کد خبر: ۴۱۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
شهرکرد- زعفران یکی از محصولات جدید زراعی چهارمحال و بختیاری است که تولید آن در این استان طی سال های اخیر افزایش داشته و هم اکنون به یکی از سوغات این استان تبدیل شده است.
به گزارش آرانیوز، کشت زعفران در استان چهارمحال و بختیاری چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته است. در ابتدا کشت این محصول به صورت پایلوت در چند نقطه  این استان انجام شد و پس از نتیجه گیری مطلوب، کشت این محصول در این استان مورد توجه قرار گرفت.

کشاورزان در ابتدا قسمت بسیار محدودی از اراضی کشاورزی خود را به کشت این محصول اختصاص دادند که که پس از نتیجه گیری مناسب و افزایش درآمد، سطح کشت را افزایش دادند و هم اکنون بسیاری از کشاورزان کشت دیگر محصولات کشاورزی رایج در این استان رها کرده اند و تنها به تولید زعفران پرداخته اند.

 عمل آوری این گیاه با توجه به شرایط آب و هوایی و کوهستانی چهارمحال و بختیاری برای بسیاری از کشاورزان باور کردنی نبود اما پس از مدتی و کسب تجربه در این زمینه متوجه شدند که قابلیت کشت این محصول در سطح استان وجود دارد. در حال حاضر سطح قابل توجهی از اراضی چهارمحال و بختیاری به کشت این محصول اختصاص یافته است  و این استان در حال تبدیل به یکی از تولید کنندگان برتر زعفران در سطح کشور است.

زعفران یکی از محصولات جدید زراعی چهارمحال و بختیاری است که تولید آن در این استان طی سال های اخیر افزایش داشته است و هم اکنون به یکی از سوغات های این استان تبدیل شده است.

در حال حاضر کشت زعفران یکی از محصولات پردرآمد در این استان به شمار می رود و کشاورزان نسبت به کشت این محصول گرایش پیدا کرده اندیکی از کشاورزان چهارمحال و بختیاری که در حوزه کشت زعفران فعالیت می کند در گفت و گو با خبرنگار مهر می گوید: کشت و تولید زعفران در چهارمحال و بختیاری با توجه به داشتن زمستان بسیار سرد و شرایط معتدل کوهستانی در ابتدا کاری غیر ممکن به شمار می رفت.

امیری بیان کرد: ابتدا این محصول کشاورزی توسط برخی از کشاورزان در مناطقی از  شهرکرد و فرخ شهر کشت شد که نتایج بسیار خوبی از کشت این محصول کشاورزی به دست آمد.

وی بیان کرد: در حال حاضر کشت زعفران یکی از محصولات پردرآمد در این استان به شمار می رود و کشاورزان نسبت به کشت این محصول گرایش پیدا کرده اند.

وی تاکید کرد: کشاورزان در فصل برداشت جدا از تولید زعفران، گلبرگ های زعفران را نیز می فروشند و از این فروش درامد بسار خوبی کسب می کنند.


سطح زیر کشت زعفران در چهارمحال و بختیاری۱۹۰ هکتار است

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران در چهارمحال و بختیاری۱۹۰ هکتار است، بیان کرد: از این میزان ۱۵۰ هکتار بارور است.

ابراهیم شیرانی بیان کرد:  در سالجاری پیش بینی می شود حدود ۶۰۰ کیلوگرم زعفران از مزارع استان چهارمحال و بختیاری برداشت شود.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تولید زعفران در سطح استان چهارمحال و بختیاری  رشد ۳۰ درصد داشته است.

 وی افزود: میانگین برداشت زعفران از مزارع استان چهارمحال و بختیاری چهار کیلوگرم در هرهکتار است.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بیشترین میزان زعفران چهارمحال و بختیاری در شهرستان های شهرکرد، فارسان، بن و کیار تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه کشت زعفران در سطح استان موجب افزایش درامد کشاورزان می شود، بیان کرد: جهاد کشاورزی در راستای تولید زعفران و کشت گیاهان دارویی حمایت های ویژه ای در نظر گرفته است.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری پرداخت تسهیلات کم بهره به روستائیان را یکی از برنامه‌های توسعه‌ای در مسیر توسعه کشت زعفران و گیاهان دارویی در این استان بیان کرد و گفت: توسعه کشت زعفران در مناطق محروم استان از مهمترین برنامه های جهاد کشاورزی است.


وی با اشاره به اینکه توسعه بخش کشاورزی زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی است، بیان کرد: کشت زعفران در سطح استان موجب افزایش ایجاد اشتغال و تولید شده است.

حرکت در مسیر توسعه و کشت زعفران زمینه ساز حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی در این استان است کارشناس ارشد زراعت در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه زعفران یکی از محصولات بخش زراعت به شمار می رود که می تواند جایگزین بسیاری از محصولات کشاورزی شود، ادامه داد: میزان ارزش افزوده و درامدی که تولید این محصول کشاورزی دارد با هیچ یک از محصولات کشاورزی قابل مقایسه نیست.

محمود حسینی بیان کرد: نیاز آبی کم از مهمترین ویژگی های کشت زعفران  به شمار می رود.

این کارشناس بخش کشاورزی اظهار داشت: تغییر شرایط آب و هوایی در چهارمحال وبختیاری و کاهش بارش ها موجب کاهش منابع آب بخش کشاورزی شده است و هم اکنون تولید بسیاری از محصولات کشاورزی که در گذشته در این استان کشت می شدند کاهش یافته است.

وی بیان کرد: زعفران جایگزین بسیار خوبی برای بسیاری از محصولات با نیاز آبی بالا است که درامد تولید آن نیز بسیار بالا است.

وی بیان کرد: زعفران به صورت پیاز است و سالانه دو بار آبیاری نیاز دارد و مراحل داشت آن هزینه بسیار پایین ترین نسبت به دیگر محصولات کشاورزی دارد.

حسینی تاکید کرد: حرکت در مسیر توسعه و کشت زعفران زمینه ساز حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی در این استان است.

وی بیان کرد: کشت و تولید زعفران طی سال های  اخیر در استان چهارمحال و بختیاری عملکرد بسیار خوبی داشته است و باید توسعه این محصول مورد توجه بیشتر قرار گیرد و حمایت ها در این زمینه بیشتر شود.

 در حال حاضر برخی از کشاورزان در این استان اقدام بسته بندی زعفران در بسته های یک گرمی، دو گرمی و ... کرده اند و نام خود را به عنوان برند انتخاب کرده اند. در برخی از فروشگاه های استان زعفران استان  در حال فروش است و هم اکنون در حال تبدیل به یکی از سوغات های مهم استان است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار