کد خبر: ۴۱۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم:
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: ما در قم مجوزی به واحدهای ذوب سرب نمی‌دهیم و خواستار شده‌ایم تا فعالیت چنین کارگاه‌هایی شناسنامه‌دار شود.
، سید رضا موسوی ظهر سه‌شنبه در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران که در محل خانه مطبوعات قم برگزار شد، در پاسخ به این سؤال که چرا محیط زیست در برابر تهدیدات زیست محیطی بسیاری که قم را فرا گرفته همچون آلاینده‌های سربی کوتاهی می‌کند، اظهار داشت: ما در بستری اداری، حقوقی و سیاسی کار می‌کنیم و خیلی نمی‌توانیم فعالیت متفاوت داشته باشیم.

وی افزود: ما بحران‌های گرد و غبار و پسماند داریم و عملاً در حوزه آب کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و فقط در حد پروژه‌های سدسازی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: در حوزه منابع طبیعی مناطق تحت مدیریت فقط ۱۲ درصد در کشور است و این مناطق دارای کانون‌های ریزگرد نیستند و ۸۰ درصد دیگر درگیر مسائل سختی هستند. در استان قم ما سه درصد مناطق تحت مدیریت داریم که برای این مناطق نیروی بسیار کمی داریم.

وی با بیان اینکه ذوب سرب کار پردرآمد است و سهل‌ترین کار برای تولید منابع سرب باتری‌های فرسوده هستند، گفت: موضوع بازیافت سرب از باتری فی نفسه بد نیست و قم زمانی مرکز بازیافت سرب بود و درحال حاضر دیگر برای استقرار واحد ذوب سرب در قم مجوزی داده نمی‌شود.

موسوی گفت: ما خواستار شدیم تا فعالیت چنین کسانی شناسنامه دار شود اما متأسفانه مشکل، اساسی و ساختاری است و الگوی مناسب توسعه تعریف نشده و سلیقه‌ای عمل می‌شود.

وی با بیان اینکه در هوای قم سرب بسیار کم است زیرا سرب از بنزین حذف شد و واحدهایی که آلودگی سرب دارد به فاصله آن از شهر مربوط است و بعد از پنج کیلومتری در آلودگی هوا تأثیری ندارند، گفت: میزان آلودگی فلزات سنگین در قم بسیار کم است و ما تجهیزات سنجش سرب را داریم و سازمان نیز میزان سرب در هوا را اعلام نمی‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم درخصوص قانون هدای پاک و دلیل نداشتن اعتبار عنوان کرد: آئین نامه این قانون اعلام شده و ما پیگیر اعتبارات هستیم.

کمبود محیط بان در قم

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص چگونگی حفاظت از مناطق حفاظت شده، افزود: ما محیط بانانی در مناطق محافظت شده داریم اما تعداد آنان زیاد نیست. ۲۵۰ گونه قوج و میش در این مناطق هست و همچنین خزندگان، پرندگان و پستانداران نیز محافظت می‌شوند.

موسوی افزود: کمبود جدی در نیروی محیط بان داریم و قرار است فقط پنج نفر به این تعداد اضافه شد.

وی با اشاره به استقرار کارخانه‌هایی که به مسائل زیست محیطی توجه نکرده‌اند، عنوان کرد: ما از نسل‌های آینده سرقت می‌کنیم. وقتی واحدی تأسیس می‌شود باید دو مرحله تأسیس و بهره‌برداری را درست عمل کند که در مواقعی صورت نمی‌گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم ادامه داد:‌ ما کنترل آلودگی هوا، پساب و مدیریت پسماند را باید مدریتی کنیم اما گاهی مسائل بزرگ را قربانی اهداف کوچک می‌کنیم.

وی در رابطه با قطع درختان در پارک سالاریه نیز گفت: در خصوص پارک سالاریه ما ورود نکرده‌ایم زیرا در حوزه محیط زیست شهری اختیار نداریم.

موسوی درخصوص ادعای جهادکشاورزی مبنی بر صرفه جویی در مصرف آب با استفاده از روش‌هایی همچون آبیاری تحت فشار و قطره‌ای، افزود: مدیریت منابع آب پیچیده شده و فقط مدیریت ترکیبی و حضور مردم می‌تواند کار را پیش برد؛ صرف استفاده از آبیاری تحت فشار دلیل بر صرفه جویی در آب نیست و باید برای حق آبه اضافی نیز برنامه داشته باشند و تکلیف آن را معلوم کنند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار