کد خبر: ۴۲۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
وزیر امور خارجه گفت: اروپایی‌ها می‌خواهند بدون هزینه برای رفع نگرانی‌های امنیتی، صرفا از منافع برجام بهره‌مند شوند که این امکان‌پذیر نیست.
به گزارش آرانیوز، به نقل از  خانه‌ ملت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در توضیح ادعای اخیر رویترز درباره عدم پوشش فروش نفت در جریان مراودات مالی اتحادیه اروپا با ایران، اظهارداشت: بر اساس اطلاعاتی که ما داریم اینگونه نیست، زیرا اگر پول نفت ایران به حسابی واریز نشود مشخص نیست که پولی برای مراودات وجود داشته باشد، از سوی دیگر قسمت عمده صادرات جمهوری اسلامی ایران نفت است بنابراین به نظر می‌رسد برخی فضاسازی‌ها در حال شکل‌گیری است تا مردم را ناامید کند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه بر توان داخلی خود تأکید داشته و از این رو تلاش خود را با اروپایی‌ها ادامه دادیم و بر این باوریم که اروپایی‌ها در تلاش برای ارتباط با ایران هستند. اروپایی‌ها معتقدند که اجرای برجام برای امنیت آنها ضروری است لذا آنها برای تأمین امنیت خود و اجرای برجام باید هزینه کنند.

وی یادآور شد: ما در تماس فنی با اروپایی‌ها هستیم تا این مکانیزم ویژه مالی برقرار شود، بنابراین امیدواریم spv بتواند نیازهای کشور را در حد قابل قبولی تأمین کند.

ظریف در خصوص مذاکرات با کشورهای ۱+۴ پیرامون برجام، گفت: اروپایی‌ها قرار بود این مکانیزم را به عنوان اولین قدم راه‌اندازی کنند و تاکنون تلاش‌هایی هم کردند. به نظر احتیاط بیش از حدی از طرف اروپایی‌ها احساس می‌شود، اروپایی‌ها می‌خواهند بدون هزینه برای رفع نگرانی‌های امنیتی، صرفا از منافع برجام بهره‌مند شوند که این امکان‌پذیر نیست.

وزیر امور خارجه، ادامه داد: با این شرایط در مجموع به نظر می‌رسد اروپایی‌ها این واقعیت را درک کنند و امیدواریم در روزهای آینده خبرهای خوبی در این مورد بشنویم، زیرا از سوی اروپایی‌ها اطلاعات مقدماتی مثبتی برای ثبت کانال مالی به ما رسیده بنابراین امیدواریم هر چه زودتر به واقعیت بپیوندد البته بعد از آن تضمین عملی از اهمیت زیادی برخوردار است.

ظریف در واکنش به توییت وزیر خارجه آمریکا در مورد آزمایش‌های موشکی ایران، گفت: آقای پمپئو هیچ اعتباری برای قطعنامه شورای امنیت قائل نیست و برخلاف تعهدات بین‌المللی از برجام خارج شدند اما دیگران را به خاطر اجرای برجام مجازات می‌کنند لذا از وی توقع بیشتری نیست.

وی با تاکید بر اینکه در برجام آزمایش موشک برای ایران ممنوع نشده است، گفت: در قطعنامه ۲۲۳۱ هم صرفاً در مورد موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است اما ممنوع نشده بلکه از ایران خواسته شده از این نوع موشک‌ها استفاده نشود.

وزیر امور خارجه یادآور شد: ایران به دنبال استفاده از سلاح هسته‌ای نیست، این موشک‌های ایرانی هم برای حمل سلاح هسته‌ای تولید نشده‌اند، در واقع موشک‌های تولیدی ما برای کلاهک متعارف طراحی شده‌اند. موشک‌هایی که برای کلاهک هسته‌ای طراحی شوند نیاز به دقت ندارد و برای اینکه به دقت برسید نیاز به هزینه بالایی دارد. جمهوری اسلامی با حمله اخیر به تروریست‌ها نشان داد که موشک‌های جمهوری اسلامی کاملاً نقطه زن است.

ظریف با بیان اینکه برای طراحی موشک نقطه‌زن نیاز به کلاهک های متعارف است، تاکید کرد: اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد آزمایش موشک‌های ایرانی همانند گذشته از پایه غلط است، آنها بهتر است قطعنامه  ۲۲۳۱ را مطالعه کنند.

وزیر امور خارجه در پایان به موضوع خشونت علیه معترضان در فرانسه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اعتراض به صورت مسالمت آمیز حق همه مردم است اما اعتراض باید در چارچوب قانون باشد. به همین جهت همان مباحثی که در مورد کشور خودمان مطرح می‌کنیم، در مورد سایرین هم قائل هستیم لذا مقامات فرانسوی در برابر اعتراضات مردم باید به صورت مسالمت آمیز با آنها برخورد کنند
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار