کد خبر: ۴۰۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷
بیرجند- استاندار خراسان جنوبی از راه اندازی دبیرخانه جشنواره عناب در خوسف خبر داد و گفت: استمرار این دبیرخانه مستلزم وقت، هزینه، کار و تلاش است.
به گزارش آرانیوز، محمد مهدی مروج الشریعه عصر پنج شنبه در نخستین جشنواره استانی شکرگذاری برداشت عناب اظهار داشت: به زودی میدانی در شهر بیرجند به نام میدان عناب نامگذاری می شود و در این جلسه سفرای کشورهای خارجی حضور خواهند یافت.

وی با تأکید بر اینکه باید پژوهش های عمیق برای شناساندن خواص طبی و درمانی عناب انجام شود، بیان کرد: باید کاری انجام شود تا مردم دنیا طالب محصول عناب شوند.

استاندار خراسان جنوبی، یکی از رسالت های بزرگ دانشگاه های استان معرفی مزیت های مهم استان به خصوص در بخش خوراکی دانست و گفت: باید جدول ویژه ای از پژوهش برای محصول عناب استان باز شود.

مروج الشریعه اضافه کرد: همچنین در بخش بسته بندی، فرآوری و معرفی خواص مختلف و زرشک و زعفران نیز باید این اقدامات انجام شود.

کاوش های عمیق تحقیقات ژنتیکی عناب انجام شود

وی خراسان جنوبی را ریشه و خاستگاه عناب دانست و گفت: باید جهاد کشاورزی برای اصول زراعی و تولید محصول به بهترین شکل ممکن برنامه ریزی و کارهای پژوهشی انجام دهد.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه کاوش های عمیق تحقیقات ژنتیکی در این محصول انجام شود تا این منطقه به عنوان قطب بزرگ صنعت عناب پایدار شود، بیان داشت: نقطه قوت تحقیقات آغاز توسعه برای منطقه، محصول، بازاریابی، صادرات و در نهایت ایجاد درآمد برای مردم است.

مروج الشریعه اضافه کرد: افق های زیادی در پیش داریم در این زمینه دانشگاه های استان، موسسات پژوهشی و جهاد دانشگاهی وظیفه دارند.

لزوم چاره اندیشی برای قیمت گذاری محصولات استراتژیک استان

وی با تأکید بر اینکه باید برای قیمت گذاری محصولات استراتژیک چاره اندیشی شود، عنوان داشت: این ظلمی برای مردم منطقه است که دلال با یک پنجم قیمت محصول را خریداری و به پنج برابر در بازار به فروش رساند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه سازمان های متولی مثل سازمان تعاون روستایی در کوتاه مدت باید در این زمینه کمک کنند، بیان داشت: در بلند مدت نیز خود تولیدکنندگان برای بازرگانی و بازایابی در بازار محصول باید صاحب برند شوند و خودشان قیمت را تعیین کنند.

مروج الشریعه ادامه داد: تحقق این امر نیازمند تشکل بازرگانی است تا قیمت به خود تولیدکنندگان بازگردد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان خوسف یک کانون توسعه است و امروز این کانون خود را نشان می دهد، افزود: در حال حاضر این شهرستان بالاترین قطب فولاد، چدن و صنایع وابسته در حال حاضر خوسف است و در آینده نیز بیشتر می شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه خوسف مرکز مهم تولید عناب، پرورش شتر و فراوری سنگ های نیمه قیمتی است، عنوان داشت: در حوزه کشاورزی، صنعت و انرژی تجدید پذیر نیز این شهرستان درخشش فراوان خواهد داشت.

مروج الشریعه همچنین از راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره عناب در خوسف خبر داد و گفت: برای شروع و تثبیت این دبیرخانه کمک می کنیم و استمرار آن مستلزم وقت، هزینه، کار و تلاش است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار