کد خبر: ۴۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵
مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بیان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بنیاد ملی نخبگان استان خوزستان صبح امروز در هتل نیشکر اهواز برگزار شد.

امضای تفاهم‌نامه برای باز شدن پای نخبگان به میراث

 به گزارش خبرنگار آرانیوز(حوزه خوزستان )

در این مراسم علی‌رضا زراسوندی، رییس بنیاد ملی نخبگان استان خوزستان، گفت: بنیاد ملی نخبگان خوزستان بنیاد جوانی است که سال 90 تاسیس شد. به نظر من این بنیاد با توجه به پتانسیل‌های استان خوزستان خیلی دیر تاسیس شد اما تا به امروز گستره فعالیت‌های این بنیاد به جامعه نخبگان استان گزارش نشده است.

 وی افزود: یکی از فعالیت‌های ما در بنیادهای استانی پایش و توانمندسازی جوامع نخبگانی متفاوت است. نخبه به کسی می‌گوییم که تخصص خاصی داشته باشد و همچنین دارای مدرک و تخصص در حوزه کاری خودش باشد. همچنین خلاقیت داشته و در جامعه تاثیر گذار باشد.

 او ادامه داد: یکی از مباحثی که پیگیری کردیم ایجاد شورای علمی نخبگان است. این شورا عالی‌ترین شورای علمی در استان است که سیاست گذاری‌های کلان در حوزه نخبگان استان در این شورا انجام می‌شود. در ذیل شورای علمی کارگروه‌های تخصصی داریم که متناسب با شرایط هر استان شورای نخبگان کشور مجوز این کارگروه‌ها را صادر می‌کند.

 رییس بنیاد ملی نخبگان استان خوزستان اظهار کرد: تلاش کردیم و توانستیم مجوز چهار یا پنج کارگروه تخصصی را بگیریم. نخستین کارگروهی که مجوز آن را دریافت کردیم کارگروه میراث فرهنگی است. برای میراث فرهنگی برنامه‌های کلانی را پیش‌بینی کرده‌ایم. لازمه تشکیل و ایجاد کارگروه در بنیاد علمی نخبگان عقد یک تفاهم‌نامه است که امروز اجرایی شد.

 زراسوندی خاطرنشان کرد: نخبگان این حوزه‌ها در کارگروه‌های تخصصی فعالیت خواهند کرد. هدف این کارگروه‌ها پایش و توانمندسازی نخبگان حوزه‌های مختلف است. اکنون این تفاهم‌نامه برای حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که نخبگان این حوزه شناسایی و توانمندسازی شوند و بتوانند در استان سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر باشند. به عبارتی به واسطه این کارگروه‌ها از سرگردانی جوامع نخبگان در استان و کشور جلوگیری می‌کنیم و باعث می‌شود نظرات و تصمیم‌سازی‌های آن‌ها در کانال مشخصی حرکت کند.

 وی خاطرنشان کرد: بنیادهای نخبگانی در استان‌ها به لحاظ تشکیلاتی بنیادهای سبک و چابکی هستند. در کل کشور چنین بنیادهایی را طراحی کردیم که سبک و چالاک باشند. بنیاد نخبگان اصلا وارد فاز اجرایی نخواهد شد بلکه فقط مسیر را بر اساس اسناد مشخص می‌کند.

 سپس افشین حیدری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان، گفت: جایگاه نخبگان در تعیین نقش راه در پروژه‌های مختلف است و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به وظیفه ذاتی خودش نیازمند این است که با استفاده از ظرفیت  علمی استان بتواند در مسیر توسعه خوزستان نقش خوبی را ایفا کند.

 وی افزود: میراث فرهنگی یک نگاه است و وظیفه معرفی هویت و شناسنامه هر ملت را بر عهده دارد. با میراث فرهنگی می‌توان به خیلی از داشته‌هایی که در سطح جامعه فراموش شده برگردیم. در حوزه گردشگری هم سهم گردشگری از درآمد ناخالص کشور در سال گذشته بیش از شش میلیارد دلار بوده است پس باید نقش خوزستان را در این درآمد شناخت و به سمتی برویم که خوزستان نیز سهم خودش را با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی که در این حوزه دارد پیدا کند.

 حیدری خاطرنشان کرد: در نوروز 94 به لطف حمایت‌های مدیریت عالی استان اعلام کرده بودیم که بیش از 14 میلیون بازدید اتفاق افتاد. این 14 میلیون بازدید به معنی این نیست که 14 نفر به خوزستان سفر کردند. یا آن جا که گرفتیم 9 میلیون بازدید داشتیم این نیست که 9 میلیون نفر به خوزستان سفر کردند. وقتی می‌گوییم بازدید اتفاق افتاد یعنی این که یک شخص ممکن است از پنج یا شش اثر بازدید کرده باشد. در نوروز 94 یکی از دلایل رشد بازدید در استان سفر خوزستانی‌ها به سایر نقاط استان خوزستان است و می‌شود گفت خوزستان‌گردی در بین خانواده‌های خوزستانی نهادینه شده است.

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان ادامه داد: با توجه به این ظرفیت‌هایی که در استان داریم می‌توانیم جلساتی با بنیاد نخبگان استان برگزار کنیم. در حوزه صنایع دستی به دنبال سند توسعه صنایع دستی استان هستیم. با توجه به ظرفیتی که در بنیاد ملی نخبگان وجود دارد می‌توان برنامه‌ریزی بهتر و منسجم‌تری داشته باشیم. در حوزه میراث فرهنگی بعد از ثبت جهانی شوش که تیر ماه به صحن یونسکو خواهد رفت و امیدوارم به عنوان سومین اثر ثبت جهانی خوزستان ثبت جهانی شود دو وظیفه مهم حفاظت و معرفی را برعهده خواهیم داشت.

 وی تاکید کرد: حفاظت یکی از موضوعاتی است که می‌توان با کمک نخبگان و خواص استان انجام داد. با کمک مردم می‌توان حفاظت بهتری از آثار تاریخی صورت داد. ما معتقدیم مردم حفاظت را بهتر از دولت انجام می‌دهند و هر کاری به مردم سپرده شود نتیجه بهتری دارد. در بحث معرفی هم در کنار کارگروه مشترک میراث فرهنگی و بنیاد ملی نخبگان که تمام برنامه‌هایمان را از خروجی این کارگروه انجام خواهیم داد و در کنار آن کارگروه بازاریابی و تبلیغات از دوستانی که در اطلاع‌رسانی تخصص دارند تشکیل می‌دهیم. در کشور تنها یک استان این کارگروه را دارد که نتیجه گرفته و با الگوبرداری این کار را انجام می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم خوزستان را خوب معرفی کنیم و بتوانیم فرصت سرمایه‌گذاری در استان خوزستان را به تمام سرمایه‌گذاران کشور ارایه دهیم.

 او تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که با کمک بنیاد ملی نخبگان نقش گردشگری خوزستان در درآمد ناخالص استان را افزایش دهیم. قطعا بنیاد می‌تواند به ما کمک کند تا گردشگری استان را به جایگاهی که شایسته آن است با توجه به جاذبه‌های گردشگری استان برسانیم. امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم جلسات مشترک این کارگروه را تشکیل بدهیم و از ظرفیت‌های بنیاد ملی نخبگان خوزستان استفاده کنیم.

 در ادامه عاطفه رشنویی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، گفت: مطمئن هستم اتفاق عقد تفاهم‌نامه بین میراث فرهنگی و بنیاد ملی نخبگان می‌تواند برای تهیه نقش راه، پلان مدیریت، اسناد بالا دستی و نحوه حرکت برای اعتلای گردشگری استان اتفاق مبارکی باشد.

 وی افزود: با توجه به این که میراث فرهنگی یک علم فرارشته‌ای است باعث می‌شود در تمام رشته‌ها نخبه‌ها بتوانند به مقوله رشد آن کمک کنند و در نوشتن برنامه‌ها برای رشد آن تاثیرگذار باشند. تخصص در میراث فرهنگی با پایش نخبگان این حوزه بیشتر رشد خواهد کرد و به منصه ظهور می‌رسد و می‌توان آن را در صنعت گردشگری مشاهده کرد. برنامه‌ریزی و مدیریت سیستم در این حوزه باعث می‌شود با استفاده از نظرات و پیشنهادات نخبگان این حوزه ما را هر چه بیشتر به سمت استانداردسازی نسبت به استانداردهای جهانی ببرد.

 رشنویی ادامه داد: با توجه به حوزه‌های مختلفی که در میراث فرهنگی وجود دارد می‌توان از نخبگان متفاوتی استفاده کرد و در پلان مدیریت و نقشه راه به میراث فرهنگی کمک کنند. امیدوارم با پایش و توانمندسازی این نخبگان و با فراخوانی که اعلام خواهد شد برای دعوت از نخبگان همه افرادی که در این حوزه فعالیت دارند پای کار بیایند و بتوانیم کار را به سمت علمی‌تر شدن پیش ببریم.

 به گزارش خبرنگار ایسنا، در پایان این مراسم تفاهم‌نامه منعقد شده بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و بنیاد ملی نخبگان خوزستان رونمایی شد و به امضای افشین حیدری و علی‌رضا زراسوندی رسید. 


منبع : ایسنا
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار