شعله ور شده است.

وی گفت: انقلاب حقیقت بسیار بزرگی است که قابل دفن نیست، هر بار در مناسبات مختلف تلاش می‌کنند که به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضربه بزنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برخی تخریب‌ها علیه دفاع مقدس تصریح کرد: برخی به ما می‌گویند از جنگ صحبت نکنید، می گویند در اصل چرا جنگ کردید؟ در مورد این موضوعات باید ابتدا معلوم کرد که برای روشنگری می‌گویند یا تخریب، در ایام مختلف سال چون نسل‌ها تغییر می‌کنند، دشمنان سعی می‌کنند شبهه ایجاد کنند. از همین موضوع باید فهمید که جنگ و دفاع مقدس بسیار مهم است. مردم هم بسیار به دفاع مقدس اهمیت می‌دهند.

رضایی با اشاره به دستاوردهای دفاع مقدس گفت: اگر امروز با کمک دوستان خود بر داعش پیروز می‌شویم به خاطر تجربه جنگ تحمیلی است. ما امروز نه تنها در جنگ پیروز شدیم بلکه خود متحدان را نیز به جان هم انداختیم.

وی افزود: شاهدیم که پس از جنگ تحمیلی صدام به کویت حمله کرد که شرح آن در خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی وجود دارد. طبق روایتی برخی علت حمله صدام به کویت مربوط به بدهی صدام به این کشور می‌دانند. حال در اصل عامل دیگری باعث حمله عراق به کویت شد و آن این بود که صدام از جنگ با ایران هیچ سودی بدست نیاورد و در پی جبران آن بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: از طرفی در قطعنامه ۵۹۸ هم چیزی کسب نکرده بود، بندهای قطعنامه اکثرا به نفع ایران بود. صدام دید با آن همه تلاش حتی آمریکا هم چیزی به او نمی‌دهد و به همین علت در تلافی آن به کویت حمله کرد.

رضایی ضمن اشاره به شرایط کنونی کشور با زمان دفاع مقدس گفت: سیاست امروز ترامپ شبیه حرکت صدام پس از پذیرش قطعنامه است، آن زمان همین کسانی که برجام را امضا کردند، قطعنامه را تایید کردند. صدام باز حمله کرد و تا ۳۰ کیلومتری کرمانشاه آمد. حال اگر در همان برهه زمانی پیروز می‌شد، قطعنامه را قبول نمی‌کرد.

وی ادامه داد: امروز عده ای به شهدای ما در کربلای ۴ و ۵ ایراد می‌گیرند، خجالت بکشید! امروز این همه به مردم فشار وارد شده است ولی عده‌ای هنوز به دنبال توافق با غرب هستند. امروز ترامپ می‌گوید باید دوباره برجام را بنویسید، اگر صدام هم بعد از قطعنامه پیروز می‌شد، درخواست قطعنامه جدید می‌کرد. صدام از متحدانش خشمگین بود و به این دلیل به کویت حمله کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر جنگ بلا تکلیف می‌ماند، صدام به کویت حمله نمی‌کرد و آمریکا هم به عراق سرازیر نمی‌شد و ما هنوز شاهد موجودی به نام صدام در عراق بودیم. کربلای ۴ و ۵ سرنوشت جنگ را تغییر داد. رزمندگان ما، جنگ را از کشور خودمان به سمت ائتلاف صدام و آمریکا فرستادیم.

رضایی گفت: این اتفاق با پیروزی‌ها میسر شد، آن روز حتی تمام بودجه کشور را به ما نمی‌دادند. به ما گفتند اگر با همین بودجه ناقص می‌توانید بجنگید و اگر نه به امام بگویید، توان جنگ نیست، در اواخر جنگ امکان غافلگیری بسیار کم شده بود. دشمن در درون ما هم نفوذ داشت.

وی ادامه داد: هنر فرماندهان این بود که در شرایط لو رفتگی در جنگ پیروزی کسب می‌کردند. همه به صدام اطلاعات می‌دادند و همه عملیات‌های ما با ضریبی از لو رفتگی انجام می‌شد. در والفجر ۸ هم مجبور شدیم در محلی دیگر عملیات فریب انجام دهیم تا دشمن گول بخورد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: دستاورد جنگ تنها آزادی سرزمین ما نبود، ما همه آنها را با خودشان درگیر کردیم وگرنه هنوز هم درگیری‌ها ادامه داشت. این مکر الهی بود، ما برای شهادت رفته بودیم. امروز عده‌ای به خانواده شهدا و فرماندهان با هدف مقابله با روحیه شهادت طلبی مردم حمله می‌کنند. اما کور خوانده اند. ما تمام قطرات خون خود را به امام حسین و حضرت ابولفضل (ع) نثار خواهیم کرد.

رضایی افزود: هرکدام از یاران امام حسین( ع) که به شهادت می‌رسید، دشمنان هلهله می‌کردند تا مقاومت امام حسین(ع) را بشکنند. ملت ایران حسینی و عاشورایی است. دشمن تحریم اقتصادی وضع کرده و افراد ناکارآمد در داخل به جای ایستادن دربرابر تحریم‌ها، از دفاع مقدس درس نمی‌گیرند و از طرفی به ما می‌گویند شهادت طلبی را زیر سوال بردید.

وی ادامه‌داد: کدام عملیات بود که امام شب قبلش ساعت‌ها برای رزمندگان دعا نمی‌کرد؟ جنگ مربوط به یک یا دو شخص نیست بلکه مربوط به همه ملت است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره اینکه حمله عراق به ایران قابل پیش بینی بود یا نه، گفت: بله ،می‌شد از چند طریق آن‌را پیش بینی کرد. یکی اینکه دشمن به طمع نمی‌افتاد و دولت موقت دشمن را به طمع انداخت و قراردادهای اف۱۶ را لغو کرد.

رضایی گفت: در شرایط امروز کشور، من از دولت می‌خواهم که بودجه نیروهای مسلح را کاهش ندهد و خدای ناکرده غفلت صورت نگیرد.

وی افزود: صدام با ائتلاف آمریکا، کویت و عربستان از چند ماه قبل از پیروزی انقلاب وقتی امام را از عراق تبعید کردند، برنامه‌ای برای مقابله با انقلاب آغاز و جنگ را به ما تحمیل کرد.

رضایی ادامه داد: در جلسه ای که برای ورود به خاک عراق خدمت امام بودیم، بحث شد که در جنوب به مرز رسیدیم ولی ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از زمین‌های ما دست عراق است و مرز ما بیابان است که عارضه طبیعی ندارد و اگر بمانیم، باید نیروی عظیمی در آنجا مستقر کنیم ولی اگر رد شویم پشت رودخانه‌ای می‌توان دفاع کرد. ارتش عراق پشت رودخانه بود و با آبادان ۵۰۰متر فاصله داشت و ما ۲۰ کیلومتر با بصره فاصله داشتیم بنابراین موازنه دفاعی برقرار نبود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من و آقای هاشمی و آقای ظهیرنژاد گفتیم اگر اجازه دهید از مرز عبور کنیم. یک هفته بعد احمدآقا تماس گرفت و گفت، امام چند شرط گذاشتند که از مرز عبور کنید. یکی اینکه آتش توپخانه به مناطق مسکونی نرسد و دیگری اینکه اعلام کنید قصد اضافه کردن خاک عراق به سرزمین را ندارید.

وی درباره پذیرش با تاخیر قطعنامه ۵۹۸ گفت: ابهاماتی در قطعنامه وجود داشت. مسئولان می‌گفتند اول کمیته تعیین متجاوز نوشته شود و بعد اسرا جابجا شوند. قرار شد دبیرکل اعلامیه دهد و مسئولان منتظر بودند که ارتش عراق جملاتی بیان کند.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران در خصوص عامل تغییر استراتژی در سال ۶۵ در حرکت به سمت غرب کشور اظهار کرد: تحلیل فرماندهان این بود که سال ۶۵ در جنوب هدف قابل دستیابی بعد از کربلای ۴و۵ و فاو نیست و افقی در جنوب دیده نمی‌شود. بعضی می‌گفتند ۶ ماه وقت بدهید و در جنوب بمانیم و من گفتم بعد از ۶ ماه عملیاتی می‌شود. گفتند نمی‌دانیم. بررسی کردیم که می‌توان به سلیمانیه و کرکوک نزدیک شد و بر اساس تحلیلی از امام پس از موفقیت در جنوب، جبهه شمال باز شد.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه نقش وی در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ چه بود، تصریح کرد: شما قضاوت کنید. من در نامه‌ای که به آن استناد می‌شود، نوشته‌ام که پذیرش قطعنامه ۵۹۸ را قبول نداریم و این تابلویی فریبنده است و ارتش عراق به ما حمله خواهد کرد. اگر امکاناتی که تقاضا کرده‌ایم به ما داده شود جنگ را زودتر تمام می‌کنیم و اگر داده نشود هم جنگ را ادامه می‌دهیم‌؛ این نامه را یک ماه قبل از پذیرش قطعنامه نوشته بودم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا در طراحی عملیات‌ها بین ارتش و سپاه اختلاف بود یا نه، خاطر نشان کرد: اگر بوده تخصصی بوده و با یک دیدگاه، دیدگاه انقلابی و بر اساس تجربه. دیدگاه ارتش کلاسیک بود و با دیدگاه انقلابی تفاوت داشت. اختلاف سیاسی نبوده است.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران در ادامه در پاسخ به این سوال که علت عقب نشینی از فاو چه بود، گفت: عقب نشینی اجباری بوده است.

رضایی در پاسخ به این سوال که امام روحانی بود، چطور می‌توانستند جنگ را اداره کنند نیز اظهار کرد: در جنگ تصمیم گیری دارای ابعاد مختلفی است. یک بعد رزمندگی است، بعد دیگر تاکتیک، سطح دیگر عملیات است. سطح راهبردی جنگ را امام می فهمید حتی از سیاستمداران دنیا هم بهتر متوجه می‌شدند. اگر قبل از قطعنامه ۵۹۸ آتش بس پذیرفته می‌شد، جنگ تا امروز ادامه داشت، چون سند محکمی وجود نداشت همانطور که امروز هم می‌بینیم در برجام چند اشکال در مسائل اقتصادی بوده و ترامپ از آن سوءاستفاده می‌کند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار