کد خبر: ۴۱۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶
سومین حضور کلینیک سیار نورآوران سلامت در استان از مهرماه آغاز و قرار است در مدت دو ماه و نیم ۵ هزار نفر در بخش چشم پزشکی و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش دندان پزشکی در نقاط محروم بشرویه، فردوس و طبس ویزیت شوند.
به گزارش آرانیوز، در هوای گرم در حالی که هر از گاهی گرد و خاک هم در روستا خودنمایی می‌کند وخاک مهمان چشم‌ها می‌شود، اما مردم در انتظار نشسته اند، گرچه مشکلات محرومیت زیاد است اما لبخند بر لب دارند زیرا می‌دانند قرار است دردی از دردهایشان التیام و آرام شود.

زنانی که چادرهای تیره و برخی لباس محلی  بر تن دارند، مردان از خشکسالی،کمبود آب و قهر طبیعت در دل روستاهای خشک و بی‌آب و علف در انتظارند، اینها همسایه کویراند، این مردم مدتهاست با خشکسالی،گرد و غبار، محرومیت می‌جنگند.

اما با وجود همه مشکلاتشان این روزها خود را تنها نمی‌بینند زیرا گروهی جهادی پزشکی به سراغشان آمده است آنها پاشنه‌هایشان را بالا کشیده‌اند تا این مردم  را مداوا کنند.

زن سالخورده‌ای که دستمالی دور سر پیچیده است از تاری و گردوغبار در چشمم می‌گوید زن میانسال دیگری هم با دست‌های پینه بسته اش می‌گوید، درد دندان امانم را بریده است.

نورآوران سلامت، گروه بزرگی از پزشکان خیر هستند که اتاق‌های عمل را به مناطق محروم کشور می‌برند. آنها تریلی‌های سنگین را مجهز به اتاق‌های عمل سیار کرده‌اند و به مناطقی می‌برند که از امکانات درمانی مناسبی برخوردار نیستند.

اتاق‌های عمل پشت تریلی‌ها،به روش کاملا مجهز، جای‌گذاری شده است و بالاترین امکانات را در خود جای داده‌اند. یکی از مؤسسان اصلی این گروه سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی است.کسی که خود به ثروتش صحه می‌گذارد اما بخش مهمی از ثروت او صرف امور خیریه می‌شود.

ایده کلی راه‌اندازی نورآوران سلامت به سال‌ها پیش زمانی که حسن هاشمی به همراه چند نفر از همکارانشان برای معاینه و درمان افراد محروم از خدمات چشم پزشکی، به منطقه بشاگرد سفر کردند بازمی‌گردد.

دعای خیر مادران سالخورده و زجر و رنج کشیده روزگار بدرقه راه تیم سلامتی بود که به قصد خدمت مضاعف به مردم محروم این خطه آمده بودند و با ویزیت رایگان به آنان خدمت می کردند.

لذت و طعم شیرین خدمت بی‌منت چنان زیبا است که نام نیک این عمل پسندیده را در گفتار و کردار خود می توان به عینه احساس کرد.

کمی آن سوتر پیرمردی تکیه داده به دیوار سنگی در کنار شیرزنی سالخورده نشسته بودند و دست به دعا برای همه خادمان این گروه می کند.

آری  ماشین‌هایی که تبدیل به کلینیک سیار اند، کودکان زیادی دور آن جمع شده اند دختر و پسران زیادی با شوق نگاه می‌کنند و به پوستر وسایل پزشکی چشم دوخته اند.

در این میان کودکانی را می‌بینی که از ترس معاینه شدن خود را پشت ماشین‌ها مخفی می‌کند.

زهرا دختری 8 ساله است که همراه برادر کوچک و مادرش در صف انتظار نسشته  در حالی که یک سمت صورتش اندازه یک توپ پینگ پنگ بالا آمده است، اما می‌خندد و خوشحال است که می‌خواهد درمان شود.

آن  طرف تر حاجیه لیلا هم بر عصایی که در دست دارد، در صف انتظار نشسته به گفته همسرش  چند وقتی است چشمان حاجیه لیلا خوب سو نمی‌دهد،چون روستا از شهر فاصله دارد هزینه ماشین و ویزیت دکتر  ندارند که برای درمان مراجعه کنند واین می‌شود که خدا دکتر چشم پزشک را برایشان به ورستا می‌آورد.

به صف انتظار مردم در روستای رقه ارسک بشرویه که نگاه کنی هر کدام از آنها دردی در چشم، دندان دارند که با حضور گروه نورآوران سلامت گویی نور امید برایشان زنده شده است .

آری محرومیت در برخی ازمناطق خراسان جنوبی موضوع تازه ای نیست اما برخی در سطح جامعه با علم، توان وظرفیتی که دارند به مناطق مختلف شهری و روستایی نقاط محرودم کشور می‌رسند تا در بخش‌های مختلف خدمت رسانی کرده تا دردی از دردهای مردم را درمان کنند.

یکی از آن گروه‌ها، گروه نورآوران سلامت است که از مهرماه امسال در روستا رقه بخش ارسک  بشرویه حضور یافته تا مردم در را بخش‌های چشم پزشکی ودندان پزشکی درمان کنند.

یکی از پزشکانی که این گروه را همراهی می کند در گفت وگو با خبرنگار تسنیم وقتی از سختی کارش پرسیده شد اظهار داشت:  سئوال سختی است، چطور جواب بدهم و بعد میگوید: من اعتقاد دارم خداوند به انسانها توانایی هایی داده است و این توانایی ها برای عبادت خداوند است و عبادت به نظر من یعنی خدمت کردن به مردم به ویژه خدمت به مردمی که ناخواسته در محرومیت بسر می برند. اینجا بهترین محل برای خدمت و عبادت کردن است.

وی در مورد احساس خود از ارائه خدمت به مردم رقه می گوید: بهترین لحظه زندگی من زمانی است که از این منطقه برمی گردم، احساس رضایت می کنم که توانسته ام وظیفه ام را در قبال مردم  انجام بدهم حتی لحظات خستگی، لذت بخش ترین لحظات من در کنار مردم  است.وقتی لبخند رضایت بر لب مردم  می نشیند تمام خستگی هایم تمام می‌شود.

مدیر  اجرایی کلینک سیار نوآوران سلامت با بیان اینکه کلینیک سیار خیریه نوآوران سلامت با حضور متخصصان جهادی دندان پزشکی و چشم پزشکی در رقه بشرویه آغاز به کار کرده  است گفت: خدمات دندان پزشکی به افراد زیر 15 سال وخدمات چشم پزشکی در اتاق‌های عمل سیار و مجهز تا مرحله عینک رایگان انجام می‌شود.

زرینی ترویج فرهنگ جهادی، همدلی و همزبانی مردم و مسئولان را از اهداف راه اندازی کلینک عنوان کرد و افزود: در صورت نیاز به عمل‌های بیشتر و مجهزتر اقدامات لازم در بشرویه، فردوس وطبس انجام می‌شود.

وی  با اشاره به حضور 50 پزشک که شامل 10 چشم پزشک، 30دندان پزشک،  15بینایی سنج خبرداد و افزود: این گروه تا نیمه آذرماه درمنطقه حضور داشته و بیماران نیازمند در شهرستان‌های فردوس، طبس، بشرویه و فردوس را درمان می‌کنند.

قرار است در این حضور سه ماه نورآوران سلامت در سه شهرستان فردوس، طبس و بشرویه تعداد 5 هزارنفردر بخش چشم پزشکی و2 هزار و  500 نفردر دندان پزشکی ویزیت شوند.

وی بیان کرد: این سومین حضور کلینیک سیار نورآوران سلامت در استان خراسان جنوبی است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار