کد خبر: ۴۲۱۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه اگر برنامه ریزی تربیت و آموزش از مهدکودک اغاز نشود به اهداف دست پیدا نمی‌کنیم گفت: توسعه کشور نیازمند سرمایه‌گذاری روی تربیت درست کودکان است.
 رضوان حکیم‌زاده پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی کودکان ایران اسلامی اظهار داشت: در و دیوار شهر یزد هم با مقاوت در برابر حجوم مدرنیته‌ای که هم شهر های ما را در بر گرفته است مقاومت کرده و امیدوارم این خصلت مردم این دیار الگویی برای سراسر کشور باشد.

وی افزود: ما باید هدف خود را مشخص کنیم و ببینیم فعالیت‌های تربیتی را برای چه کسی انجام می‌دهیم و اگر این باور را نداشته باشیم که باید از پیش دبستانی بحث تربیت درست را شروع کنیم بازنده هستیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر که ما می‌خواهیم توسعه داشته باشیم باید ببینیم که چه چیزی برای تربیت و آموزش کودکان محیا می‌کنیم و امیدوارم این شروع سرآغازی برای تربیت ارزنده‌ای در دوره پیش دبستانی دانش‌آموزان باشد.

حکیم‌زاده با بیان اینکه اندیشمندان دریافت کرده‌اند هر تربیت ارزنده‌ای در پیش دبستانی است گفت: تربیت در دوران کودکی با محوریت پیش دبستانی باید در هر خانواده‌ای جای خود را پیدا کند.

وی با شاره به سخنان امام (ره) و مقام معظم رهبری درباره تربیت کودکان در سنین پایین عوان کرد: ما باید در بسیاری از رویکرد ها که بر نظام تعلیم و تربیت ما حاکم شده است تجدید نظر اساسی با توجه به سخنان این بزرگواران داشته باشیم.

حکیم‌زاده امر هویت بخشی و هویت شناسی را مهم دانست و تصریح کرد: اهمیت پیش دبستانی به چهار دسته پژوهش‌های حوزه علوم شناختی، اقتصاد آموزش، پژوهش‌های حوزه علوم اجتماعی و رفتاری و عدالت آموزشی  تقسیم می‌شود.

وی با توضیح درباره پژوهش‌های حوزه علوم شناختی بیان کرد: این پژوهش‌ها نشان داده است که رشد مغز در سال‌های اولیه کودکی بسیار سریع است و اکثر ارتباطات مغزی تا 5 سالگی شکل می‌گیرند و از آن پس شروع به رشد می‌کنند بنابراین اگر این زمان مهم را برای شکل‌گیری شخصیت، هویت، تربیت و یادگیری استفاده کنیم سرمایه‌های کشور را به خوبی تربیت می‌کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اقتصاد آموزش و پرورش به سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی تاکید دارد و ثابت شده است نرخ بازگشت سرمایه در سنین پایین بسیار زیاد است و هرچقدر سن افزایش یابد این نرخ افزایش پیدا می‌کند.

حکیم‌زاده یافته‌های علوم اجتماعی را از مسائل مهم پیش دبستانی دانست و عنوان کرد: پژوهش‌های متعددی صورت گرفته در ارتباط با اینکه اگر کودکان به پیش دبستانی بروند و مشخص شده این کودکان از جهت شناخت عمومی، مهارت‌های گفتاری، مقیاس حافظه با کسانی که این دوره را درک نکرده‌اند متفاوت‌اند.

وی در بحث عدالت آموزشی هم گفت: معنای واقعی عدات آموزشی برخوداری از فرصت‌های  برابر یاد‌دهی و یاد‌گیری است یعنی اگر دانش‌آموزی به کلاس اول می‌رود چه اندازه فرصت یاد گرفتن دارد.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار