کد خبر: ۴۲۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
امروز در حالی شاهد پایان یافتن رزمایش پیامبر اعظم ۱۲ در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز بودیم ، که این رزمایش محور بحث تمام شبکه های رسانه ای ، تحلیل گران و مفسران سیاسی ، در کل جهان بود .
به گزارش آرانیوز، بدون شک منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به جهت استراتژیکی بودن و نقش ژئوپلتیکی که دارد  همیشه مورد توجه و چشم داشت تمام کشورهای برخوردار و قدرتمند جهان بوده است ، چرا که صادرات نفت این منطقه بیش از ۳۰ درصد صادرات نفت جهان در دریا میباشد و مخصوصا اگر علاوه بر  این ۳۰ درصد که چیزی معادل ۱۹ میلیون بشکه نفت در روز میباشد ،  صادرات بخش اعظم  گاز  به کل جهان را نیز اضافه نماییم ، اهمیت استراتژیک بودن این منطقه بیشتر  هویدا و مشخص میشود .
با این اهمیت منحصر به فرد ژئوپلتیکی که این منطقه در اقتصاد و تجارت جهان دارد هر گونه فعل و انفعالی در این منطقه میتواند بسیار مهم باشد ،  مخصوصا اینکه رزمایش بسیار بزرگ پیامبر اعظم ۱۲  که اصول و راهبرد آن دفاعی است اما مدل آن در سطح عملیاتی و تاکتیکی ،  تهاجمی میباشد .
این رزمایش در شکل و محتوی دارای مختصات و ویژگیهای خاصی میباشد که در ۴۰ سال گذشته در کشور کمتر شاهد بودیم ، چرا که این رزمایش برای اولین بار با این عمق و سطح ، خود به نوعی رونمایی از دکترین جدید نظامی جمهوری اسلامی ایران بود .
 این رزمایش که برای نخستین بار با محوریت عملیات افندی و تهاجمی بود دارای ویژگیها و  چشم اندازهایی چون اقتدار نیروهای مسلح ، امنیت پایدار ،  حفظ امنیت منطقه ، بازدارندگی ،  گوشمالی به دشمنان در صورت تحرک و  ظرفیت سازی های نوین دفاعی در سطح راهبردی است .
بنابراین برداشتی که میتوان از این رزمایش داشت رونمایی مجدد از  همان عزت و اقتدار نیروهای مسلح در ابعادی نوین بود که بر اساس این دکترین ما قصد حمله به هیچ کشوری را نداریم ، اما اگر کشوری قصد حمله یا تجاوز به کشور ما داشته باشد سراسر حمله و هجوم خواهیم بود ،  بعبارتی دیگر این رزمایش گوشمالی به مخالفان ایران در دو بعد منطقه ای و جهانی است و واکنش به کشورهایی است که با بی ادبی سیاسی و منطق جنگلی با ملت ایران صحبت از گزینه نظامی روی میز دارند .

دکتر ایرج مزارعی
کارشناس روابط بین الملل و مدرس دانشگاه
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار