کد خبر: ۴۱۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
بیرجند- نرخ گذاری زرشک به عنوان یکی از مهمترین محصولات استراتژیک استان خراسان جنوبی حائز اهمیت بوده و از دغدغه های کشاورزان منطقه محسوب می شود.
به گزارش آرانیوز، جلسه قیمت گذاری برای محصول زرشک خراسان جنوبی با حضور مدیران دستگاه های مربوط در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی برگزار شد.

غلامرضا قربانی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در این جلسه گفت: قیمت گذاری محصولات کشاورزی در استان خراسان جنوبی به واسطه حجم زیاد تولیدات استراتژیک چون زرشک و زعفران از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه نقش سازمان تعاون روستایی در این زمینه در حوزه بازرگانی شکل می گیرد، اظهار کرد: خرید و فروش محصولات کشاورزی چون زرشک و زعفران یا به صورت توافقی و یا تضمینی انجام می شود.

مداخله تعاون روستایی در راستای حمایت از کشاورز

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی هر زمان که احساس کرد برای حمایت از کشاورز و به تعادل رسیدن قیمت محصول نیاز به مداخله وجود دارد ورود پیدا کرده که این مهم بار روانی مثبتی داشته است.

قربانی بیان کرد: تشکل های حوزه کشاورزی به صورت طبیعی محصولی را خریداری می کنند که از کیفیت معقولی برخوردار باشد چرا که در غیر اینصورت برای فروش محصول کشاورزی مد نظر با مشکل رو به رو خواهند شد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی ادامه داد: بی شک اگر تعیین قیمت صورت نگیرد دلالان و واسطه گران زرشک موجود در بازار و در دست کشاورز را به هر قیمتی خواهند خرید.


اعطای تسهیلات راهکار برون رفت از خام فروشی محصول زرشک

سید حسین خیریه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بارزگانی، صنایع، معادون و کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اگر بخواهیم از خام فروشی در حوزه زرشک خارج شویم باید به فعالان در این زمینه تسهیلات کم بهره بدهیم.

وی اظهار کرد: تسهیلاتی که به صنایع تبدیلی و خرید زرشک تعلق می گیرد تا حد زیادی می تواند کمبود نقدینگی را برای کوتاه مدت تأمین کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در زمینه قیمت گذاری و خرید محصول زرشک نیز هدف قطع کامل دست واسطه ها نیست چرا که اگر واسطه گران نباشند خرید و فروشی صورت نمی گیرد بلکه هدف این است که  زرشک در دست کشاورز را به هر قیمتی از او خریداری نکرده و حق وی ضایع نشود.

 مهدی بهدانی مدیر امور سرمایه گذاری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: در خراسان جنوبی به صورت سالیانه ۵۰ هزار تن زرشک  در ۵ – ۶ شهرستان خراسان جنوبی تولید می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به حجم زیاد تولید محصول زرشک در خراسان جنوبی هیچ دستگاه و نهاد دولتی نمی تواند همه محصول را خریداری کرده و یا برای آن برنامه ریزی کند و از این جهت تبیین کنیم چه تشکل ها و واحدهای فراوری خراسان جنوبی قصد خرید چه میزان محصول را دارند.

در قیمت گذاری زرشک باید کشاورز به سود معقول برسد

مدیر امور سرمایه گذاری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بر اساس الفبای اقتصاد هرگاه عرضه زیاد شود، قیمت کالا پایین می آید، بیان کرد: قیمتی که برای زرشک و سایر محصولات کشاورزی تعیین می شود نباید به گونه ای باشد که کشاورز به سود معقولی که حاصل دسترنج اوست، نرسد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می شود که به واحدهای فراوری تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد، کشاورزان زرشک کار با سود ۱۰ درصد و به بحث توسعه باغات زرشک تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد پرداخت شود.

احسان بیکی عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: در حالی که قیمت برخی از محصولات کشاورزی چون پسته به چند برابر رسیده است ولی قیمت زرشک نسبت به سال قبل تغییری نکرده است.

قیمت زرشک تحت تأثیر نوسانات ارزی نیست

وی اظهار کرد: هر چند به واسطه اینکه زرشک محصول عمده صادراتی خراسان جنوبی نیست نوسانات قیمت ارز بر آن تأثیر نگذاشته است ولی باید شرایط را به گونه ای تنظیم کنیم که  کشاورز نیز حاصل دسترنج خود را دریافت کند.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در سال جاری به واسطه اینکه محصول کمتری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت بی شک شاهد افزایش قیمت زرشک در ماه پایان سال خواهیم بود.

بیکی با اشاره به خرید محصول قیمت گذاری و خرید محصول توسط تعاون روستایی و برخی دیگر از دستگاه های دولتی، یادآور شد: این مسئله باعث اطمینان خاطر کشاورز شده و تا حدی دست دلالان و واسطه گران را کوتاه می کند.

وی گفت: البته در زمینه زرشک باید یک کار اصولی و زیر بنایی انجام دهیم تا بتوانیم به نتیجه معقول و منطقی برسیم.

غلامرضا دره کی معاون مدیریت امور باغبانی  جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: به نظر می رسد با توجه به سرمازدگی و خشکسالی امسال حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش محصول زرشک داشته باشیم.

پیش بینی تولید ۱۶ هزار تن زرشک خشک

وی  بیان کرد: همچنین پیش بینی می شود که که امسال حدود ۱۶ هزارتن  زرشک خشک و ۶۵ هزار تن زرشک همراه با شاخه داشته باشیم.

معاون مدیریت امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه زرشک در سال پنجم کشت به سود اقتصادی می رسد، ادامه داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته قیمت تمام شده هر کیلو زرشک برای کشاورز سه هزار و ۹۳۲ تومان است.

وحید ضیائیان احمدی مدیر جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: باید مشخص شود که می خواهیم از کشاورز و یا تاجر حمایت کنیم چرا که در شرایط فعلی برخی از کشاورزان زرشک خود را فروخته و در حقیقت برای بخشی از آنان قیمت گذاری نتیجه و ثمری ندارد.

وی اظهار کرد: در قیمت گذاری زرشک دو مورد را باید همواره مد نظر قرار دهیم نخست اینکه حق الزحمه کارگر نسبت به سال قبل دو برابر شده و از طرف دیگر کشاورز با این قیمت می خواهد یک سال زندگی کند.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان بیان کرد: هر چند از سال گذشته زرشک در سردخانه ها موجود است ولی به واسطه اینکه روغن زده شده از کیفیت بالایی برخوردار نیست که این مسئله نیز به کشاورز ضربه می زند.

در نهایت در این جلسه مصوب شد که برای زرشک تازه درجه یک هر کیلو ۶ هزار تومان، برای زرشک درجه دو هر کیلو ۵ هزار و ۵۰۰ و زرشک درجه سه هر کیلو ۵ هزار تومان در نظر گرفته شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار