کد خبر: ۴۲۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
به گزارش آرانیوز(حوزه کردستان) مراسم اتمام عملیات حفاری بزرگترین تونل غرب کشور روز یکشنبه با حضور خیرالله خادمی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور، بهمن مرادنیا استاندار کردستان و جمعی از اعضای انجمن های زیست محیطی شهرستان مریوان در محل این تونل برگزار شد.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: جاده سنندج - مریوان با اعتبارات ویژه ای در حال تکمیل است و با اینکه میانگین تخصیص اعتبارات به طرح های عمرانی کشور 37 درصد کاهش داشته اما این طرح توانسته 50 درصد اعتبارات خود را دریافت کند.
منصور مرادی افزود: انتظار می رود وزارت راه و شهرسازی در کنار تکمیل جاده سنندج - مریوان طرح های کامیاران - مریوان، سروآباد - پاوه - نوسود و احداث تونل اورامانات را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد.

وی همچنین از به مناقصه رفتن 70 کیلومتر از جاده های روستایی مریوان در سال جاری خبر داد و افزود: انتظار می رود دولت تلاش بیشتری برای توسعه راه های این شهرستان انجام دهد.

** جاده مریوان سنندج نیازمند 1200 میلیارد ریال اعتبار است
مشاور طرح جاده سنندج - مریوان نیز در این مراسم گفت: عملیات اجرایی اکنون در 52 کیلومتر از جاده جدید مریوان - سنندج در حال انجام است که اتمام آن نیازمند یک هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار است.

مظفر بیگلر اضافه کرد: در صورت تامین این میزان اعتبار پیمانکاران ظرفیت اتمام عملیات اجرایی را در مسیر تیژ تیژ گاران تا شهریور 98 را دارند.

وی افزود: تاکنون 2 هزار و 360 میلیارد ریال اعتبار از چهار هزار و 600 میلیارد ریال مورد نیاز آن برای این طرح هزینه شده که ادامه اتمام طرح تا پایان یک هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.
بیگلر تاکید کرد: احداث کنار گذر شرقی مریوان از ضرورت های تکمیل این طرح است تا بتوانیم مرز رسمی باشماق را به مرکز کشور بدون رد شدن خودروهای ترانزیتی از مرکز شهر متصل کنیم.

مشاور طرح جاده سنندج - مریوان اظهار داشت: به همین منظور کنار گذر شرقی مریوان برای اتصال به مرز رسمی باشماق به طول 32 کیلومتر با عرض 12 متر مطالعه شده و با یک هزار و 90 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز آماده مناقصه گذاری است.

بیگلر یادآور شد: این طرح به طول حدود 100 کیلومتر به سه بخش تقسیم شده که 35 کیلومتر آن در حال مطالعه، 10 کیلومتر برای اصلاح، مطالعه شده و آماده مناقصه است و بخش سوم نیز به طول 52 کیلومتر از سه راهی تیژ تیژ گاران تا مریوان است.

وی گفت: بخش سوم طرح هم اکنون در حال احداث است که بیشتر مسیر آن همراه با سه دستگاه تونل در حال اتمام است.

بیگلر اضافه کرد: تنها تونل باغان این مسیر یک هزار و 942 متر است که عملیات حفاری در یک هزار و 886 متر آن انجام شده و بقیه مسیر نیز شامل کانال های آن است.

به گزارش ایرنا، تونل باغان به طول یک هزار و 884 متر با احتساب متعلقات آن یک هزار و 943 متر بزرگترین تونل در غرب کشور و یکی از بخش‌های مهم و حیاتی پروژه سنندج - مریوان است.

برای ساخت این تونل در مجموع 730 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که تاکنون 500 میلیارد ریال آن هزینه شده است.

عملیات اجرایی حفاری تونل باغان از 20 مرداد سال 96 آغاز شد و در کمتر از 16 ماه به پایان رسید، عرض این تونل 10 متر و 50 سانتی متر و ارتفاع مفید آن 5 متر و 80 سانتی متر است.

این تونل ضمن کاهش هفت کیلومتری مسیر پر پیچ و خم محور قدیم سنندج - مریوان از تصادفات و سوانح بالای این محور بطور چشمگیری می کاهد.

طول طرح احداث جاده سنندج - مریوان موسوم به تیژ تیژ - گاران 52 کیلومتر است که شامل سه تونل همرو، گزردره و باغان است که هم اکنون حفاری هر سه تونل به پایان رسیده است.
پروژه احداث جاده جدید سنندج - مریوان (تیژتیژ، گاران) در حال حاضر 71 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن چهار هزار و 160 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

تا پایان سال گذشته، 2 هزار و 360 میلیارد ریال برای ساخت این جاده ارتباطی هزینه شده و در سال جاری یک هزار میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص یافته است.

جاده فعلی سنندج به مریوان با 125 کیلومتر طول، دارای پیچ های متعددی است که با بهره برداری از جاده جدید علاوه بر کاهش 25 کیلومتری طول مسیر، مدت زمان تردد از سنندج تا مریوان حدود 75 دقیقه کاهش می یابد.

 

کردستان تا پایان دولت دوازدهم به شبکه ریلی کشور می پیوندد

 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همت دولت دوازدهم پیوستن تمام مراکز استان ها به شبکه ریلی بوده که برای کردستان در بودجه سال ۹۸ اعتبار مورد نیاز دیده شده است.

خیرالله خادمی با بیان اینکه در حال حاضر در سطح کشور سه هزار و ۴۱۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجرا است که این میزان شامل ۶۰ درصد کل راه های ریلی است, اظهارداشت: این میزان طرح نشان از همت دولت برای اتصال مراکز استان ها به شبکه ریلی کشور است و در این راستا طی یک سال گذشته استان های همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی متصل شده اند.

وی افزود: در سال جاری نیز اتصال سه استان در دستور کار قرار گرفت که تاکنون آذربایجان غربی به این شبکه متصل شده و دو استان دیگر نیز تا پایان سال جاری به این شبکه متصل می شوند و در ادامه برنامه توسعه ریلی کشور چند استان دیگر از جمله کردستان تا پایان این دولت به شبکه ریلی متصل می شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر کشورچ ۱۲ هزار و ۳۷۰ کیلومتر انواع راه ریلی، بزرگراهی و آزاد راهی در دست احداث دارد, ادامه داد: در بحت آزادراه هم اکنون یک هزار و ۱۶۰ کیلومتر آزاد راه در دست احداث است که شامل ۵۰ درصد از دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه موجود کشور است.

خادمی با بیان اینکه این میزان آزاد راه در ۱۶ محور برنامه ریزی شده که با اتمام آن مناطق شمال به جنوب و شرق به غرب متصل می شوند, یاداور شد: هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در حال احداث است که در سال جاری یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از این طرح ها به بهره برداری می رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: توسعه تجارت خارجی از اهداف جمهوری اسلامی است و در این راستا وزارت راه و شهرسازی به دنبال اتصال ۱۰ مرز رسمی کشور به نقطه صفر مرزی است و همچنین در چند سال گذشته با تحولات کشور عراق به دنبال توسعه راه های کشور برای اتصال به این کشور برای توسعه مراودات تجاری هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه در این راستا مرزهای مختلف از استان های مختلف به کشور عراق متصل می شود که مرز باشماق مریوان از جمله مرزهای رسمی غرب کشور است, گفت: توسعه کردستان بر مبنای راه تعریف شده و در این راستا ایجاد راه های بزرگراهی جدید در تمامی محورهای این استان برنامه ریزی و آغاز شده است.

خادمی اظهارداشت: کریدور شمال به جنوب از مهمترین طرح های در حال اجرای کردستان است که هم اکنون ۱۲۷ کیلومتر از ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان به صورت بزرگراه احداث شده و ۱۶۵ کیلومتر آن نیز به مناقصه رفته است و اتصال مرز باشماق در جاده مریوان - سنندج به سمت مرکز کشور و پس از آن به مشهد مقدس از اهداف احداث این جاده است.

وی افزود: در این راستا علاوه بر تلاش دستگاه های مختلف، نهاد رهبری نیز برای تکمیل جاده سنندج - مریوان ورود پیدا کرده به طوری که در سال گذشته ۷۷۰ میلیارد ریال به این طرح اعتبار تزریق شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور یاداور شد: این طرح به صورت منسجم در حال انجام است که ۷۷ درصد از اعتبار مصوب یک هزار میلیارد ریالی آن در دو سال گذشته را جدی کرده است و در سال جاری بالاترین اعتبارات دریافت شده کشور را داشته است.


نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار