کد خبر: ۴۲۱۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با اشاره به نصب ۵۳ سامانه ثبت تخلف در محورهای این استان گفت: به زودی ۱۵ دستگاه دیگر نیز در طول راه‌های شریانی گیلان نصب می‌شوند.
 محمدرضا نازک‌کار پیش از ظهر امروز در همایش هم‌پیمانی با ایمنی راه‌ها به‌مناسبت روز جهانی قربانیان سوانح رانندگی در رشت اظهار داشت: 53 سامانه ثبت تخلف در محورهای گیلان نصب شده است و 15 دستگاه دیگر نیز به زودی راه‌اندازی می‌شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان سه اصل مهمی که در بروز سوانح رانندگی مؤثر هستند را برشمرد و افزود: عامل انسانی،‌ وسیله نقلیه و عامل راه سه مؤلفه تأثیرگذاری است که در بروز حوادث جاده‌ای منجر به فوت،‌ جرح و یا خسارت نقش بسیار عمده‌ای را برعهده دارند.

نازک‌کار با بیان اینکه حدود 800 نفر در مجموعه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان فعالیت می‌کنند تصریح کرد: طبق آمار کارگروه تخصصی ترافیک حدود 97 نقطه پرحادثه در راه‌های گیلان شناسایی شده است که بیشترین تصادفات نیز در همین نقاط یاد شده اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید
آمار کشته‌شدگان سوانح رانندگی در رشت 39 درصد کاهش یافت

گیلان|‌ سالانه 2000 کودک در سوانح جاده‌‌ای کشور کشته می‌شوند

وی آشکارساری نقاط پرحادثه در راه‌های گیلان از طریق نصب تابلوهای خاص هشدار دهنده را متذکر شد و اظهار داشت:‌ در فاز نخست 10 منطقه در گیلان که بیشترین آمار وقوع حوادث جاده‌ای را داشته‌اند شناسایی شد تا عملیات فیزیکی و مهندسی جهت کاهش بروز سوانح در آن‌ها اجرایی شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان گسترش و ارتقاء فرهنگ ترافیکی را از دیگر اقدامات این دستگاه اعلام کرد و بیان داشت: یکی از عناصری که سبب کم رنگ شدن آموزش‌های ترافیکی می‌شود عوامل اقتصادی است به طوری‌که تمامی کارکردهای آموزش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نازک‌کار فشارهای روحی و تنش‌های روزمره در افراد را یکی از علل بروز رفتارهای هنجارشکنانه رانندگان دانست و ابراز داشت: طبق یک باور عمومی در جامعه همه از پلیس برای کنترل ترافیک انتظار دارند در صورتی‌که پلیس قادر به هدایت اذهان افراد و مسائل روحی روانی آنان نیست.

وی از کاهش تعداد کشته‌شدگان در تصادفات و سوانح جاده‌ای کشور خبر داد و عنوان کرد:‌ در 10 سال گذشته یعنی مابین سال‌های 85 تا 95 آمار کشته شدگان در کل کشور از 21 هزار نفر به 16 هزار نفر کاهش پیدا کرد که گیلان از حیث مهار آمار کشته‌شدگان موفق‌تر عمل کرده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان از وجود 420 کیلومتر بزرگراه در این استان خبر داد و ابراز داشت: در حال حاضر حدود 59 کیلومتر آزاد راه در سطح گیلان وجود دارد به همین علت آمار تصادفات و برخوردهای رخ به رخ در این استان به نحو مطلوبی کاهش پیدا کرده است.

نازک‌کار به برخی از اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان اشاره کرد و اظهار داشت: به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند،‌ برگزاری دوره‌های آموزشی،‌ اجرای طرح‌های نظارتی و کنترلی و رسیدگی به تخلفات انجام شده از جمله برخی از برنامه‌های پیاده شده این اداره کل هستند.

وی از کاهش 39 درصدی آمار تصادفات جاده‌ای گیلان در 8 ماهه نخست امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: نصب سامانه‌های هوشمند‌ در کاهش آمار بروز سوانح رانندگی در جاده‌ها و محورهای گیلان بسیار مؤثر بوده است به همین علت افزایش این سامانه‌های ثبت تخلفات در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان احداث مجتمع‌های خدمات رفاهی در طول راه‌های این استان را مورد تأکید قرار داد و افزود:‌ تاکنون 14 مجتمع خدمات رفاهی در محورهای گیلان احداث شده است و تعداد 14 مجتمع دیگر نیز جهت ساخت در مسیر دریافت مجوز و انجام امور اولیه هستند.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی گیلان نیز در این مراسم از کشته شدن سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر به علت سوانح جاده‌ای خبر داد و عنوان کرد:‌ طبق آمارهای اعلام شده سالانه حدود 20 تا 50 میلیون نفر در دنیا دچار سوانح منجر به جرح ناشی از تصادفات رانندگی می‌شوند.

سرهنگ محمد رضا محمدی از کشته شدن 17 هزار نفر در ایران به علت وقوع تصادفات رانندگی خبر داد و تصریح کرد: ایران در رتبه‌بندی عوامل اصلی دخیل در مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی هم‌اکنون در رتبه سوم جهان قرار دارد اما این آمارها هر ساله در کشورمان در حال افزایش است.

وی میانگین سنی بیش از نیمی از کشته شدگان حوادث ترافیکی در جهان را بین 15 تا 44 سال عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر و طبق آمارهای جدید ارائه شده حدود 73 درصد از کل کشته‌شدگان در حوادث ترافیکی و تصادفی جهان را مردان جامعه تشکیل می‌دهند.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی گیلان با اشاره به اینکه در ده ساله اخیر 210 هزار و 628 نفر در ایران قربانی تصادفات شده‌اند افزود:‌ طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 95 تصادفات رانندگی به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود 7 درصد تولید ناخالص داخلی کشورمان را شامل می‌شوند.

محمدی از وارد شدن روزانه 32 میلیون تومان ضرر و زیان اقتصادی ناشی از وقوع سوانح رانندگی به کشور سخن گفت و تصریح کرد: در سال‌های اخیر و در مجموع معادل 25 میلیارد دلار خسارت مالی ناشی از بروز تصادفات رانندگی بر اقتصاد ایران تحمیل شده است.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار