کد خبر: ۴۱۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:
مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: بلدوزرهای جهالت نباید هویت و بافت تاریخی هزار ساله قزوین را نابود کند بلکه با همفکری و گفتگو باید توسعه همگون و متوازن شهری را محقق کنیم.
 جواد حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین روز شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در سالن جلسات این اداره با انتقاد از اجرای طرح انصاری شرقی از ضرورت حفظ هویت بافت تاریخی گفت و برای همکاری با شهرداری اعلام آمادگی کرد.

وی اظهارداشت: ‌بافت تاریخی بویژه محله بلاغی برای ما اهمیت دارد و نباید اجازه دهیم هر طرحی که منافع فقط عده ای را تامین می کند با تخریب بافت تاریخی اجرا شود.

وی افزود: در ۴۸ سال گذشته آنچه بر بافت تاریخی گذشته ناشی از دو گفتمان بوده که باعث شده این بافت با ارزش بشدت آسیب ببیند.

حضرتی تصریح کرد: نظریه به سوی تمدن بزرگ در سال ۴۹ و پس از آن اجرای طرح جامع تفضیلی ایده غالب بر مسایل شهری شد و از این بابت متضرر شدیم.



۵۴۰ هکتار بافت تاریخی باید به عنوان هویت شهری حفظ شود

وی بیان کرد: مساحت بافت تاریخی شهر قزوین حدود ۵۴۰ هکتار است که در جهات مختلف در محدوده خیابان عدل، باغ دبیر، ناحیه مصلی و جنوب امامزاده و نواب تا دو راهی همدان است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین یادآورشد: در حدود ۱۱۰۰ سال با یک افزایش اندک این بافت حفظ شده و فضاهای خالی هم پرشده در دوره آل بویه حد شمالی همین بوده از دروازه راکوش و زرگر کوچه وجود داشته وفضای شرقی هم پر شده البته یک برش در ناحیه غربی ایجاد شده اما اتفاقی که در سال ۴۹ رخ می دهد مصوب می شود در وسط شهر خیابانی بلوار مانند اجرا شود که از عالی قاپو تا خیابان مولوی که همان خیابان انصاری(کوروش) است که بیش از  ۵ سال اجرای آن طول می کشد.

وی اظهارداشت: با احداث این خیابان چند محله قدیمی گم می شود از جمله سرکوچه ریحان، مسجد هفته یا هفت درب، تعدادی از خانه های تاریخی و حسینیه ها مثل حسینیه حاج سید جوادی از بین می رود.

حضرتی گفت: اما آنچه اقتصاد قزوین را مشوش می کند قطع توالی بازار و کاروانسراهاست و در این زمان عملا کاروانسراها را به پارکینگ تبدیل می کنند و کاروانسرای حاج چروک نابود می شود.



وی اظهارداشت:این پروژه سال ۵۶ تمام شده و ادامه کار متوقف می شود اما باغستان اطراف شهر قزوین همچنان زنده است ولی موقعیت باغداری شهر آسیب می بیند و یک دوره توقف بیست ساله تا سال ۶۹ را داریم و همه جا تحت یک گفتمان است که باید اتفاقی در شهر رخ دهد و برای مدرن شدن باید بافت قدیمی تغییر کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین اضافه کرد: در شرایطی که مرکز شهر محدوده مسجد جامع است با احداث خیابان انصاری(کوروش) شریان های شمالی و جنوبی شهر قطع شده و بافت آسیب می بیند و مسجد جامع از محوریت خارج می شود.

وی اظهارداشت: وقتی گفتمان سازندگی در سال ۶۹ مطرح می شود ما شاهد رونق ساخت و ساز در کشور و قزوین هم هستیم برای مثال در تهران خیابان نواب ساخته می شود، در اصفهان با همین تفکر حمام خسرو آباد را از بین می برند و در قزوین طرح انصاری اجرا می شود.

حضرتی بیان کرد: در طرح تفضیلی مسیر خیابان از عالی قاپو تا سر پل طالقانی است اما شهرداری قادر به اجرا نیست و طرحی که سال ۶۹ آغاز شده حدود بیست سال کار متوقف می شود و یک عده پلاک هایی را با رانت اطلاعاتی خریداری می کنند و به پول هنگفت می رسند.

وی گفت: مصوبه کمیسیون ماده ۵ در سال ۸۸ وجود دارد که راه و شهرسازی اعلام می کند باید شورای شهر و شهرداری عواقب کار را بپذیرد و میراث فرهنگی شدیدا مخالف است اما در این میان استانداری، جهاد کشاورزی و شهرداری موافقت می کنند.

حضرتی افزود: به دروغ گفته می شود که میراث هم با اجرای طرح شهید انصاری موافقت کرده اما کذب محض است و در شورای سوم کار متوقف می شود و سال ۹۱ مجددا طرح کلید می خورد.



حضرتی اضافه کرد:فلسفه اجرای خیابان درانصاری برای گشایش ترافیک بود اما نه تنها این طرح گشایشی در گره ترافیکی نیست بلکه خودش به یک معضل تبدیل شده و شریانهای شمالی و جنوبی هم مسدود می شود.

وی اظهارداشت: در این میان ۲۰ سال یک محوطه زیر طرح رفته و قیمتهای املاک منطقه کم شده و بخش تجاری توسط یک عده خریداری شده و کارخانه پول سازی راه میفتد و در این مسیر مسجد حیدریه و مسجد بلاغی در اجرای طرح انصاری شرقی در آستانه تخریب قرار می گیرد و یک سری مرکز محله ها هم مخدوش می شود.

حقوق ساکنان محلات تاریخی را حفظ کنیم

حضرتی گفت: باید از متولیان پرسید حقوق تضییع شده اهالی منطقه چه می شود، وقتی خانه ها نا امن شده و با تخریب خانه ها پاتقی برای حضور معتادان مهیا کرده ایم و با ایجاد یک مرکز بازپروری معتادان در کنار مدرسه تاریخی حیدریه مردم را ناچار به فروش منازل خود کرده ایم چه کسی باید جوابگو باشد.

وی اظهارداشت: این در شرایطی است که در کاوش انجام شده در همین محدوده آثار دوره سلجوقی و ستونهایی از این دوران شناسایی شد و ۴۰۰۰ قطعه سفال و شیشه و اشیاء فرهنگی بدست آمد و شهرداری اعلام کرد این مدرسه قدیمی نیست و میراث مانع توسعه شهری است اما خوشبختانه معاون وزیر راه و شهرسازی دستور توقف طرح را داد تا تخریب ادامه نیابد.

وی گفت: از سوی شهرداری گفته شده ۹۰ درصد انصاری غربی تملک شده در حالی که این اطلاعات درست نیست و کمتر از ۵۰ درصد تملک شده و در همان زمان مجوز سه طبقه و ۴ طبقه برای ساخت خانه ها می دهند و با یک نمای رومی ناسازگار تلاش می شود بافت منطقه آسیب ببیند و خط آسمان منطقه هم بهم می خورد.



مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اضافه کرد: متاسفانه استاندار وقت مسئولیت تخریب بناهای بافت تاریخی را در سال ۹۳ پذیرفت و گفت طرح اجرا شود و تیشه به ریشه بافت زدند.

وی اضافه کرد: در این شرایط دلسوزان شهر و شخصیت هایی مانند استاد مرحوم دبیر سیاقی، اشراقی و شعبانی از بافت بازدید و از تخریب های صورت گرفته اظهار نگرانی کردند و گفتند اجرای این طرح تبعات تاریخی دارد و نباید این بمب در بافت تاریخی منفجر شود.

حضرتی ادامه داد: در نهایت شورای عالی شهرسازی مصوب کرد هر گونه بارگذاری ترافیکی در محدوده شهید انصاری ممنوع است و شرایط باید به گذشته بازگردد.

طرح شهید انصاری پیوست فرهنگی ندارد

وی اضافه کرد: چیزی که در طرح های شهری در دوران سازندگی لحاظ نشد توجه نکردن به پیوست های فرهنگی و اجتماعی بود در حالی که باید هر طرحی اجرا می شود حتما این دو پیوست را داشته باشد.

حضرتی اظهارداشت: این ساخت و سازها خاطرات گذشته و هویت شهری را نابود می کند و اگر تداوم یابد باید شاهد از بین رفتن آثار ارزشمند در قزوین به عنوان یک شهر سه هزار ساله و تنها شهر ساسانی ایران باشیم.

وی تصریح کرد: ارزش تاریخی شهر قزوین بسیار بالاست و این شهر در بافت تاریخی نفس می کشد لذا نباید ریه های تنفسی آن را نابود کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین بیان کرد: کسانی که عامل تخریب بافت تاریخی هستند دنبال زمین فروشی هستند و آینده شهر را زیر سوال برده اند و اطلاعاتی که به مردم می دهند اشتباه است تا در زیر لوای آن به سود اقتصادی برسند.

وی بیان کرد: چند اثر تاریخی مانند حمام بلاغی، حیات امنه خاتون و مدرسه حیدریه در اجرای طرح شهید انصاری از بین می رفت که فعلا آن را متوقف کرده ایم.



حضرتی گفت: آنچه برخی مدیران شهری باعث شدند تا مردم سرگردان شوند تنها منافع شخصی آنها بود به همین دلیل در یک مقطع تخریبها با دادن مجوز ادامه یافت در حالی که اهلیت تصمیم گیری با شورای عالی شهرسازی و معماری بود و این تخلف صورت گرفت.

وی اظهارداشت: عده ای سوداگر دنبال مناقع اقتصادی خود هستند و شهر فروشی را باب کرده اند چون راحت ترین کار مدیریت و کسب درآمد است در حالی که باید حساسیتهای شهرسازی رعایت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین اضافه کرد: برخی روی هویت شهری دست گذاشته اند ولی ما نمی گذاریم این اصالت نابود شود و اجازه نمی دهیم کسانی که شهر را نمی شناسند با تصمیم اشتباه خود بافت قدیمی را نابود کنند.

طرح جدید را عملیاتی کنیم

وی گفت: طرح جدیدی ارائه شده تا مسیر به یک پیاده راه گردشگری تبدیل شود مانند آنچه در عبید زاکان اجرا شده که قبلا شرایط نابسامان داشتیم اما امروز موجب رونق اقتصادی محله شده و ساکنان هم رضایت دارند و هم مغازه ها احیا شده و هم ارزش افزوده بالا رفته است.

حضرتی گفت: باید پذیرفت منافع شهر فراتر از منافع اشخاص است لذا طرحی که تهیه شده بر اساس منافع مردم است که اگر اجرا شود همه سود خواهند برد و از تخریب بافت تاریخی هم جلوگیری می شود.

وی اظهارداشت: در شرایطی که ظرفیت تجاری شهر پر شده همچنان عده ای دنبال تراکم فروشی هستند و مجوز پاساژ همچنان صادر می شود در حالی که مراکز خرید تعطیل شده و به ازای هر ۱۲ نفر یک واحد تجاری داریم و این همه طرح ناتمام تجاری روی دست مانده است.



حضرتی اضافه کرد: در انصاری غربی قیمت ملک قبل از طرح و بعدش رشد منفی پیدا کرده است و اعلام می کنند باید محله ها تخریب شود تا بتوانیم در هنگام آتش سوزی خودروهای آتش نشانی را وارد محلات قدیمی کنیم.

وی گفت: شما که سفر خارجی زیاد می روید آیا در وین و فلورانس و رم که بافت قدیمی دارد آتش سوزی ندارند؟ پس چگونه مهار می کنند؟ چرا مدل ماشین و موبایل شما به روز است اما دنبال به روز کردن وسایل حریق شهری متناسب با بافت تاریخی نیستید؟

حضرتی یادآورشد: چرا ماشین کوچک نمی خرید، آنچه در بسیاری از کشورها که بافت تاریخی و قدیمی دارند تجربه شده و یا حتی در برخی شهرهای ایران مانند یزد و تبریز این کار شده را می توان الگو برداری کرد اما گویی برخی بجز شهر فروشی و تراکم فروشی کاری بلد نیستند.

وی افزود: این تراکم و حجم زیاد بار ایجاد شده در ساخت و ساز بافت قدیمی مخاطرات و هزینه های زیادی ایجاد می کند اما اگر مطابق برنامه برویم یک توازن ایجاد شود اما به نظر می رسد به حلقه های مفقوده توجه نمی شود لذا با یک منظر آشفته روبرو هستیم.

حضرتی اظهارداشت: هیچ جای ایران اینگونه تخریب نمی شود، ما کم بین نیستیم اما طرح قبلی یک سوداگری موقت است که یک عده سود کردند اما هنوز در انصاری غربی خدمات مناسبی نداریم و طرح نما و منظر شهری ندارد و پشت طرح انصاری غربی وضعیت نابسامانی دارد.

توسعه باید به رفاه مردم منجر شود

وی درپاسخ به این سوال خبرنگار مهر که برخی میراث فرهنگی رامانع توسعه شهری می دانند گفت:توسعه شهری که فقط ساخت و ساز نیست، توسعه باید همگون باشد و به رفاه مردم منجر شود اما وقتی مدار تصمیم گیری از مسیر عقلانیت خارج شود دچار آسیب می شویم.

حضرتی گفت: محله بلاغی یک پیاده راه است و نباید خیابان شود، باید درک درستی از توسعه داشته باشم و ما آمادگی داریم طرح جدید را در منطقه انصاری شرقی پیاده کنیم.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار مهر که پرسید چرا شهرداری و میراث نمی توانند به زبان مشترکی در اجرای طرح های توسعه دست پیدا کنند تا مردم متضرر نشوند اظهارداشت: چون قصد و هدف ما مشترک نیست و برخی بیشتر به شیوه کسب درآمد آسان فکر می کنند و در این راه زمین فر وشی راحت ترین شیوه ممکن است به نتیجه نمی رسیم و همین نداشتن هدف مشترک مانع مفاهمه می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان قزوین بیان کرد: اگر دنبال شهری آرام و انسان محور هستیم باید این موضوع به یک مطالبه گری عمومی تبدیل شود البته در این مسیر همه لازم است پایبند قانون باشیم.

وی اضافه کرد:قانون تصریح داردشهرداری قبل از اجرادربافتهای تاریخی برای دادن مجوز باید از میراث فرهنگی استعلام کند که این موضوع در طرح شهید انصاری اجرا نشده است.

حضرتی گفت: بلدوزر جهالت در صدد تخریب در بافت تاریخی بود مانند آنچه در اصفهان به نام توسعه رخ داد و حمام تاریخی خسرو آقا را نابود کرد و امروز شهرداری و شورای این شهر اعلام می کند اشتباه کردیم.

وی اضافه کرد: در محدوده منطقه بلاغی در یک مساحت یک صد متری هفت کاخ داشتیم از مسحد بلاغی به آن طرف که ایوان نادری، عمارت اصلی چهل ستون، عمارت رکنیه، قصر جهان نما و عمارت خورشید نقاط ثقلی بود که آن را نابود کردیم اما چیزی نگرفتیم.

حضرتی بیان کرد: در طرح محیط پایدار در انصاری شرقی همه چیز دیده شده و وزارت راه مشاور را مکلف کرده به همه جوانب اهمیت دهد و نمونه هایی را برای پارکینگ و رفت و آمد طراحی کند و در کنار آن یک بازارچه صنایع دستی، فضای اقامتی و پذیرایی، درمانگاه، مراکز فرهنگی و نیازهای رفاهی مردم منطقه در طرح پیش بینی شده و جانمایی ها سنجیده است.

آماده گفتگو با شهرداری برای حل مشکلات بافت فرسوده هستم

وی گفت: در این مسیر شریانهای شرقی و غربی هست و مزاحمت برای اهالی ایجاد نمی شود و محور پیاده اهمیت دادن به انسان است و کمک می کند شهر بالانس شود و تخریبی هم صورت نمی گیرد.



حضرتی اظهارداشت: طرحی که پیشنهاد شده در انصاری شرقی برای اجرا نیازمند اراده قوی است و امیدواریم همه متولیان در این کار عزم جدی داشته باشند تا این منطقه از وضعیت سرگردانی کنونی رها شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: طرح خیابان شهید انصاری با مصوبه جدید می تواند نیازهای منطقه را تامین و از بافت تاریخی صیانت کند.

وی اضافه کرد: با شهردار قزوین مشکلی ندارم و می توانیم با هم گفتگو کنیم اما برخی اعضای شورای شهر نگاه اقتصادی دارند و کنار نمی آیند اما بزودی با شهردار قزوین دکتر صفری مذاکره می کنیم تا به زبان مشترک برسیم.

حضرتی گفت: قانون مداری باید اصل باشد، ما آمادگی هم فکری داریم تا موضوع بافت فرسوده و تاریخی شهر قزوین حل شود.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار