کد خبر: ۴۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
آمار گردشگران ایرانی از محوطه باستانی شهر شوش در حالی به 100 هزار بازدید در نوروز 94 و روزهای پایانی سال 93 نزدیک می‌شود که حضور گردشگران خارجی نیز در این محوطه تاریخی چشم‌گیر است.

شوش در آستانه ثبت جهانی / رقابت گردشگران خارجی و داخلی

به گزارش خبرنگار آرانیوز( حوزه خوزستان )

محوطه باستانی شهر شوش که گزینه ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال 2015 است اگرچه در سراسر سال حتی در گرمای تابستان مقصد سفر گردشگران خارجی است اما توصیه سفر تورهای گردشگری بین‌المللی برای سفر به خوزستان و محوطه تاریخی شوش فصل بهار به ‌ویژه روزهای نوروز است و جمعیت گردشگران خارجی در نوروز را چند برابر کرده است.

در نوروز 94 نیز گردشگران خارجی با حضور در میراث 7000 ساله دانایی ایرانیان شگفت زده می‌شوند.

شگفتی آنها وقتی کامل می‌شود که در هوای مطبوع بهاری و در چمن‌زارهای خوزستان گام برمی‌دارند و دسته‌های پرستوی مهاجر از برابرشان پرواز می‌کنند.

ثبت محوطه باستانی شوش در فهرست میراث جهانی یونسکو تابستان امسال به رای اعضای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) گذاشته می‌شود.

محوطه تاریخی شوش واقع در استان خوزستان یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های شناخته شده جهان و کهن‌ترین شهر در ایران است که بقایای آن به جا مانده است.

شهر باستانی شوش پایتخت تمدن چند هزار ساله عیلامیان است که در دوره‌ای نیز پایتخت زمستانی هخامنشیان به شمار می‌رفت.

لایه‌نگاری‌های باستان‌شناسی در تپه ‌شاهی شوش وجود 15 شهر تاریخی را ثبت کرد که حاکی از تمدن و شهرنشینی عیلامیان بود. هر یک از این لایه‌ها یک یا چند دوره تاریخی را مشخص می‌کنند که لایه‌های پانزدهم تا نهم مربوط به دوران‌های مختلف عیلامی است. لایه هشتم مربوط به دوره هخامنشیان است و لایه هفتم به زمان سلوکیان می‌رسد. لایه ششم و پنجم این شهر متعلق به اشکانیان است و لایه چهارم تمدن ساسانیان را در این شهر ثابت می‌کند و در نهایت لایه‌های سوم و دوم و اول به دوران اسلامی می‌رسد. تپه آکروپل نیز که قلعه شوش روی آن بنا شده است دارای 27 لایه باستان‌شناسی است.

استان خوزستان تاکنون معبد چغازنبیل و سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر را در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسانده است.


منبع : ایسنا
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار