کد خبر: ۴۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
وزیر جهاد کشاورزی:
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز تحریم‌ها بر ضرورت هماهنگی دولت و بخش تعاونی برای عبور از این شرایط تاکید کرد و گفت: از یک سو سوئیفت را برای غذا باز نگه می‌دارند و از سوی دیگر بانک عامل کشاورزی را تحریم می‌کنند.
به گزارش آرانیوز، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در نشست صبحانه کاری با اتاق تعاون ایران با اشاره به مشکلاتی که مسئولان اتحادیه های تعاونی بخش کشاورزی و دامپروری در جلسه مطرح کردند، گفت: کلید حل بسیاری از این مشکلات بحث زنجیره تولید از مزرعه تا سفره است و در بخش کشاورزی سیستمی که می تواند پاسخگوی نیاز باشد تعاونی‌ها هستند.
حجتی تاکید کرد: در بسیاری از موارد زنجیره تولید از مزرعه تا سفره تشکیل شده است و نمونه‌های موفقی را حتی در داخل کشور داریم.

وزیر جهاد کشاورزی هم چنین با اشاره به موفقیت بخش تعاون در ایجاد زنجیره ارزش در برخی کشورها از جمله فرانسه و هلند یادآور شد: در داخل نیز تعاونی مرغداران رفسنجان را داشتیم که خودشان تولید می‌کردند و ۲۰۰ فروشگاه در سراسر کرمان برای توزیع داشتند که نمونه موفقی از به دست گرفتن زنجیره تولید است؛ از این نمونه ها در گوشه و کنار کشور بسیار داریم.
وی تاکید کرد برای حل مشکلات بخش کشاورزی هیچ چاره‌ای جز ایجاد زنجیره تولید تا مصرف نداریم و تعاونی تعاونی ها باید در این زمینه فعال عمل کنند.

حجتی ضمن پذیرش مشکلاتی که در عرصه اجرا وجود دارد، گلایه‌هایی هم از فعال نبودن بخش تعاونی کرد و گفت: تعاونی‌های تولید و توزیع ما در میادین میوه و تره‌بار چقدر حضور دارند؟ تأمین میادین میوه و تره‌بار در اختیار سه نهاد وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و شهرداری‌ها است و نباید اجازه بدهیم دلالان در این میدان باشند؛ این در حالی است که ۳۰ درصد محصولات دامی و کشاورزی کشور در میادین میوه‌ و تره‌بار تهران عرضه می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه دلالان محصول گوجه‌فرنگی را کیلویی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان از کشاورزان در جنوب می‌خریدند و ۱۲۰۰ تومان در تهران به فروش می‌رسانند، تصریح کرد: این مشکل را در بحث سبزی هم شاهد بودیکه که یک سوم قیمت مصرف کننده به تولید کننده می‌رسید؛ این فاصله تولید تا مصرف را با تعاونی‌ها می‌توانیم کاهش دهیم.

وی در پاسخ به گلایه فعالان بخش تعاون و تولید کننده‌ها از بالا بودن مالیات و سایر هزینه‌ها تأکید کرد: باید هزینه‌هایی مانند مالیات، بیمه که به تولیدکننده وارد می‌شود را در کنار تعهداتی که دولت به آنها عمل می‌کند ببینیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به موضوع کشت فراسرزمینی تصریح کرد: ما ناچار به پرداختن به این نوع کشت هستیم، هیچ کشوری هم برای ما فرش قرمز پهن نکرده است. ما هم نیروی کار مجرب و کارآزموده داریم و از سوی دیگر محصولاتی داریم که امکان کشت آنها به دلیل محدودیت منابع آب وجود ندارد؛ بنابراین باید به سراغ کشت فراسرزمینی برویم.

حجتی گفت: به طور مثال محصول ذرت هم به صورت علوفه‌ای و هم دانه‌ای تولید می‌شود و محصولی است که در بهار و تابستان کشت شده و آب‌بر است اما با توجه به اینکه کیلویی ۳۰۰ تومان برای آن هزینه می‌شود، امکان واردات آن از خارج وجود ندارد به همین دلیل اجازه کشت ذرت علوفه‌ای را صادر کرده‌ایم اما به دلیل گران بودن ذرت دانه‌ای، کشت آن در داخل و آب‌بر بودن این محصول، اجازه کشت نداریم و آن را وارد می‌کنیم که می‌شود این محصول را به صورت کشت فراسرزمینی نیز تولید کرد.

وی افزود: بیش از ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در کشورهای دیگر یا در تملک ایرانیان است یا ایرانیان قراردادهای اجاره ۲۵ تا ۴۵ ساله با کشورهای مقصد امضا کرده‌اند؛ برای ورود به دو تا سه میلیون هکتار زمین دیگر نیز مذاکره شده است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، کشورهای هدف کشت فراسرزمینی ما، قزاقستان، روسیه، آذربایجان، اوکراین و برزیل هستند و در کشور غنا نیز قرارداد بستیم اما هنوز حضور فیزیکی نداریم. برخی از این کشورها مانند غنا و برزیل در ذرت حرف اول دنیا را می‌زنند.

وی درباره صدور مجوزهای ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی که مورد اعتراض فعالان بخش تعاون در بخش کشاورزی بود نیز گفت: برخی فکر می‌کنند ما از اینکه بگوییم گوجه‌فرنگی صادر نشود، رنج نمی‌بریم؟ خدا را شاهد می‌گیرم به دلیل این موضوع چقدر تحت فشار روحی هستم که آیا صادرات این محصول را منع کنیم یا نه؟ اگر گوجه‌فرنگی ممنوع شود، صادرکنندگان گوجه چه کار کنند؟ اگر ممنوع نشود، گوجه در تهران به کیلویی ۷۰۰۰ تومان می‌رسد؛ برای سایر محصولات مانند سیب‌زمینی هم این مشکلات وجود دارد.حنی ممکن است با آنچه امضا می‌کنم مخالف باشم، اما شرایط آن را به من تحمیل می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نشست شب گذشته‌اش با تولید‌کنندگان لبنیات درباره چاره‌اندیشی برای قیمت محصولات لبنی گفت: تولید شیر کاهش نیافته و حتی بر اساس آماری که گرفتیم، حدود ۱۷۰ دامداری صنعتی و نیمه صنعتی، ۸ تا ۱۰ درصد افزایش تولید شیر دارند. ما می‌دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است، اما برخی مسائل دست ما نیست. به طور مثال شیرخشک امروز از کشور قاچاق می‌شود در حالی که تا دو سال پیش به کشور قاچاق می‌شد.

وی در خصوص کارنامه صادرات تولید محصولات کشاورزی و دامی به روسیه اظهار داشت: کارنامه ما در بازار روسیه در خصوص صادرات سبزی، شیر و قزل‌آلا روشن است. برای آنکه بتوانیم وارد بازار این کشور شویم، بارها جلسات مختلف در داخل و خارج از کشور گذاشتیم؛ نرم‌افزارها را آماده کردیم، کریدور سبز در داغستان راه‌اندازی کردیم و واردکنندگان روسی را به کشور آورده تا از کارخانه‌های لبنی و فرآوری آبزیان بازدید کنند. با این همه ظرفیتی که پوتین در اختیار ما گذاشت و دعوایی که با ترک‌ها پیدا کرد، باز هم نتوانستیم به خوبی وارد بازار روسیه شویم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز تحریم‌ها گفت:  فکر نمی‌کردیم بانک عامل بخش کشاورزی را هم تحریم کنند. از یکسو می‌گویند سوئیفت را برای غذا آزاد می‌گذارند و از سوی دیگر، بانک عامل بخش کشاورزی را تحریم می‌کنند که این نشان می‌دهد عجولانه یک طرحی را آماده کرده و نوشته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در بحث تأمین مواد غذایی کشور تا به امروز مشکلی نداشته‌ایم، افزود: البته اعتصاب کامیون‌داران، مشکلاتی برای صنعت طیور و مرغداری‌ها یا کارخانه‌های قند و شکر به وجود آورد؛ اما در حال حاضر دیگر مشکلی وجود ندارد.

حجتی درباره بحث پیمان‌سپاری‌های ارزی نیز گفت: ما هیچ‌گاه به دنبال آن نیستیم که سرمایه از کشور خارج شود؛ همه مقامات کشور اصرار دارند سرمایه و ارز باید به کشور برگردد، آن هم در شرایطی که دشمن در حال وارد آوردن فشار است.

حجتی با تاکید بر اینکه از جایگاه وزیر جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را برای مراقبت از این حوزه می‌کند، تصریح کرد: به هر حال ممکن است اشتباه هم رخ دهد و یا در جایی غفلت شود؛ مثلاً جلوی صادرات خوراک دام را گرفتیم و در نامه‌ای تاکید کردم که  عوارض‌خروج بگذاریم اما در جلسه هماهنگی عده دیگری هم بودند که درگیر استعفاء و رای اعتماد بودند و همین مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی گفت: در بحث تامین در کشور تا به امروز مشکلی ایجاد نشده است البته نارسایی‌های بوده اما خوشبختانه مشکل حادی وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما بنا نداریم به عنوان دولت واردات چی باشیم هرچند بنابر ضرورت ممکن است واردات انجام دهیم اما نباید این یک اصل شود. راه برون رفت از بسیاری از مشکلات زیاد شدن و تکثیر وارد کننده هاست، لذا از اتحادیه‌های تعاونی انجمن ها خواهش می‌کنیم که وظیفه واردات را برعهده بگیرند.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به گلایه تعاونگران از عدم اجرای امهال بدهی های کشاورزان گفت: کسی که بیشترین وقت را در این زمینه گذاشت من بودم اما متاسفانه بخشنامه را کسی دیگری نوشت و اینگونه اجرا شد بروید سراغ کسی که بخشنامه را نوشت.
انتهای پیام/آ
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار