کد خبر: ۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
چامسکی
یک فعال سیاسی مشهور آمریکایی تأکید کرد که آمریکا به‌دلیل تبعیت از سیاست سرکوب فلسطینیان باید بایکوت و تحریم شود.

آمریکا به‌دلیل تبعیت از سیاست سرکوب فلسطینیان باید تحریم شود

به گزارش خبرنگار آرانیوز:

به نقل از پایگاه خبری آی‌پی‌اس، پروفسور "نوام چامسکی" از فعالان سیاسی مشهور و یکی از مهمترین منتقدان سیاست خارجی آمریکا از جنبش "بایکوت، سرمایه گذاری و تحریم‌" خواست تا آمریکا را به‌دلیل تبعیت از سیاست سرکوب فلسطینیان مجازات کند.

چامسکی به جنبش "بایکوت سرمایه‌گذاری و تحریم" که در تلاش برای مجازات اسرائیل به‌دلیل سرکوب فلسطینیان است پیشنهاد داد تا اقدامی برای تحریم آمریکا اتخاذ کند.

وی گفت: چرا آمریکا را تحریم نمی‌کنید؟ به تاریخ آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در آمریکا بنگرید، این یک چیز عجیبی است.

چامسکی که استاد دانشگاه ام‌آی‌تی است در نشستی که توسط کمیته حقوق مسلم مردم فلسطین سازمان ملل برگزار شده بود، صحبت می‌کرد.

وی از تاکتیک جنبش تحریم و سرمایه‌گذاری در قبال اسرائیل انتقاد کرد و گفت سرمایه گذاری و تحریم یک اصل نیست بلکه یک تاکتیک است. برای هر شخصی که در هرگونه فعالیت مشارکت دارد این یک سؤال ساده است که درباره تاکتیک‌ها سؤال کند: آیا این تاکتیک‌ها کارایی دارد؟

چامسکی درباره تأثیرگذاری این جنبش صحبت کرد و گفت: این جنبش 3 اصل دارد که شامل بایکوت، سرمایه گذاری و تحریم است که اعلام کرده تا زمانی که اسرائیل به اشغال سرزمین‌های فلسطینیان ادامه می‌دهد و سیاست‌های تبعیض‌گرایانه علیه آنها به کار می‌برد و اجازه بازگشت آوارگان فلسطینی را نمی‌دهد از این 3 اصل علیه اسرائیل به کار گرفته خواهد شد.

وی افزود: در صورتی که شما یک فعال باشید از خود یک سؤال خواهید پرسید: تأثیر این تاکتیک‌ها چه خواهد بود؟ اقداماتی که علیه اشغالگران به کار گرفته شده موفقیت آمیز و تأثیر گذار بوده است.

این فعال سیاسی مشهور آمریکایی گفت: اقداماتی از این دست معمولاً با واکنشی که برای فلسطینیان مضر است همراه خواهد بود. نباید فقط این موضوع را بگوییم که این اقدام حس خوبی را برای من ایجاد می‌کند و اصول خوبی است، شما باید این سؤال را از خود بپرسید که چه تأثیراتی بر قربانیان به‌همراه خواهد داشت، این یک قاعده است.

وی ضمن تمجید از رأی‌گیری اخیر در پارلمان انگلیس که طی آن اکثریت نمایندگان انگلیس به‌نفع کشور مستقل فلسطینی رأی دادند تأکید کرد که مقامات فلسطینی باید به‌طور مستقیم مردم آمریکا را مورد خطاب قرار دهند.
این فعال مشهور سیاسی آمریکا گفت: من معتقدم تا زمانی که مردم آمریکا به دولت خود برای تغییر موضع در قبال فلسطین فشار نیاورند، پیشرفت چشمگیری حاصل نخواهد شد.

چامسکی در پاسخ به سؤالی درباره اقدام اخیر تشکیلات خودگردان فلسطین برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره پایان اشغالگری اسرائیل در چارچوب زمانی دوساله گفت: من فکر می‌کنم که شورای امنیت باید این اقدام را اتخاذ کند و واقعاً اقدام قدرتمندی است.

وی افزود: البته این قطعنامه در صورتی تصویب می‌شود که با اجازه قدرت‌های بزرگ همراه باشد و من معتقدم که نماینده آمریکا به‌دنبال راهی برای بلوکه کردن این قطعنامه باشد اگرچه فکر می‌کنم که این قعطنامه مناسبی است.

روز پنج‌شنبه نیز سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به سؤالی درباره اظهارات اخیر چامسکی درباره کاهش احتمال موفقیت راه‌حل دو دولت و لزوم تحریم اسرائیل توسط سازمان ملل گفت: نوام چامسکی فردی با شهرت جهانی است، بنابراین من این موضوع را با تمامی احترام خواهم گفت که وی نظر شخصی خود را اعلام کرده اما موضع دبیرکل سازمان ملل آن است که راه‌حل دو دولت تنها راه برای پایان چرخه جنگ بی‌معنی است و درباره تحریم‌ها نیز این موضوع به شورای امنیت و اعضای وی ارتباط دارد تا چنین اقدامی را اتخاذ کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار