کد خبر: ۴۰۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
فقط 16 روز توانست پشت میز و نیمکت‌های مدرسه بنشیند و با همکلاسی‌هایش کودکی کند.
به گزارش آرانیوز، فقط 16 روز طعم پرهیاهوی کلاس درس، مدرسه رفتن و ذوق و شوقش را چشید. از دنیا ویسی می‌گویم همان دانش‌آموز کلاس اولی که دیوار مدرسه بر سرش آوار شد و زیر همین دیوار سنگین جان داد. خبری که محمدسعید کنعانی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه  2 سنندج آن را اعلام کرد و گفت: بر اثر ریزش بخشی از دیوار حیاط آموزشگاه مدرسه روستایی به علت فرسوده بودن بنا، یکی از دانش‌آموزان پایه اول این آموزشگاه به نام «دنیا ویسی» مصدوم و سریعاً توسط مدیر، آموزگار و پدرنامبرده به بیمارستان بعثت سنندج اعزام شد.متأسفانه بر اثر شدت جراحات وارده این دانش‌آموز در بیمارستان بعثت سنندج فوت کرد. به گفته او این دبستان دارای ۱۳ نفر دانش‌آموز و یک کلاس چندپایه است.وقتی این خبر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت خیلی‌ها دوباره از مدارس فرسوده و تخریبی گفتند که هر سال جان دانش‌آموزان یا معلمانشان را می‌گیرد. وزیر آموزش و پرورش نیزدوباره از مدارس فرسوده گفت: متأسفانه در این حادثه یک دانش‌آموز فوت کرد و اکنون تیمی را برای بررسی این موضوع مأمور کرده‌ام. این مدرسه جزو مدارس ناایمن است. سید محمد بطحایی با اشاره به این‌که تلاش خوبی در سال ۹۷ برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده از دو محل صورت گرفته است،افزود: نمایندگان مجلس نیز برای حل مشکل مدارس فرسوده تلاش می‌کنند. از محل برنامه ششم توسعه نیز اعتباراتی پیش‌بینی بینی شده است. البته با افزایش هزینه‌ها روبه‌روییم و آموزش و پرورش نیازمند کمک‌های بیشتری است.

30 درصد مدارس فرسوده اند
دیروز پیکر نحیف دنیا را به خاک سپردند و پدر و مادر روستایی و کشاورزش با کودک شان برای همیشه وداع کردند، وداعی تلخ که هرگز این حادثه از یادشان نخواهد رفت. مثل خداحافظی کودک و همسر حمید رضا کنگوزهی همان معلم فداکاری که برای نجات دانش‌آموزانش و در حادثه ریزش دیوار مدرسه جان داد و یا وداع آخر پدر و مادر فریبا کودک سیستانی که دو سال پیش اوهم مثل دنیا دیوار‌های مدرسه جانش را گرفت. 

همین چند ماه پیش بود که وزیر آموزش و پرورش، کف کلاس بی‌میز و نیمکت مدرسه روستایی محروم در سیستان و بلوچستان نشست، با دانش‌آموزان عکس یادگاری گرفت و در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تلاش می‌کند تا چنین فضاهای آموزشی ناایمن و غیراستانداردی در ایران نباشد موضوعی که یکی از دغدغه‌های جدی معلمان در مدارس کشور هم بوده است. معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» از آمارهای مدارس فرسوده گفت: بر اساس آمارها 30 درصد مدارس کشور فرسوده و نیازمند مقاوم سازی، تخریب و بازسازی هستند. البته این 30 درصد عدد کمی نیست. بر اساس آمارها 107 هزار فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی و 530 هزار کلاس درس در کشور وجود دارد که بر اساس برآوردهایی که انجام داده‌ایم از این تعداد 32 هزار فضای آموزشی نیازمند مقاوم‌سازی و تخریب است. همچنین ساختمان های با عمر مفید 30 تا 35 سال و بیشتر، تخریبی شناخته می‌شود و با توجه به این‌که زمان تصویب اولین آیین نامه زلزله به سال 1367 بر می گردد، مدارسی که قبل از این تاریخ ساخته شده‌اند نسبت به زلزله، مقاوم نیستند و باید تخریب یا مقاوم‌سازی شوند البته معتقدیم با نگهداری مناسب مدارس باید عمر مفید ساختمان های آنها را بالا ببریم.

 داریوش ورناصری با اشاره به این‌که بودجه ساخت هر کلاس درس 200 میلیون تومان است اعلام کرد: اعتبار سالانه ما در حدود 2 هزار میلیارد تومان است این درحالیست که اگر بخواهیم به‌طور ویژه تمام مدارس را بازسازی کنیم مبلع 40 هزار میلیارد تومان بودجه لازم داریم. او سرانه فضای آموزشی استاندارد را حدود 8.4 مترمربع و سرانه متوسط فعلی را نزدیک به 5.2 مترمربع دانست وافزود: 11استان کشور، زیر خط میانگین هستند. از لحاظ پراکندگی سرانه فضای آموزشی در مناطق شهری و روستایی سرانه فضاهای آموزشی شهری 4.96 مترمربع است و از سرانه متوسط کل کشور، کمی پایین‌تر است و حدود 15 استان کشور زیر خط میانگین فضای آموزشی شهری هستند. 

سرانه فضای روستایی کشور 5.81 مترمربع است و 10 استان از جمله استان های سیستان و بلوچستان، البرز، آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی، کرمان، گیلان و گلستان زیر خط میانگین فضای آموزشی روستایی قرار دارند. مسأله دیگر این است که فضاهای آموزشی موجود با سرانه متوسط 5.18 مترمربع، ساختمان های تخریبی و نیازمند بازسازی را نیز شامل می‌شود که این ساختمان ها بین 30 تا 40 سال سن دارند. ورناصری به کمک‌های خیرین مدرسه ساز اشاره کرد و اظهار داشت: تا اینجای کار هم خیرین مدرسه ساز به ما کمک کرده‌اند و ما توانستیم مدرسه‌سازی کنیم و نیمی از مدرسه سازی‌های ما با کمک خیرین انجام می‌شود با این حال، امیدواریم خیرین هر چه بیشتر در امر مدرسه‌سازی ورود کرده و بستر مناسبی برای آموزش دانش‌آموزان فراهم کنند.

تا مجازات مقصرین پیگیری خواهیم کرد
نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع فوت دانش‌آموز دختر سنندجی به خاطر ریزش دیوار مدرسه را تا مجازات مقصرین پیگیری خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، سیدمهدی فرشادان افزود: آخرین بار در شورای آموزش و پرورش و با حضور مدیران وزارتی درباره وضعیت مدارس فرسوده صحبت کردیم چرا که مدارس فرسوده زیادی در استان کردستان وجود دارد که بارها نسبت به خطرات احتمالی آن هشدار دادیم که در پاسخ موضوع کمبود اعتبارات مطرح می‌شود در حالی که نمی‌توان جان دانش‌آموز را به خاطر کمبود اعتبار به خطر انداخت. 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار