کد خبر: ۴۰۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
وزیر نیرو با حضور در جمع اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی وعده افزایش ۵۰۰۰مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور را تا پیش از آغاز تابستان ۹۸ داد.
به گزارش آرانیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو عصر روز گذشته در جلسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و در خصوص آخرین برنامه‌های وزارت نیرو برای تأمین آب و برق کشور در پیک تابستان 98 به نمایندگان مردم گزارش داد.

اردکانیان در خصوص این جلسه اظهار داشت: گزارش مفصلی از عملکرد صنعت آب و برق در پیک تابستان 97 در اختیار نمایندگان خانه ملت قرار گرفت و در این جلسه همچنین برنامه تفصیلی پیک تابستان سال آینده در کمیسیون انرژی به‌عنوان همکار نزدیک وزارت نیرو ارائه شد و سرفصل‌های مختلف این برنامه همچون تولید، توسعه، انتقال، شبکه توزیع، برنامه‌های مدیریت مصرف، نیروگاه‌های تجدیدپذیر و برق‌آبی و سایر برنامه‌های انجام‌شده برای ایجاد شرایط مناسب در تابستان سال آینده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به مباحث بودجه 98 تمامی اعضا بر این مسئله تأکید داشتند که باید تمامی ظرفیت‌های اجرایی و قانونی را به‌کار گرفت، به‌ویژه در حوزه‌های انتخابیه در ارتباط مستقیم با مردم مسائل مطرح و برنامه‌ها ارائه شود و آمادگی‌های لازم ایجاد شود تا بتوانیم کنار سرعت داده به چرخ توسعه کشور و نقش مهمی که انرژی الکتریکی در این زمینه به‌عهده دارد امکاناتی را فراهم کنیم تا با مدیریت مصرف مشکلی در ارتباط با تابستان سال آینده نداشته باشیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: پیش‌بینی و برنامه‌‌ریزی‌های ما بر این‌ اساس است که شرایط آبی مشابه سال آبی گذشته خواهیم داشت؛ بنابراین از این حیث باید به اصلاح شیوه مصرف و تشویق‌ گروه‌های پرمصرف برای گرایش به‌سمت رعایت الگوی صحیح مصرف توجه جدی داشته باشیم.

اردکانیان تأکید کرد: در این زمینه برای حل مشکلات پیش‌ِرو نیازمندی‌های قانونی وجود دارد که قول مساعد از سوی اعضای کمیسیون انرژی مجلس برای همکاری در این رابطه داده شد.

وی تصریح کرد: همچنین در این جلسه قول‌های خوبی برای حل مشکلات بخش خصوصی و طلبکاران وزارت نیرو نیز ارائه شد. به هر حال وزارت نیرو با وجود اینکه بدهکار است ولی اعتبار خوبی میان بخش خصوصی دارد و کماکان همکاری‌های این بخش با وزارت نیرو به‌شکل فعالی برقرار است.

وزیر نیرو در پایان گفت: امیدواریم در فرصت‌های پیش‌ِرو بتوانیم نتایج صحبت‌های مطرح‌شده امروز را در قالب مواد قانونی و یا سازوکارهای دیگر به سرانجام برسانیم.

همچنین اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگویی که با رسانه رسمی مجلس داشت در خصوص این جلسه گفت: وزیر نیرو در نشست امروز کمیسیون حضور یافت و درباره اقداماتی که باید برای جلوگیری از خاموشی‌ها و تقلیل آن در سال آینده صورت گیرد، توضیحاتی ارائه داد.

وی افزود: 12 برنامه در کمیسیون انرژی ارائه شد که براساس این برنامه‌ها باید 5هزار مگاوات برق تولید و 3هزار مگاوات برق صرفه‌جویی شود که در این خصوص توضیحات تفصیلی به نمایندگان ارائه شد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های گذشته در بودجه سنواتی در تبصره 14 وزارت نیرو باید هرآنچه تحت بهای برق مصرفی دریافت می‌کند، به حساب سازمان برنامه و بودجه واریز کند، ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه ابتدا نیازهای خود را تأمین می‌کرد و سپس بودجه وزارت نیرو را تخصیص می‌داد که در سال 98 این موضوع باید اصلاح شود.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و برق انرژی‌های تجزیه‌پذیر مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: مقرر شد کمیته‌ای توسط کمیسیون انرژی به‌همراه مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت نیرو تشکیل شود تا پیگیر مسائل باشند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار